پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۵۵
کد خبر: ۱۲۴۳۳۹
|
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۸
به همت کتابخانه دکتر شهیدی در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران
آیین رونمایی کتاب" دوست بزرگ، دوست کوچک " روز یکشنبه 25 اردیبهشت دریازدهمین فرهنگسرای کتاب و همزمان با سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد.
کتاب
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، در آیین رونمایی کتاب"دوست بزرگ، دوست کوچک" که در یازدهمین فرهنگسرای کتاب و همزمان با سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد. سعید رنجبریان مدیر فرهنگی و هنری منطقه 8، عباس باباخانیان مدیر امورکتابخانه های سازمان فرهنگی و هنری، کلر ژوبرت نویسنده کتاب و فرزانه ریحانیان کارشناس برنامه حضور داشتند.

موضوع داستان نگاه جدید به مقوله دوستی است

در ابتدای این مراسم کلر ژوبرت درباره این کتاب گفت: این داستان با موضوع دوستی است که سعی کردم با نگاه جدیدی به آن بپردازم. دو شخصیت که نگاه متفاوتی به این موضوع دارند یکی فکر می کند به دوست نیازی ندارد و دیگری شخصیتی که دنبال منفعت نیست و نگاه زیبایی به دوست دارد.

وی درباره تصویرگری کتاب گفت: طبیعتا اگر همه نویسنده ها استعداد نقاشی داشته باشند تصویرگری کتابشان را خود انجام می دهند چرا که تصویرگری کتاب توسط شخص دیگر اگر چه ممکن است خلاقانه باشد اما خیلی وقتها آن چیزی که نویسنده می خواهد نیست یا با داستان تناقض دارد و یا درک نادرستی از فضا و متن داستان ممکن است بوجود بیاورد البته چون من کار نقاشی کردم سعی کردم  از هردو ابزار کلمات و تصویردر کنارهم به درستی استفاده کنم.

وی در ادامه درباره همکاری کارشناس دینی برای این گونه کتابها نیز گفت: انتشارات رودآبی ناشر کتابهای دینی در حوزه کودک و نوجوان است و نظر ناشر در این باره و استفاده از کارشناس دینی برای کار کودک کمک کننده است و خیلی مهم است که کتابی که اسم آن کتاب دینی برای کودکان و نوجوانان است حتما از نظر کارشناس دینی بهره مند شود.

وی افزود: کتاب کودک یکی از بهترین ابزار و بستر برای انتقال این مفاهیم به کودکان است و حداقل در داستان نویسی این ضرورت را ایجاد کنیم که  به بچه ها نشان دهیم چقدر تفکر انتقادی، خلاق و مهارت های ارتباطی به کودک کمک می کند و همزاد پنداری با شخصیت داستان به نحوه شکل گیری شخصیت و ارتباطات کودکان کمک می کند.

بیان ادبیات دینی به کودکان و همزاد پنداری سرلوحه کار کلرژوبرت است

در ادامه مرجان ریحانیان درباره نویسنده این کتاب گفت: یکی از برجستگی های کار کلر ژوبرت بیان زیبای نعمت های خداوندی است. این نویسنده خیلی خوب با این بیان، خداشناسی را مطرح می کند. پرداختن به ادبیات دینی کودکان
نکته بارز کار این نویسنده است تا بتوانیم به صورت غیرمستقیم این آموزه ها را به کودکان ارائه دهیم.
این کارشناس ارشد حوزه کودک و نوجوان اضافه کرد: آموزش ابتدا ممکن است تاثیر مناسب را روی کودکان نگذارد کما اینکه کودک با همزاد پنداری خود را به شخصیت داستان نزدیک تر حس می کند و اینجاست که تاثیر پذیری کودک شکل می گیرد و مفاهیم دینی و اخلاقی در کودک به نحو موثری نهادینه می شود.کودک وقتی سوار بال خیال می شود و تخیل او بارور می شود اتفاق بسیار خوبی می افتد. حسن این کتاب اینست که نویسنده و تصویرگر یکی است و متن و تصویر هم راستای هم پیش می رود و اثر گذاری بهتری دارد.

ریحانیان تصریح کرد: در این کتاب چهار نکته برجسته وجود دارد ؛ بیان احساسات، استفاده از مستندات آموزش دینی مثل ذکر حدیث، متن ادبی سودمند و تصویرگری مناسب که از همان ابتدا آرامشی را به مخاطب کودک هدیه می دهد.

وی در ادامه گفت: در ابتدای کتاب تصویری از آسمان پرستاره وجود داردکه کودک را به دنیای تخیل پرت می کند و همه چیز با آرامش و در فضای امنی شکل می گیرد. چیزی که کودک به آن نیاز دارد، و جریان شکل گیری داستان است با سوال "با من دوست می شوی؟" بهترین راه ارتباط کودک با همنوعان خود است.

وی درباره حال و هوا و خط سیر داستانی این کتاب افزود: زبان داستان مناسب حال مخاطب بود و سادگی و ادبیات داستان که گوهر ادبیات است برای کودکان رعایت شده بود.
کتابی خوب است که در مرحله ی اول کودک از آن لذت ببرد، حس تخیل را بارور کند و تفکر حل مسئله داشته باشد. خوشبختانه ادبیات کودک ما به لحاظ پژوهشی، نویسندگی، ترجمه و.... با کشورهای دیگر فاصله چندانی ندارد و آموزش مهارت های ده گانه در آن رعایت می شودو در این کتاب همدلی ، تفکر حل مساله و .... کاملا رعایت شده است.مهمترین نکته در انتخاب کتاب کودک و نوجوان، لذت بردن از کتاب است و برای کتاب هایی با محتوای دینی بهتر است از کارشناس دینی نیز کمک بگیریم که کتابی مناسب با ادبیات مناسب و تصاویر خوب را برای هدیه به کودکانمان به ما معرفی کند.

 رونمایی از کتاب یاد شده همراه با تجلیل از نویسنده در کنار گرفتن عکس یادگاری نویسنده کتاب
با حاضران و علاقمندان به کتاب بخش پایانی این برنامه بود.
نظر شما