پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۵۲
کد خبر: ۱۲۴۲۸۱
|
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۸
شهلا آبنوس در نشست «قرار کتاب» در فرهنگ‌سرای کتاب گفت: «پازل‌های ۹ گانه» یک کلاس درس برای علاقه‌مندان به داستان‌نویسی و نقد ادبی است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، نشست «قرار کتاب» با نقد و بررسی کتاب «پازل‌های ۹ گانه» شنبه ۲۴ اردیبهشت ماه با حضور فرحناز علیزاده گردآورنده کتاب و شهلا آبنوس و سارا خاکزاد به عنوان منتقد به همت فرهنگ‌سرای اندیشه در «فرهنگ‌سرای کتاب» برگزار شد. 

در ابتدای این نشست فرحناز علیزاده به بیان نکاتی درباره کتاب «پازل‌های ۹ گانه» پرداخت و گفت: این کتاب شامل ۹ داستان کوتاه و ۹ نقد است و در آن تلاش کردیم در کنار داستان‌نویسی از هنر منتقدان ادبی هم بهره ببریم. در نتیجه این کتاب می‌تواند به علاقه‌مندان به نقد ادبی هم کم کند، چرا که خواننده علاوه بر داستان، نقد آن را هم می‌خواند. پیش از این کتاب‌های خارجی‌ای با این فرمت داشته‌ایم و من تصمیم گرفتم این شیوه را در ایران به کار بگیرم و نقد را در کنار داستان قرار دهم. 

وی ادامه داد: در «پازل‌های ۹ گانه» نویسندگان جوان و مستعدی را گرد هم آوردیم تا بتوانند مسیر خود را به عنوان نویسنده و منتقد ادبی با جدیت دنبال کنند. در انتهای کتاب صفحه‌ای را برای نوشتن نظرات مخاطبان در نظر گرفته‌ایم که امیدوارم نظرات ارزشمند خوانندگان از طریق فضای مجازی به دستمان برسد. 

در ادامه شهلا آبنوس نویسنده و منتقد ادبی بیان کرد: کتاب «پازل‌های ۹ گانه» را با دقت و ریزبینی فراوان مطالعه کردم. از طرح جلد و عنوان کتاب آغاز کنیم که بسیار زیرکانه انتخاب شده است. داستان‌های مجموعه قابلیت‌های داستان کوتاه را داراست و حتی در یکی دو مورد قابلیت تبدیل شدن به داستان بلند و حتی رمان نیز وجود دارد. از راویان متعدد استفاده شده و نویسندگان به فراخور موضوع، تقریباً می‌توان گفت راویان درستی انتخاب کرده‌اند. محتوای همه داستان‌ها اجتماعی است و در عین حال نگاه‌ها متنوع است و یکنواختی در آن وجود ندارد.

وی اضافه کرد: نقدهایی که پس از هر داستان آورده شده، وزین و قابل تأمل است. در مورد دو نقد، مشخصاً همسو نبودم، ولی نمی‌توان هوشمندانه بودن این نقدها را انکار کرد. نقدهای  پخته‌ای گردآوری شده و برای تألیف این کتاب به خانم علیزاده تبریک می‌گویم. 

آبنوس درباره ویژگی‌های عمومی داستان گفت: هر داستانی باید قابلیت‌هایی داشته باشد و در وهله اول لذت خواندن را به مخاطب منتقل کند. واژه‌های موجود در داستان نیز اهمیت دارد و باید این قدرت را داشته باشد که ذهن را وادار به تفکر کند. یعنی مخاطب تا مدت‌ها به داستان فکر کند و ذهنش درگیر شود. بیشتر داستان‌های کتاب «پازل‌های ۹ گانه» چنین ویژگی‌هایی را دارد و می‌توان گفت این کتاب یک کلاس درس برای علاقه‌مندان به داستان‌نویسی و نقد ادبی است. 

سارا خاکزاد دیگر منتقد ادبی حاضر در این نشست با ابراز خرسندی از برگزاری برنامه‌های نقد کتاب پس از مدت‌ها تعطیلی به دلیل شیوع کرونا بیان کرد: در این کتاب شاهد داستان‌هایی با ژانرها و راویان متفاوت و نقدهایی با نگاه‌های متنوع هستیم، ولی در نهایت به یک پازل ۹ تکه می‌رسیم که هر داستان و نقدی تکه‌ای از پازل محسوب می‌شود و از این جهت عنوان درستی برای کتاب انتخاب شده است. 

وی افزود: داستان‌ها برای سلایق گوناگون نوشته شده‌اند و هر مخاطبی حداقل با یک داستان می‌تواند ارتباط برقرار کند. نقدهای داستان‌ها نیز ابهامات آن را از بین می‌برد و بار ارزشی اثر خوانده شده را افزایش می‌دهد، چرا که منتقد از زاویه‌ای تازه به داستان نگاه می‌کند. 

در پایان این نشست تعدادی از نویسندگان کتاب «پازل‌های ۹ گانه» بخش‌هایی از این کتاب را برای مخاطبان قرائت کردند. 

یازدهمین «فرهنگ‌سرای کتاب» همزمان با برگزاری سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۲۱ تا ۳۱ اردیبهشت ماه از ساعت ۱۰ تا ۲۰ در مصلای امام خمینی(ره) میزبان مخاطبان است.
نظر شما