يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۰۵
کد خبر: ۱۲۲۷۶۳
|
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۴
۱۰ تن از طراحان انیمیشن در کشور امروز در قالب پنجمین رویداد فرنو به بیان نقطه‌نظرات خود و پاسخ به اهالی فن و رسانه پرداختند.
دیدگاه‌های طراحان انیمیشن کشور بیان شدبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، پنجمین رویداد فرنو (حوزه انیمیشن و وب سریز) سه‌شنبه سوم اسفندماه با حضور مصطفی بغدادی مدیر دفتر توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، محمد رحیم لیوانی رئیس مرکز پویانمایی صبا، امیر دهستانی معاون انیمیشن مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و جمعی از طراحان حوزه انیمیشن جهت ارائه در سالن اجتماعات سازمان صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد.

در بخشی از این‌نشست، ۱۰ تن از طراحان انیمیشن به ارائه طرح‌های خود پرداختند و پاسخگوی پرسش‌های حاضرین جلسه شدند.

احسان توسلی زاده مدیر مجموعه «دوکارد» به همراه مهدی سیفی مدیر برند و محصولات «مرچندایز» به ارائه بیان و توضیحاتی در خصوص پروژه جزیره چاملی پرداختند.

سیفی با اشاره به جزئیات پروژه جزیره چاملی گفت: این پروژه شامل ۵ بچه دایناسور هست که در کنار پدر و مادر خود در جزیره‌ای زندگی می‌کنند که هر کدام از آنها دارای قدرت فانتزی هستند که به واسطه گفتن کلمه چاملی از قدرت خود استفاده می‌کنند.

وی افزود: آلو، مین می، گیگا، اسپینو، ترادو، دایناپایا، داینا ماما، از جمله شخصیت‌های پروژه جزیره چاملی به شمار می‌رود. برقراری ارتباط پدر و مادرها با بچه‌ها توجه به تخیلات ذهنی کودکان و افزایش مهارت‌های زبانی و اجتماعی از جمله مباحثی است که در این پروژه مورد توجه قرار گرفته است.

مدیر برند مجموعه دوکارد در ادامه گفت: محصولات جانبی این طرح شامل زمین بازی، پارک خانگی، عروسک‌های چند وجهی، پیکیج، حباب ساز، خوشبو کننده، دستگاه بخور، ضد عفونی کننده، بادبزن، پنکه و برف شادی است. برای ساخت این پروژه ۵ سال زمان پیش بینی شده است. همچنین مونا شاهی به عنوان نویسنده و کارگردان، حجت اعظم پور به عنوان کارگردان هنری در این پروژه حضور دارد.

در ادامه احسان توسلی زاده مدیر مجموعه دوکار با اشاره به پروژه جزیره چاملی گفت: مهمترین محور ما در این پروژه، خانواده است و سعی کردیم پدر و مادرها را به دنیای کودکان نزدیک کنیم و همچنین انواع بازی‌هایی که والدین می‌توانند با کودکانشان داشته باشند در این پروژه آموزش داده شده است. پروژه چاملی با هدف خانواده محوری و تکثر فرزندآوری در ۵۲ قسمت ۷ دقیقه‌ای تولید خواهد شد. هزینه پیش بینی شده برای تبلیغات این پروژه ۴ میلیارد تومان است.

سعید ترخانی مدیر پروژه افسانه «گرگران» بااشاره به این پروژه گفت: ابتدا از دست اندرکاران تلویزیون درخواست می‌کنم برای توزیع و پخش این پروژه از شبکه‌های مختلف سیما به ما کمک کنند. اگر این اتفاق بیافتد ما نصف راه را رفته ایم و هر مقدار زمانی که به باب اسفنجی می‌دهند همان زمان را به انیمیشن‌های ایرانی و تولیدات ما بدهند.

وی افزود: پروژه «گرگران» داستان یک گرگ نویسنده ناموفق است که برای نوشتن کتابش نیازمند سرمایه لازم است که برای تحقق این امر ارثی به او می‌رسد که در ادامه داستان این گرگ گرفتار روح پدربزرگ می‌شود. فصل اول این پروژه در ۲۶ قسمت ۱۲ دقیقه‌ای تولید خواهد شد که ریشه در قصه‌های فولکلور همچون بره‌ها و گرگ‌ها یا بزبزقندی خودمان دارد.

