پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۲۲
کد خبر: ۱۲۲۲۹۵
|
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۴
در نود و دومین نشست کانون ادبی گیومه در فرهنگ‌سرای رازی عنوان شد
مجید افشاری کارشناس نود و دومین نشست کانون ادبی گیومه که دوشنبه ۱۱ بهمن ماه در فرهنگ‌سرای رازی برگزار شد، عنوان کرد: «دلالت» و «تداعی» مؤثرترین عوامل ارتباط بین فرم و زبان است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، نود و دومین نشست کانون ادبی گیومه با همکاری فصلنامه ادبی سکوی شعر با هدف نقد و بررسی رابطه بین فرم و زبان در شعر با حضور مجید افشاری به عنوان کارشناس و امید بیگدلی به عنوان کارشناس مجری در روز دوشنبه ۱۱ بهمن ماه در سالن آمفی‌تئاتر ساختمان آموزش فرهنگ‌سرای رازی برگزار شد. 

در این نشست امید بیگدلی بیان کرد: از این به بعد گیومه و فعالان و تعامل گران با آن، چه منتقد، چه پژوهشگر و چه شاعر، حضور پررنگ‌تری در فصلنامه سکوی شعر خواهند داشت.

مجید افشاری کارشناس برنامه در ادامه عنوان کرد: دو عامل اصلی «دلالت» و «تداعی» موثرترین عوامل ارتباط بین فرم و زبان است و فرم در دیرباز مورد توجه شاعران و قدما قرار گرفته است و ریشه‌ای محکم در جامعه شعری دارد و مثال‌های متناوبی از شاعران کلاسیک زد.

امید بیگدلی در این باره اضافه کرد: فرم از خود دپارتمان کلمه آغاز می‌شود و شاعری که در بستر زبانی خود می‌خواهد به فرم مشخصی برسد، باید کلمات را به صورت دقیق از لحاظ تاپوگرافی در ذهن خود تحلیل کند.

وی ادامه داد: فرم شعر آزاد را نمی‌توان فقط با خوانش مشخص کرد. در شعر سپید، فرم شعر در شکل نوشتاری آن کاملاً ترسیم می‌شود و صرفاً با خواندن شعر از سمت شاعر نمی‌توان فرم کل شعر را دریافت کرد.

در قسمت شعرخوانی شاعران به شعرخوانی پرداختند که صابر سعدی‌پور، علیرضا الیاسی، محمد نعیمی، گیتی اصفهانیان، احسان امیرسالاری، فاطمه جعفری، قدرت جدیری، محمدصادق حسینی، امیر علی‌زاده، علی آقایی و... تعدادی از این شاعران بودند. 

نظر شما