چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۵۷
کد خبر: ۱۲۶۳۱۷
|
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۶
منوچهر اسماعیلی دوبلور برجسته تیپ گوییِ بازیگران ایرانی و خارجی کشورمان و مدیر دوبلاژ دوشنبه شب سی ویکم مرداد 1401 دار فانی را وداع گفت.
هزار صدای ایران چشم از جهان فرو بستاختصاصی پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر: منوچهر اسماعیلی هنرمند پیشکوت فقید کشورمان در هشتم فروردین 1318 در کرمانشاه چشم به جهان گشود. وی در طی فعالیت پربار هنری خود به جای بسیاری از بازیگران ایرانی و خارجی در نقش تیپ گویی صحبت کرد.

اولین علاقه هنری منوچهر اسماعیلی به دوران دبیرستان بر می گردد. او در دبیرستان چندین اجرای نمایش تئاتر را تجربه کرد، ولی ادامه نیافت.

وی در دوران جوانی در شهر تهران، محله سلسبیل-کارون ساکن بود. در سال 1336 با خواندن یک اگهی در روزنامه به هنر دوبلری و تیپ گویی علاقمند شد و بتدریج در این پیشه گام نهاد. در آغاز نقش های کوتاه دوم و سوم را دوبله می کرد.

در سال 1338 اولین نقش را در فیلم «دروازه های پاریس» صحبت کرد. اما در سال 1343 بود که تیپ معروف «پیترفالک» را در فیلم «معجزه سیب» بر عهده گرفت و به جای او صحبت کرد و سبب ساز مشهور شدنش در کار دوبلری گردید و موقعیت های بی نظیری بعدی را در این هنر برای وی  فراهم آورد.

دوبلری آنتونی کوئین (نقش حمزه در فیلم محمد رسوالله) از جمله کارهای برجسته اوست. منوچهر اسماعیلی هم چنین به جای گریگوری پیک، چارلتن هاستون، استیو مک کوئین، لارنس اولیویه، مارچلو ماستریانی، سیدنی پوآتیه، راد استایگر و دیگر هنر پیشه های معروف سینما تیپ گویی و دوبلری کرده است. وی هم چنین به جای بازیگرانی چون  بهروز وثوقی و بیک ایماوردی صحبت کرده است. به طور نمونه در فیلم قیصر بجای وثوقی و مشایخی نقش تیپ گویی را بر عهده داشته است.

وی پس از انقلاب اسلامی  کار خود را در سال 1366 ادامه داد که در سریال «هزار دستان» به اوج خود رسید. وی در این سریال به جای شعبان (محمد علی کشاورز)، رضا تفنگچی (جمشید مشایخی) و هزار دستان (عزت الله انتظلامی) نقش تیپ گویی را با توانایی بی نظیر خود ایفا کرده است.

از دیگر کارهای برجسته وی می توان به فیلم «مادر» اشاره کرد که به جای پسر بزرگ خانواده (محمد علی کشاورز) تیپ گویی کرده است. هم چنین در فیلم «ناخدا خورشید» به کارگردانی ناصر تقوایی به جای داریوش ارجمند  نقش لهجه جنوبی را به زیبایی ایفاء کرده است.

پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، فقدان این پیشکوت دوبلور و مدیر حاذق دوبلاژ را به همه علاقمندان فرهنگ و هنر کشور و عموم شهروندان تسلیت می گوید.

نظر شما