مدیر مجموعه دوکار در ادامه گفت:‌ در این پروژه به غیر از آنچه به مسئله خانواده پرداخته شده است سعی داشتیم تا به کودکان تشخیص دوست از دشمن را آموزش دهیم. همچنین گرگور شخصیت اصلی داستان است که در سرزمین گورگوران زندگی می‌کند ودر این سرزمین بزهایی ساکن هستند که روح پدربزرگ گرگ نویسنده را مجبور می‌کند تا بزها را از این سرزمین به بیرون براند. مزیت رقابتی این پروژه تمرکز بر شخصیت و محصولات جانبی و توسعه تبلیغاتی است. همچنین مهدی ابوالقاسم به عنوان نویسنده و احساس طاهری به عنوان کارگردان در این پروژه حضور دارند.

ترخانی ادامه داد: این پروژه برای مخاطبان ۵ تا ۱۰ سال است. همچنین تبلیغاتی که قرار است در این بازی استفاده شود به صورت کاملاً کنترل شده خواهد بود. همچنین اگر تلویزیون علاقه مند به پخش این پروژه را داشته باشد ما از آن استقبال خواهیم کرد که البته زمانی که تلویزیون وارد ماجرا می‌شود عنوان می‌کند که این پروژه تماماً در اختیار ما باشد در حالیکه ما می‌خواهیم تنها حق پخش را به آنها بدهیم و الباقی حقوق برای خودمان باشد.

 خبرگزاری مهر افزود: در ادامه این نشست مسئولان صدا وسیما همچون مدیر بخش کودک و لیوانی رئیس مرکز پویانمایی صبا این قول را به سازندگان انیمیشن به ویژه سازندگان پروژه افسانه «گرگران» دادند که پس از تولید از شبکه‌های مختلف سیما پخش شود.

سپس کوروش جوانرودی مدیر پروژه سریال «جیراف» گفت: این پروژه دارای سه شخصیت معلول و کم توان است که در طول ماجرا یاد می‌گیرند که چگونه از توانایی یکدیگر برای حل مشکلات خود استفاده کنند. این پروژه شامل ۵۲ قسمت ۷ دقیقه‌ای است. متأسفانه در داخل جامعه و در میان محصولات فرهنگی کمتر شاهد آثاری هستیم که ویژه معلولان و افراد کم توان تولید شده باشد تا سبب افزایش اعتماد به نفس آنان شود.

وی افزود: این پروژه در ژانر کمدی آموزشی تولید شده که زمان تولید آن ۱۱ ماه پس از تأمین بودجه پیش بینی شده است. همچنین این پروژه دیالوگ ندارد اما گرچه کار ما سخت شده است ولی تأثیرگذاری بیشتری بر مخاطبانمان خواهد داشت. «جیراف» زرافه‌ای بنفش رنگ بوده که بسیار باهوش، روشن بین، خردمند، عاقل و اهل سکوت است.

مدیر پروژه سریال «جیراف» ادامه داد: هدف ما در تمامی پروژه‌ها خلق دنیایی مملو از عناصر زیبا و جذابیت‌های بصری است. همچنین از درآمدی که برای پروژه پیش بینی شده است ۴۵ درصد آن به بخش فروش رایت و ۵۵ درصد آن به کالاهای تجاری و جانبی آن اختصاص خواهد داشت.

در ادامه محمدرضا صالحی نماینده پروژه رؤیا شهر با اشاره به جزئیات این پروژه گفت: مسئله ما قهرمان و قهرمان سازی و معرفی الگوی مناسب به کودکان است؛ کودکانی که غرق قهرمانان خارجی به واسطه انیمیشن‌های غربی شده اند. ما در این پروژه توانستیم الگویی متناسب با آداب و فرهنگ این مرز و بوم داشته باشیم. رؤیا شهر داستان پسر بچه‌ای به نام «آرات» است که در شهر رویاشهر با امکانات مدرن و متکی بر انرژی زندگی می‌کند. او رؤیای قهرمانی در سر دارد و در یکی از روزها انرژی شهر قطع می‌شود و او برای تأمین انرژی به شیناشهر می‌رود و در آن شهر حاکمانی وجود دارد که افرادی غارتگر هستند و آرات باید گوی اسرارآمیز را به شهر خود بیاورد تا شهر خود را نجات دهد.

وی افزود: بازار هدف ما در این پروژه کودکان، نوجوانان، خانواده‌هایشان و علاقه مندان به آثار انیمیشن است. همچنین مزیت رقابتی ما نسبت به دیگر آثار برتری داستان، همسو بودن با فرهنگ و آداب کشور است. برآورد هزینه جهت تولید ۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان است که ۷۰ درصد آن توسط حوزه هنری و ۳۰ درصد آن توسط مؤسسه آینده نگار تأمین شده است. همچنین هزینه مورد نیاز ۳۰ درصد خواهد بود.

