پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۱۱
کد خبر: ۱۲۲۵۴۰
|
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۴
پنجمین نشست شورای اندیشه‌ورز غدیر و نهج‌البلاغه یکشنبه ۲۴ بهمن ماه در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد. در این نشست از تابلویی با مضمون ذکر حضرت علی(ع) که در برنامه «خانه‌های علوی» بر سردر خانه‌ها نصب می‌شود، رونمایی شد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، پنجمین نشست شورای اندیشه‌ورز غدیر و نهج‌البلاغه یکشنبه ۲۴ بهمن ماه در سازمان فرهنگی هنری برگزار شد. آیت‌الله محمدحسن اختری، حسین صالحی، سعید صادقی، حجت‌الاسلام میثم امرودی رییس و سید علیرضا فاطمیان‌پور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری، نسیم سلیم‌زاده رییس فرهنگ‌سرای نهج‌البلاغه و سعید رنجبریان مدیر فرهنگی هنری منطقه ۸ و رییس فرهنگ‌سرای گلستان از حاضران در این نشست بودند. 

در این نشست نسیم سلیم‌زاده رییس فرهنگ‌سرای نهج‌البلاغه گزارشی از فعالیت‌های این فرهنگ‌سرا و ظرفیت‌های فرهنگی و هنر آن ارائه کرد و گفت: پویش «خانه‌های علوی» یکی از برنامه‌های در حال اجرای این فرهنگ‌سراست که در آن کاشی‌های مزین به جمله «ولایه علی بن ابی طالب حصنی فمن دخلی حصنی امن من عذابی» بر سردر خانه‌های تعدادی از شهدای سادات، علما و... نصب می‌شود. در ادامه و با تولید بیشتر این تابلوها، شهروندان نیز می‌توانند با تخفیف ویژه آن را تهیه کنند. این پویش در طول سال نیز ادامه پیدا خواهد کرد و محدود به این ایام نیست.

وی اضافه کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی نهج‌البلاغه و مسابقه کتابخوانی «شمیم بلاغ» از دیگر برنامه‌های ماست. همچنین برنامه «یکشنبه‌های علوی» با توزیع کارت‌های مزین به احادیث حضرت علی(ع) در روزهای یکشنبه برگزار می‌شود. تولید و انتشار محصولات مجازی با موضوع نهج‌البلاغه نیز با هدف ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی انجام می‌شود. 

رییس فرهنگ‌سرای نهج‌البلاغه در پایان گفت: برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی با صاحب‌نظران حوزه نهج‌البلاغه، تأسیس کتابخانه تخصصی نهج‌البلاغه، اجرای برنامه‌هایی در حوزه ترویج سبک زندگی علوی، برگزاری برنامه «کوچه پس‌کوچه‌های ابوتراب» و تشکیل رادیو نهج‌البلاغه را به عنوان برنامه‌های آینده در نظر داریم. 

در ادامه سعید رنجبریان مدیر فرهنگی هنری منطقه ۸ و رییس فرهنگ‌سرای گلستان گزارشی درباره روند برگزاری دومین جشنواره عکس «پلاک ۱۱۰» ارائه کرد و گفت: تلاش کردیم اطلاع‌رسانی مناسبی برای برگزاری جشنواره داشته باشیم و همچنین برای ارتقای مهارت‌های عکاسی شرکت‌کنندگان، دو اردوی آموزشی عکاسی در محله‌های قدیمی تهران برگزار کردیم که مورد استقبال دانشجویان عکاسی قرار گرفت. 

وی ادامه داد: در مجموع ۶۷۴ اثر به دبیرخانه رسید که عمده شرکت‌کنندگان جوانان بودند. در مرحله مقدماتی داوری ۴۴ عکس انتخاب شد و در نهایت سه اثر به عنوان برگزیده جشنواره معرفی شدند که در آیین اختتامیه جوایز خود را دریافت کردند. امیدوارم بتوانیم سومین دوره جشنواره را نیز برگزار کنیم. 

