سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۱۷
کد خبر: ۱۲۴۶۰۲
|
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۹
مجموعه مستند شش‌قسمتی «داستان‌های ناگفته» به کارگردانی سید احسان نیکبخت، کاری از گروه مستند بنیاد فرهنگی روایت فتح است که به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر به صورت اینترنتی عرضه می‌شود.
حرف‌های تازه از جنگ تحمیلی در مستند داستان های ناگفته
به گزارش پایگاه تحلیلی خبری فرهنگ و هنر، این مجموعه، شرحی است بر فعالیت‌ها و اقدامات نیروی هوایی ارتش در جنگ با دشمن بعثی که هر قسمت از آن، یک برهه زمانی را روایت می‌کند.
قسمت اول «داستان‌های ناگفته» نام دارد و نگاهی گذرا می‌اندازد به آنچه در نیروی هوایی اتفاق افتاد. دو قسمت بعدی مجموعه به ۱۵ روز ابتدایی جنگ در پایگاه دزفول و یک ماه ابتدایی جنگ داخل کشور عراق می‌پردازد. بازه زمانی که در آن زمان نیروی هوایی با تعداد پرواز‌ها و مأموریت‌های دقیقی که انجام ‌داد، صادرات نفت عراق را از بین برد، به طوری که نیمی از نیروی هوایی عراق در هفته اول از بین رفت.
قسمت چهارم و پنجم با عنوان «ارتفاع‌پست» علاوه‌بر بررسی ‌روزهای ابتدایی جنگ در دشت خوزستان، به تأثیر عکاسی‌ هوایی در چهار عملیاتی که منجر به خروج کامل دشمن از خاک ایران تا زمان آزادسازی خرمشهر شد، اختصاص دارد.سیداحسان نیکبخت، کارگردان این مجموعه در گفت‌و‌گو با مهر، معتقد است بیشتر تمرکز این روایت روی نقش نیروی هوایی در روزهای منتهی به آزادسازی خرمشهر است. او در این باره گفت: «در چند ماه ابتدایی جنگ که میدان‌ها از نیرو خالی بود، نیروی هوایی مجبور بود بیش از توان خود مایه بگذارد که در دو قسمت اول به آن پرداخته می‌شود. 
گام بعدی حفظ دزفول به‌عنوان یک شهر استراتژیک بود که روایت این ماجراها جزو قسمت‌های مغفول جنگ محسوب می‌شود و ما در یک قسمت به آن پرداخته‌ایم. 
در قسمت چهارم ما درباره کم شدن سرعت دشمن در پیش‌روی می‌گوییم. نیروی هوایی کاری کرد که دشمن ضعیف شود و نیروی زمینی بتواند خودش را برای جنگ آماده کند. بسیج و سپاه در این مقطع تشکیل شدند. 
به گزارش جام جم ، در ادامه روایت به این پرداخته شد که نقش نیروی هوایی از این مقطع به بعد چه بوده است. در هر قسمت به‌صورت گذرا اشاره کرده‌ایم که نیروهای زمینی چرا در آن مقطع در جبهه حضور نداشتند و وضعیت نیروهای محدود موجود هم به‌چه صورت بوده است.»این مستندساز تأکید کرد: «روایت ما متمرکز بر جبهه جنوب کشور در خوزستان است و بعد از چهار قسمت، یک قسمت را به‌طور کامل به عکاسی‌های دوران جنگ توسط نیروی هوایی اختصاص داده‌ایم. مثلا عکس‌هایی از کاخ صدام یا مجلس اعلای عراق ثبت کرده بودیم که این اسناد، تخصص و قدرت یگان مرتبط را نشان می‌دهد. قسمت آخر هم به ماجرای تسویه و پاکسازی نیروی هوایی اختصاص داشت.  
نظر شما