نماینده پروژه رؤیا شهر در ادامه گفت: این پروژه قابلیت چاپ بر روی لوازم التحریر و تولید بازی‌های رایانه‌ای خواهد بود. همچنین محسن عنایتی به عنوان کارگردان، مصطفی حسن آبادی مدیرعامل مؤسسه آینده نگار، حامد فرهادی به عنوان کارگردان هنری و جواد رضایی به عنوان مدیر تولید در این پروژه حضور دارند.

در ادامه امیرحسین عطاردی مدیر پروژه «پنج سنگ» گفت: هدف ما از تولید این پروژه خلق قهرمان بومی و ملی خواهد بود. این پروژه ۹۰ دقیقه در قالب سینمایی و در ژانر حادثه‌ای و تخیلی است. پروژه پنج سنگ داستان ۴ پسر نوجوان است که با کمک یک جن صالح و ۴ سنگ با انرژی ماورایی توطئه‌های شیطانی یک دختر جوان با یک سنگ و با انرژی فوق ماورایی و لشگری از اجنه خبیث را خنثی می‌کند.

وی افزود: انگشترهایی که در این پروژه از جمله فیروزه یا شرف شمس به نمایش گذاشته می‌شود پس از تولید در قالب کالای تجارتی و جانبی در اختیار مخاطبان کودک و نوجوان بین ۱۰ تا ۱۸ سال قرار خواهد گرفت. مزیت رقابتی محصول ما ایرانیزه شدن و بومی سازی آن بر اساس فرهنگ ایرانی و خالی بودن بازار ایران از محصولات مشابه است. همچنین منابعی که از آنها برای تولید ما الهام خواهیم گرفت علاءالدین و قول چراغ جادو و «بن تن» و لاکپشت‌های نینجا است.

عطاردی در پایان گفت: در این پروژه عباس طاهایی به عنوان مدیر فنی و ستایش احمدی به‌عنوان مدیر هنری حضور دارند. همچنین میزان هزینه ثابت این پروژه یک میلیارد و ۱۸ میلیون تومان و میزان هزینه متغیر آن ۳۰۰ میلیون تومان است و میزان درآمد پیش بینی شده ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است.

ایمان خسرویان تهیه کننده مجموعه انیمیشن «فلان شهر» با اشاره به جزئیات این پروژه گفت: «فلان شهر» روزی سرآمد شهرهای متمدن بود اما به مرور ساکنانش حاضر به زندگی در آن شهر نشدند. خانم آفریده سرپرست خانوار یکی از شخصیت‌های این انیمیشن است که فردی بدشانس، سختی کشیده است. علاوه بر این شخصیت شاهد کاراکترهایی همچون «جا افتاده»؛ بازنشسته ارتش، «بالابلند»؛ دکترای هوا، «صاحب فضولات» متأهل و کارمند در این انیمیشن هستیم.

وی افزود: رقبای انیمیشن «فلان شهر» آثاری همچون «دیرین دیرین» و «شکرستان» است که ژانر فرهنگی و اجتماعی در حال تولید خواهد بود. همچنین فصل اول این پروژه در ۲۶ قسمت ۵ دقیقه‌ای برای گروه سنی کودک تا بزرگسال است. هزینه تولید این پروژه ۱۵ میلیارد ریال است. همچنین نجمه مرادی به عنوان کارگردان و اعظم السادات حسینی به عنوان مدیرتولید در این پروژه حضور دارند.

تهیه کننده مجموعه انیمیشن «فلان شهر» در پایان گفت: پروژه «فلان شهر» توسط شرکت حامی رسانه نواندیش در حال ساخت است که این شرکت پیش از این پروژه مجموعه آموزشی «آقای آبی» را تولید کرده است.

در ادامه محمد امین نوروزی مدیر پروژه «مجموعه قصه‌های گم شده؛ ۲۰ سال پس از کدو قلقله زن» با اشاره به جزئیات این پروژه گفت: کاهش فاصله کودکان و نوجوانان نسل جدید با ادبیات قصه‌های ایرانی از جمله انگیزه‌ای برای ما شد تا به سراغ ساخت این انیمیشن بیاییم. یکی از عوامل مؤثر در شکل گیری شخصیت‌های کودکان و نوجوانان، کارتن و انیمیشن است و ما باید در تولیداتمان به دنبال ایجاد ساختار صحیح باشیم.

