يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۱۳
کد خبر: ۱۲۲۷۶۵
|
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۵
در گفت‌وگوهای دینی ایران و ژاپن مطرح شد؛
استاد دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان فضیلت‌های زیست محیطی از منظر اسلام گفت: اخلاق زیست محیطی شاخه‌ای از اخلاق کاربردی است که به بررسی ارزش در دل طبیعت و جایگاه انسان در آن می‌پردازد.
اخلاق زیست محیطی شاخه‌ای از اخلاق کاربردی استبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، دور دوم گفت‌وگوهای دینی ایران و ژاپن با موضوع «محیط زیست در اسلام و شینتو» توسط رایزنی فرهنگی ایران در ژاپن و همکاری مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، جینجا هونچو سازمان معابد شینتوئی، دانشگاه کوگاکان و معبد ایسه، با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، قهرمان سلیمانی، رئیس مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ساتوشی کاوانو، رئیس دانشگاه کوگاکان مهمترین مرکز تربیت و آموزش شینتوئی در ژاپن و آتسوشی اوشیئو، رئیس ارتباطات جینجاهونجو (سازمان معابد شینتوئی) این کشور، آغاز شد.

خبرگزاری مهر افزود: در این برنامه، شخصیت‌های مختلفی از ایران و ژاپن همچون حجج اسلام محسن الویری، استاد دانشکده مطالعات تاریخی و سیاسی دانشگاه باقرالعلوم، سید حسن اسلامی اردکانی، استاد دانشگاه ادیان و مذاهب، ابراهیم (تاتسوایچی) ساوادا، معاون پژوهشی جامعةالمصطفی (ص) شعبه ژاپن و علی مشهدی، استاد حقوق عمومی و بین‌الملل دانشگاه قم، رحیمی، سرپرست رایزنی فرهنگی ایران در ژاپن، حسین دیوسالار، رایزن سابق فرهنگی ایران در ژاپن به ایراد سخن پرداختند.

همچنین، ماساناری ایتایی، استاد بخش شینتو دانشکده ادبیات دانشگاه کوگاکان، ساتورو اوتووا، رئیس ارتباطات معبد ایسه مهمترین و مقدس‌ترین معبد شینتوئی و زیر نظر خاندان امپراطوری، هیتوشی اوکاییچی، رئیس بخش امور جشنواره مؤسسه تحقیقاتی جینجاهونچو، یوریئو فوجیموتو، استاد دانشکده فرهنگ شینتو دانشگاه کوکوگاکوئین و دکتر ساکورائی استاد دانشگاه کوکاگان از کشور ژاپن سخنرانی و در نشست‌های مختلف و جداگانه مقالات خود را ارائه دادند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن اسلامی اردکانی، استاد دانشگاه ادیان و مذاهب در سخنرانی خود در این برنامه علمی، مقاله خود را با موضوع «فضیلت‌های زیست محیطی از منظر اسلام» ارائه داد. وی گفت: اخلاق زیست محیطی شاخه‌ای از اخلاق کاربردی است که به بررسی ارزش در دل طبیعت و جایگاه انسان در آن می‌پردازد و می‌کوشد روابط انسان را با محیط پیرامون خود تبیین کند.

وی افزود: رهیافت‌های متعددی به این شاخه اخلاقی وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها رهیافت فایده‌باورانه و رهیافت تکلیف‌گرایانه است. این دو رهیافت در عین داشتن قوت‌های خاص خویش، هر کدام در حل برخی مسائل نظری و عملی ناکام می‌ماند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در برابر این دو رهیافت، می‌توان از رهیافت فضیلت‌مدار سخن گفت که در آن سخن از تکلیف یا فایده و پیامد اعمال نیست، بلکه سخن آن است که انسان با فضیلت در مواجهه با طبیعت و محیط پیرامون خود چه منشی دارد و متناسب با آن چه رفتاری در پیش می‌گیرد. از منظر اسلامی، انسان با فضیلت کسی است که در خود منش‌های مناسبی پرورش داده است که در مواجهه با طبیعت و پیرامون خویش آن را آشکار می‌کند. برخی از این منش‌ها یا فضیلت‌ها عبارتند از شگفتی، تواضع، شفقت، همدلی و قدردانی. این نگرش به رفتارهای خاصی در عمل می‌انجامد که در مکمل نگرش و بینش شخص با فضیلت است.

دین اسلام نگاهی قدسی به «زمین» دارد

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن الویری، استاد دانشکده مطالعات تاریخی و سیاسی دانشگاه باقرالعلوم نیز در سخنرانی خود در دومین دور گفت‌وگوی دینی ایران و ژاپن به ارائه مقاله خود پیرامون موضوع «معرفت، اخلاق و رفتار؛ عرصه‌های شناخت اسلام در مواجهه با محیط زیست» پرداخت.

وی در سخنرانی خود با اشاره به اهمیت توجه به محیط زیست در معرفت‌شناسی اسلامی گفت: شناخت دین اسلام در گروی شناخت آموزه‌های معرفتی و آموزه‌های هنجاری متون دینی (قرآن و روایات) و نیز شناخت رفتار پیشوایان معصوم (دور از گناه و خطا) است. اما افزون بر این، سنجش میزان کارآمدی اسلام را می‌توان در زندگی فردی و اجتماعی پیروان اسلام دنبال کرد.

الویری با مروری بر آموزه‌های معرفتی و هنجاری ناظر به حفظ محیط زیست و نیز ذکر شواهدی از رفتار پیشوایان معصوم اسلام، ادامه داد: دین اسلام از طریق نگاه قدسی به زمین و همراه ساختن آن با توصیه‌های اخلاقی و الزامات قانونی برای حفظ محیط زیست و نیز پای‌بندی پیشوایان معصوم دینی به رعایت این توصیه‌ها و الزامات توانست در گستره تمدن پیشین اسلامی از طریق همراه ساختن مردم با خود، نمونه‌ای عالی از حفظ محیط زیست را به نمایش بگذارد.

وی اضافه کرد: اکنون با بازگرداندن این نگاه قدسی به طبیعت به عنوان یک باور مشترک بین‌الادیانی می‌توان بار دیگر نهضتی بزرگ برای حفظ محیط زیست در پرتو آموزه‌های دینی پدید آورد.

علاوه بر سخنرانان، مجتبی نوروزی، مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و مدیریت عملکرد سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، علی اکبر ضیایی، مدیرکل همکاری‌های علمی و دانشگاهی، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی زارع بی عیب، مدیرکل مرکز بین‌الملل تبلیغ، علی اصغر عامری، معاون مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها، محمد جعفری‌ملک، رئیس گروه گفت‌وگوی ادیان و آئین‌های شرقی، رستم‌آبادی، رئیس اداره مسیحیت کاتولیک مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها و … نیز در این نشست حضور داشتند.

احسان جوانمردی و ساتوشی موریشیما به عنوان مشاوران و هماهنگ کننده برنامه‌های این نشست یک روزه حضور یافتند و نسبت به اجرای برنامه اقدام کردند. پیش از این نیز اولین دور گفت‌وگوی دینی ایران و ژاپن، به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و همزمان با نودمین سالگرد آغاز روابط رسمی دو کشور ایران و ژاپن در بهمن‌ماه ۱۳۹۷ با عنوان «خانواده در اسلام و شینتو» با حضور شخصیت‌های علمی دو کشور در شهر مقدس ایسه از سوی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ژاپن برگزار شد.

نظر شما