يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۰۶
کد خبر: ۱۲۶۳۳۷
|
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۹
با حضور خانواده شهدا، روحانیون و مسوولان اجرایی منطقه 18
نخستین سوگواره سراسری شعر اربعین با عنوان "عمود18" طی مراسمی با حضور شهردار منطقه 18، شاعران آیینی و خانواده شهدا در سالن اجتماعات فرهنگسرای خاتم(ص) گشایش یافت.

آیین گشایش نخستین سوگواره سراسری شعر اربعین در فرهنگسرای خاتم(ص) برگزار شدبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، در این مراسم که صبح چهارشنبه دوم شهریور برگزار شد هم‌چنین از پوستر این سوگواره ادبی رونمایی شد.

محمد جواد خسروی شهردار منطقه 18 در این مراسم طی سخنانی با تاکید بر ضرورت افزایش سرانه‌های فرهنگی در جنوب غرب پایتخت اظهار داشت: خوشبختانه ظرفیت‌های خوبی برای انجام برنامه‌های فرهنگی در منطقه 18 وجود دارد و حضور شاعران آیینی در این منطقه سرمایه‌ای فرهنگی است که باید به نحو شایسته از آن بهره‌گیری کنیم.

وی افزود: ایام محرم و اربعین حسینی انگیزه و بستر معنوی ارزشمندی برای آغاز یک حرکت فرهنگی و ماندگار در منطقه 18 است و برگزاری نخستنین سوگواره سراسری شعر اربعین با عنوان "عمود 18 " فرصت پربرکتی است تا در سایه عنایات سیدالشهدا(ع) نه تنها در سطح منطقه بلکه در گستره ملی شاهد رویدادی بزرگ در حوزه شعر آیینی برای تبیین اربعین حسینی باشیم.

شهردار منطقه 18 تصریح کرد: متاسفانه ما در جامعه ضعف محتوا و تولید فرهنگی داریم و تا زمانی که بنیان‌های فرهنگی را تقویت نکنیم در حوزه های اجتماعی، اقتصادی و سایر حوزه‌ها نیز ضعف خواهیم داشت، از این‌رو بنا داریم با همکاری نهادهای فرهنگی و آموزشی منطقه، این بخش را تقویت کنیم.

رییس فرهنگسرای خاتم(ص) و مدیر فرهنگی هنری منطقه 18 نیز در این مراسم درباره اهداف برگزاری نخستین سوگواره سراسری شعر اربعین گفت: پیش از این برنامه‌های مشابهی با محوریت محرم و عاشورا برگزار شده، اما جای حرکتی ادبی با موضوع اربعین، که خود جریانی عظیم است، در این میان خالی بود.

مهدی تقی‌نژاد افزود: هیچ عرصه‌ای بسان شعر نتوانسته‌ است در تبیین نهضت حسینی موثر عمل کند و می‌توان گفت عاشورا و کربلا با شعر درآمیخته است.

وی اظهار امیدواری کرد سوگواره شعر اربعین در دوره های بعد با مشارکت سایر نهادهای فرهنگی و دینی، در گستره‌ای بین‌المللی و با بخش‌هایی متنوع برگزار شود.

در خاتمه مراسم، آیین رونمایی از پوستر سوگواره "عمود 18" و تقریظ این پوستر با حضور محمد جواد خسروی شهردار و یوسف مقدمی معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه 18، مهدی تقی نژاد مدیر فرهنگی هنری منطقه، پدر شهید مدافع حرم مجید قربانخانی، روحانیون و ائمه جماعات منطقه برگزار شد.

قرائت مجلسی قرآن کریم، شعرخوانی با موضوع محرم و نهضت حسینی توسط شاعران آیینی، پخش نماهنگ و تیزر ویژه سوگواره از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

شایان ذکر است نخستین سوگواره سراسری شعر اربعین با عنوان "عمود 18"، به همت معاونت اجتماعی و فرهنگی منطقه 18 با همکاری فرهنگسرای خاتم(ص) و با مشارکت آموزش و پرورش منطقه و ناحیه مقاومت بسیج مسلم بن عقیل، در سه بخش شعر کلاسیک، شعر آزاد و شعر آذری برگزار می‌شود و به برگزیدگان اول تا سوم سوگواره در هر بخش کمک هزینه سفر به عتبات، تندیس سوگواره و لوح یادبود اهدا خواهد شد.

علاقمندان می توانند حداکثر تا 31 شهریورماه جاری حداکثر سه اثر به شماره پیام رسان 09395869387 یا به آدرس ایمیل amood181818z@gmail.com ارسال کنند.//

نظر شما