چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۳۲
کد خبر: ۱۲۵۴۴۳
|
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۳
ویژه برنامه‌های فرهنگسرای سرو به مناسبت هفته عفاف و حجاب:
فرهنگسرای سرو در آستانه هفته عفاف و حجاب برنامه‌های متنوعی را در فضای حقیقی و مجازی تدارک دیده است.

به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای سرو، از 21 تا 28 تیرماه هفته عفاف و حجاب نامگذاری شده است. مدیریت فرهنگی هنری منطقه 6 براساس رسالت کاری خود در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران توجه ویژه‌ای به موضوع عفاف و حجاب داشته و برای این هفته برنامه‌های متنوعی را تدارک دیده است.

رویا فتحی مدیر فرهنگی هنری منطقه 6 و رئیس فرهنگسرای سرو با اشاره به برنامه‌های این مرکز گفت: واقعه مسجد گوهرشاد مشهد در تیر ماه سال 1314 شمسی، یکی از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی در دوران حکومت پهلوی است که سرآغاز تحولات بسیاری در جامعه ایرانی شده است. خیزش مردم در جریان این واقعه و اعتراضات گسترده به اجباری شدن کشف حجاب بانوان بیانگر آن است که این واقعه مهم را باید به درستی شناخت و تبیین نمود.

وی اضافه کرد: فرهنگسرای سرو به مناسبت هفته عفاف و حجاب و سالگرد واقعه مسجد گوهرشاد به بازخوانی تاریخی این اتفاق پرداخته و ضمن تبیین ابعاد مختلف آن برای نسل جوان، درس‌هایی از این واقعه مهم تاریخی را شناسایی کرده است. این مبانی در قالب محصولات مجازی با عنوان «قیام بزرگ برای حجاب» در شبکه‌های اجتماعی مدیریت فرهنگی هنری منطقه 6 منتشر شده و در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

فتحی از برگزاری مجموعه کارگاه‌هایی با موضوع عفاف و حجاب خبر داد و گفت: نخستین مردی که هر دختر در زندگی خود می‌شناسد پدر است، به همین دلیل، رابطه بین دختر و پدر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. براساس آموزه‌های دین اسلام، محبت کردن به فرزند دختر از سوی پدر بسیار سفارش شده و مورد تاکید قرار گرفته است. هم‌چنین پدر می‌تواند الگویی برای دخترش باشد تا بداند در آینده چه رفتاری از سوی جنس مخالف مورد پذیرش چارچوب‌های عرفی و اسلامی است.

وی ادامه داد: فرهنگسرای سرو با برگزاری مجموعه کارگاه‌های آموزشی در فضای مجازی قصد دارد به مباحث کاربردی در این زمینه بپردازد. حجت الاسلام و المسلمین طزری استاد این نشست‌هاست که درباره موضوعات مرتبط با حوزه عفاف و حجاب صحبت می‌کند. از جمله محورهای مهمی که در این کارگاه‌ها بدان پرداخته می‌شود می‌توان به ایجاد صمیمیت و وابستگی دختران به پدر، آگاه سازی پدران نسبت به نیازهای دختر و ... اشاره کرد. محصولات خروجی از این نشست‌ها در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی این مرکز منتشر می‌شود.

او درباره برنامه‌های مجازی این مرکز فرهنگی هنری گفت: فرهنگسرای سرو توجه ویژه‌ای به موضوع عفاف و حجاب داشته و بخشی از تمرکز خود را به این موضوع معطوف کرده است. از این رو، برندی مخصوص تولیدات رسانه‌ای در فضای مجازی به موضوع عفاف و حجاب اختصاص داده و تولیدات متنوعی را با همکاری سایر مراکز فرهنگی در اختیار شهروندان عزیز قرار می‌دهد. عمده این تولیدات در قالب‌هایی نظیر ویدئوکلیپ، موشن، عکس نوشت و ... است.

رئیس فرهنگسرای سرو از تولید مستند "حریر عفاف" درباره بانوان محجبه در سایر کشورها خبر داد و گفت: یکی از موضوعات مهم و قابل تأمل، گستردگی دین اسلام در اقصی نقاط دنیا به ویژه کشورهای همسایه ایران است. فرهنگسرای سرو با مشارکت گروه خانواده شبکه دو سیما، مجموعه مستند بانوان محجبه خارجی به مناسبت هفته عفاف و حجاب با محوریت مقوله حیا و گسترش فرهنگ حجاب در عموم جامعه، تهیه نموده است.