وی افزود: پروژه «مجموعه قصه‌های گم شده؛ ۲۰ سال پس از کدو قلقله زن» در ۳۰ قسمت ۱۰ دقیقه‌ای و به صورت سه بعدی در حال ساخت است. بر اساس این داستان پیرزن تصمیم دارد تا ماجرای کدو قلقله زن را پس از ۲۰ سال برملا سازد. در این مجموعه سعی شده از داستان نویس های به روز، روانشناسان کودک و در حوزه آموزش و تربیت و همچنین مربیان کودک در حوزه بازی و سرگرمی، امکانات سخت افزاری و نرم افزاری نوین و ابزارهای نوین انیمیشن سازی استفاده شود.

مدیر پروژه «مجموعه قصه‌های گم شده؛ ۲۰ سال پس از کدو قلقله زن» در ادامه گفت: مخاطبان این پروژه از گروه (الف) تا (د) برای کودکان و نوجوانان است و همچنین سرمایه مورد نیاز برای تولید این پروژه ۲ میلیارد تومان است که ۶۰ میلیون برای خرید تجهیزات، ۴۰۰ میلیون برای حقوق و دستمزد سازندگان و در نهایت ۴۰۰ میلیون برای بازاریابی پیش بینی شده است. ما یک سال فرصت برای تولید این پروژه پیش بینی کرده ایم.

در ادامه زهرا عرب مدیر پروژه «نارگل و بابایی» با اشاره به جزئیات این پروژه گفت: در این پروژه سعی داریم به ارائه آموزش‌های لازم برای رعایت حقوق شهروندی به کودکان بردازیم.
وی افزود: این پروژه داستان دختر ۷ ساله‌ای به نام نارگل است که به همراه پدربزرگ و دوستانش ماجرایی را رقم می‌زند. وجه تمایز پروژه ما با دیگر رقبا ارائه مباحث حقوق شهروندی به زبان ساده دسته بندی و استانداردسازی آن است که تلاش داریم این پروژه را پس از ساخت در اختیار آموزش و پرورش به ویژه مدارس ابتدایی، تلویزیون‌های شهری، اینستاگرام و شبکه‌های خانگی قرار دهیم.

وی گفت: این پروژه در ۵۲ قسمت ۵ دقیقه‌ای تولید خواهد شد و همچنین از هزینه پیش بینی شده برای این هزینه ۷۰ درصد برای تولید، ۷ درصد برای بازاریابی، ۱۸ درصد برای برندینگ و ۵ درصد برای استیکر خواهد بود.

سپس عوامل مجموعه انیمیشن «میراث» به عنوان تیم پایانی در بخش توضیحات مستقر شدند و به ارائه توضیحاتی درباره جزئیات این پروژه پرداختند.

امید مرندی نیز با اشاره به جزئیات پروژه میراث اظهار داشت: مسئله اصلی ما در تولید مجموعه میراث ترویج و گفتمان سازی حرکت‌های جهادی با رویکرد محرومیت زدایی است؛ موضوعی که مقام معظم رهبری در یازدهم مردادماه سال ۹۸ در خطاب به جوانان گروههای جهادی و بسیج سازندگی فرمودند. مخاطبان پروژه میراث ۷ تا ۱۲ سال بوده که در ۲۶ قسمت ۲۰ دقیقه‌ای تولید خواهد شد.

وی افزود: «میراث»؛ روایت شش شخصیت از کودکان روستا است که برای مقابله با مشکلات روستا دست به کار می‌شوند. رهبری این گروه را فردی بر عهده می‌گیرد که نمادی از مرحوم حاج عبدالله والی جهادگر نمونه است. همچنین شخصیت‌های اصلی این پروژه شامل ۵ قهرمان حاجی والی، گروه دژ و هیولاها است. مرجع گرافیکی و فنی ما در تولید این پروژه، سریال افسانه جستجو است. همچنین برای تولید این پروژه ۲۴ ماه زمان پیش بینی شده است.

مرندی با اشاره به هزینه پیش بینی تولید مجموعه انیمیشن میراث گفت: رقمی بالغ بر ۶ میلیارد و ۲۴۰ میلیون تومان برای تولید این مجموعه پیش بینی کرده ایم یعنی هر دقیقه ۱۲ میلیون تومان پیش بینی شده است. ترویج گفتمان سازی فرهنگ جهاد برای کودکان، معرفی شخصیت حاج عبدالله والی، قهرمان سازی، ارائه مدل محرومیت زدایی مردم محور، قابلیت پخش از رسانه‌های داخلی، قابلیت فروش خارجی، شخصیت پردازی و قابلیت ادامه تولید در چندین فصل در این پروژه پیش بینی شده است. مجموعه حسنا کوچولو، اتل متل، موچولوها، عودچیه و زرافه آرگی از جمله تولیداتی است که توسط تیم پروژه میراث تولید شده بود.
نظر شما