سید مصطفی کشفی مدیر آفرینش، پایش و راهبری اجرای سازمان فرهنگی هنری نیز برنامه‌های این سازمان به مناسبت سالروز ولادت حضرت علی(ع) با عنوان «با تو خوشبختم» برای اعضای شورای اندیشه‌ورز غدیر و نهج‌البلاغه تشریح کرد.

حجت‌الاسلام میثم امرودی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران سخنران بعدی نشست بود که ضمن تشکر از گزارش‌های ارائه شده و تبریک ایام ولادت حضرت علی(ع) گفت: موضوع «کودک و نهج‌البلاغه» باید به شکل ویژه دیده شود و کتابخانه دکتر شهیدی منطقه ۸ هم می‌تواند به نهج‌البلاغه و امیرالمؤمنین(ع) تغییر نام یابد و به شهروندان نیز معرفی شود تا سؤالات و شبهات مردم در این زمینه پاسخ داده شود. 

وی بر همکاری با مدیریت موسیقی سازمان فرهنگی هنری برای تولید آثاری با موضوع نهج‌البلاغه تاکید کرد و افزود: سایر واحدهای معاونت هنری مانند آفرینش‌های ادبی، نمایشی و هنرهای تجسمی نیز می‌توانند به کمک فرهنگ‌سرای نهج‌البلاغه بیایند و در سال آینده آثار ارزشمندی تولید شود. 

آیت‌الله اختری: نهج‌البلاغه یکی از قله‌های معنا و معرفت است

آیت‌الله محمدحسن اختری از اعضای شورای اندیشه‌ورز غدیر و نهج‌البلاغه در این نشست ضمن تبریک ایام ولادت حضرت علی(ع) بیان کرد: در زمینه نهج‌البلاغه کارهای زیادی شده و کارهای زیادی هم بر روی زمین مانده است. در این شورا باید به نتیجه برسیم که در سال آینده چه برنامه‌هایی در حوزه نهج‌البلاغه خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: انتشار ترجمه‌های تازه نهج‌البلاغه یکی از کارهایی است که باید انجام شود و در این عرصه کمبود وجود دارد. نهج‌البلاغه یکی از قله‌های معنا و معرفت است و شرح‌ها و ترجمه‌هایی که بر آن نوشته شده، هنوز کافی نیست و حوزه‌های ناشناخته فراوانی در این کتاب باقی مانده است. کارهایی که در سازمان فرهنگی هنری آغاز شده هم باید تداوم داشته باشد و با استفاده از بیانات شریف علوی، می‌توان برای جذب گروه‌های سنی مختلف و به طور خاص جوانان اقدام کرد. 

آیت‌الله اختری در پایان اظهار کرد: فتوت و جوانمردی حضرت علی(ع) الگوی بسیار مناسبی برای جوانان است که باید برای شناساندن این ویژگی‌ها تلاش کرد. لازم است در سطح جامعه وارد شویم و کار فرهنگی را در مراکز فرهنگی متوقف نکنیم. 

حجت‌الاسلام امرودی در پایان نشست مهم‌ترین موضوعات مطرح‌شده را جمع‌بندی کرد و گفت: ترویج نهج‌البلاغه در جامعه، ارائه الگو به مردم، ایفای نقش مطالبه گری در موضوعات فرهنگی، تولید محتوا با موضوع نهج‌البلاغه برای پخش در رادیو فرهنگ، استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی در حوزه نهج‌البلاغه، انجام فعالیت‌های آموزشی به شکل مجازی، توزیع کمک‌های معیشتی در میان نیازمندان با رویکرد علوی و شناسایی فعالان نهج‌البلاغه و برپایی اردوهای فرهنگی آموزشی برای آنان در آینده باید پیگیری شود.

بیان نظرات سایر اعضای شورای اندیشه‌ورز غدیر و نهج‌البلاغه و رونمایی از کاشی «ولایه علی بن ابی طالب حصنی فمن دخلی حصنی امن من عذابی» که در برنامه «خانه‌های علوی» بر سردر خانه‌ها نصب می‌شود، بخش‌های دیگر این نشست بود.

مطالب مرتبط
نظر شما