جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۰۳
کد خبر: ۱۲۴۱۰۳
|
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۲
مدیر شبکه چهار سیما گفت: کار رسانه حل مساله نیست؛ بلکه شناخت مسائل پیش رو و جریان‌سازی برای حل مسائل است. حل مسأله کار حوزه و دانشگاه است.
کار رسانه حل مساله نیست/ تشکیل کرسی معادباوری و دین‌پژوهی در شبکه چهاربه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، مسعود معینی‌پور روز شنبه - ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱- در جلسه تقدیر از برنامه‌های تلویزیونی پخش شده در ماه مبارک رمضان، گفت: برنامه فاخری برای سحر تولید شد، برنامه صبوری وجوه معنوی شبکه را به عهده داشت و استاد باقری بررسی متون کهن را زحمت کشید. حال و هوای معنوی سحرگاه را این برنامه تامین کرد.

مدیر شبکه چهار سیما افزود: مانند دو سال گذشته برنامه زندگی پس از زندگی بدون این که ادعایی از ارائه تجربه مرگ داشته باشد؛ تجربه‌های نزدیک به مرگ را ارائه می‌دهد که شمه‌ای از عالم غیب را خدا به (تجربه‌گران مرگ) نشان داده است، البته هیچ‌کدام این تجربه‌گرها به عالم برزخ ورودی نداشتند. بیانات این افراد با منابع دینی ما تطبیق دارد و این تجارب درست است.

«زندگی پس از زندگی» برنامه اول میان برنامه‌های افطاری

معینی‌پور خاطرنشان کرد: درباره برنامه‌ زندگی پس از زندگی و مجری برنامه عباس موزون سال گذشته هم نظراتی مطرح شد که امسال این نظرات بیشتر بود. منتقدان اگر مباحث سال قبل را می‌دیدند و خود برنامه را دنبال می‌کردند متوجه می‌شدند ۹۹ درصد اشکالات و شبهات، برخی توسط مجری و برخی هم توسط کارشناسان، پاسخ داده شده است.

وی با بیان این‌که امسال زندگی پس از زندگی برنامه اول سیما در میان برنامه‌های افطاری شد، تصریح کرد: هدف این برنامه مرگ‌آگاهی و ایمان به عالم غیب بود.

مدیر شبکه چهار سیما بیان کرد: زندگی پس از زندگی وقتی تمام می شود دوستان حوزه و دانشگاه مساله را رها می‌کنند. اگر قرار است ترویج توحید شود یکی از راه‌هایش مرگ اندیشی است. چرا حوزه و دانشگاه این مسائل را پیگیری نمی‌کنند؟

کار رسانه حل مساله نیست

مدیر شبکه چهار توضیح داد: برنامه سوره نیز با رویکرد دین پژوهی برای پاسخگویی به مسائل اجتماعی بود. کار رسانه حل مساله نیست. بلکه شناخت مسائل پیش رو و جریان‌سازی برای مسائل است. حل مسأله کار حوزه و دانشگاه است.

معینی‌پور با بیان اینکه شبکه چهار دارای مجموعه ای از تولیدکنندگان توانمند و متخصص است، گفت: کرسی معادباوری و دین پژوهی در شبکه چهار شکل گرفته است. ما متولی پاسخ به مسائل به صورت مبسوط نیستیم. این کار کرسی های آزاد اندیشی است.در برنامه سوره بیش از صد مساله با رشادت و شجاعت مطرح شده است. برخی از طرح این مساله ها ایراد می گیرند ولی از نهاد علم نمی خواهند این موضوعات را پیگیری کند.

سوژه «مرگ‌آگاهی» بسیار لغزنده و خطرناک است

عباس موزون مجری و تهیه کننده زندگی پس از زندگی نیز در این مراسم گفت: تحت فشار کاری گلایه‌هایم را منتقل می‌کنم. ‌دانشگاهی بودن و حوزوی بودن و شجاعت مدیر شبکه چهار کمک می کند که برنامه ما کارش را پیش ببرد. مدیر شبکه دخالتی نداشت و نظارت کلان داشت.

وی سوژه «مرگ‌آگاهی» را بسیار لغزنده و خطرناک دانست و گفت: روز اولی که فصل اول قرار بود خریداری شود همه به جز دو نفر جلسه را ترک کردند، من در حال بنده صحبت بودم  به من گفتند «نگران نباش مدیر شبکه حمایت می کند»

۱۲ نفر از خودکشی منصرف شدند

موزون گفت: در سه سال گذشته ۱۲ نفر پیام دادند که «می خواستم خودکشی کنم منصرف شدم» حتی یک روان شناس گفت که «فردی می خواست خودکشی کند و منصرف شده است»؛ این خانم نفر سیزدهم شد.

وی توضیح داد: در صفحه مجازی خودم نظرسنجی کردم، ۱۵۳ هزار نفر شرکت کردند. پرسیدم کسی از خودکشی منصرف شده است؟ ۱۲ درصد گفتند خودم می خواستم خودکشی کنم و منصرف شدم. ۲۵ درصد یا خودشان می خواستند خودکشی کنند یا کسی را می شناسند و منصرف شدم.

وی با اشاره به آمار خودکشی در ایران گفت: آمارها را مقایسه کنیم و ببینیم چه اتفاقی در آمار خودکشی کشور افتاده است. با برنامه زندگی پس از زندگی چند جان نجات داده شده است. این اتفاق را شبکه چهار رقم زده است. ۷۴ درصد گفتند نسبت به حلالیت گرفتن و تسویه یا خودشان با دیگران اقدام کرده اند.

سیاست مُحَقِق‌پروری به جای مُبَلغ‌پروری

حجت الاسلام مرتضی روحانی تهیه کننده برنامه سوره نیز در این مراسم گفت: دین پژوهی در حد تبلیغ باقی می‌ماند. در برنامه سوره سعی کردیم سراغ موضوعات تکراری نرویم که حساسیت‌هایی ایجاد شد. آقای سبحانی را پس از ۱۸ سال به تلویزیون آوردیم.

تهیه‌کننده برنامه سوره گفت: نهاد علم ما جامعه را به رسمیت نمی‌شناسد و ابزار ارتباط با جامعه را هم به رسمیت نمی‌شناسد؛ ۳۰ شب درباره ابعاد نهج البلاغه صحبت کردیم. عدم امتداد این گفت‌وگوها یک آسیب است که به نهادهای علم و رسانه ها برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه یک سرمایه اجتماعی در برنامه سوره ایجاد شده است، افزود: خیلی از کارها در تلویزیون آغاز شده ولی ادامه پیدا نکرده است. ما سعی کردیم از سیاست مُبَلغ‌پروری به سمت محقق پروری برویم.

می توانیم جشنواره چرخ را برگزار کنیم

بر اساس این گزارش به نقل از ایرنا، محمد جباری سردبیر برنامه چرخ نیز گفت: شبکه چهار از یک گروه ژورنالیست علمی حمایت کرد که نتیجه اش برنامه چرخ شد،‌ برند چرخ در فصل هشتم به مرحله ای رسیده که بتواند جشنواره برگزار کند.
نظر شما