جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۰۶
کد خبر: ۱۲۴۴۶۳
|
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۸
کتاب‌های «مشاعره عاشورایی» و «مشاعره علوی» نوشته داوود حیدری روز شنبه ۳۱ اردیبهشت ماه در برنامه کرسی کتاب در یازدهمین فرهنگ‌سرای کتاب نقد و بررسی شد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، داوود حیدری در این نشست اظهار کرد: دو کتاب «مشاعره عاشورایی» و «مشاعره علوی» نخستین کتاب‌های تخصصی در حوزه مشاعره عاشورایی و علوی هستند که همه گروه‌های سنی می‌توانند از آنها استفاده کنند. 

وی اهالی شعرسرایی، مشاعره و مداحان را مخاطبان این دو کتاب عنوان کرد و افزود: کتاب مشاعره عاشورایی شامل هزار بیت عاشورایی و کتاب مشاعره علوی شامل هزار و ۲۰۰ بیت است که هر دو به چاپ دوم رسیده‌اند.
 
حیدری به نظم الفبایی اشعار برای دسترسی آسان در کتاب اشاره کرد و گفت: در نسخه نخست این کتاب‌ها، حروفی که کمتر شعری با آنها آغاز می‌شود، وجود نداشتند اما در نسخه دوم اشعاری با حروف کمتر استفاده شده نیز در کتاب گنجانده شده‌اند. 

صغری محمدزاده کارشناس ادبیات در این نشست بیان کرد: واژه آیینی مجموعه‌ای از شعرهایی با رنگ و بوی دینی را شامل می‌شوند که در سه دسته اشعار عرفانی و نیایشی با موضوع ستایش الهی، اشعار اخلاقی و پندی و اشعار ولایی قابل تقسیم‌بندی هستند. 

وی دو کتاب مذکور را از جمله اشعار ولایی برشمرد و گفت: این دو کتاب می‌توانند صلح میان نوجوانان و شعر آیینی را بیش از گذشته برقرار کنند و در عین حال قابل استفاده برای بزرگسالان باشند. 

یکی از نکات مطرح‌شده در ارتباط با این دو کتاب در نظر گرفتن نمایه برای دسترسی به اشعاری با کلید واژگان خاص بود که به گفته نویسنده در نسخه‌های بعدی مد نظر قرار می‌گیرد. 

همچنین در این نشست مشاعره آیینی با حضور حاضران فرهنگ‌سرای کتاب انجام شد. 
نظر شما