در این مجموعه مستند با بانوانی چون سارایوو بوسنی ، عائده( بوستی) از آمریکا ، اصلیحان آکارا ( ترکیه) و ماریا محمود (عضو پارلمان مالزی)،آنا روسیه، اشجان نوری از سوئد، جوزی از بریمن آلمان و شیما تونس مصاحبه گردید.

این مدیر فرهنگی هنری درباره ویژه برنامه «عطر سیب» گفت: این برنامه با هدف توسعه و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب به معرفی کتاب زن و خانواده "نقش و رسالت زن3" نوشته امیر حسین بانکی پورفرد ، برگرفته از بیانات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی) می‌پردازد تا شهروندان بتوانند با مباحث حقوقی و اجتماعی زنان همواره محوریت خانواده را در مباحث زنان مدنظر داشته باشند. این برنامه به صورت عکس نوشته در اینستاگرام کتابخانه و فرهنگسرای سرو متشر می‌شود.

وی اضافه کرد: «چراغ» ویژه برنامه دیگری است که به مناسبت هفته عفاف و حجاب برگزار می‌شود. در این برنامه از یک کارشناس مذهبی دعوت می‌شود که کارگاه سواد رسانه ای با موضوع عفاف و حجاب برای شهروندان برگزار کند. این برنامه در قالب کارگاه در فرهنگسرای سرو برگزار شده و در انتها نیز با حضور مدعوین، از بانوان فعال و فرهیخته در زمینه عفاف و حجاب تقدیر به عمل خواهد آمد.

فتحی با اشاره به ویژه برنامه دیگر فرهنگسرای سرو به مناسبت هفته عفاف و حجاب گفت: "حریر عفت" با هدف توسعه و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب و بروز رسانی پوشش اسلامی شهروندان با پیاده سازی شیوه مناسب حجاب اصیل اسلامی و ایرانی به معرفی کتاب "جایگاه و مسائل زنان در فرهنگ اسلام و تجدد" می پردازد و برنامه های ترنم زیبایی معرفی کتاب کودک "لینالوفا" تالیف کلرژوبرت، جلوه عفاف معرفی کتاب "زیباتر از گل "، نسیم آوا معرفی کتاب نمی دانستم در سایه حجاب زیبایی ام پایدارتر است، اسطوره صبر معرفی کتاب سیره و سبک زندگی حضرت زهرا (س) می‌پردازد این برنامه در قالب پادکست و ویدئوکلیپ توسط کتابخانه سرو در اینستاگرام فرهنگسرای سرو منتشر می‌شود.

او با اشاره به ویژه برنامه خانه فرهنگ گلها به همین مناسبت گفت: در قالب ویژه برنامه «چهلچراغ حکمت»، بیاناتی از استاد شهید مرتضی مطهری پیرامون موضوع عفاف و حجاب منتشر می‌شود.

وی ادامه داد: هم‌چنین فرازهایی از وصیت‌نامه شهدا با موضوع عفاف و حجاب از سوی خانه موزه شریعتی آماده شده است که در خلال هفته عفاف و حجاب تقدیم مخاطبان می‌شود. از جمله شهدایی که فرازهایی از وصیت‌نامه آنان انتخاب و منتشر شده است می‌توان به شهید جواد مهر افشان، شهید علی رضا ملازاده، شهید محمد امیری مورمانی، شهید محمد رضایی و ... اشاره کرد.

رئیس فرهنگسرای سرو در پایان گفت: کتابخانه شهید جهان آرا به مناسبت فرارسیدن هفته حجاب و عفاف بیانات حجج الاسلام دانشمند و عالی را در قالب محصول سرچشمه کمال منتشر می‌کند.

براساس این گزارش، مجموعه پادکست‌ها و کلیپ های عفاف و حجاب به همت مدیریت فرهنگی هنری منطقه 6 تولید شده و در سایت آپارات و پیچ اینستاگرام فرهنگسرای سرو به نشانی farhangsara.sarv@ مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر از برنامه های فرهنگی و هنری با شماره 88881789 تماس بگیرند.

انتهای پیام/


نظر شما