پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۱۹
کد خبر: ۱۲۶۴۳۷
|
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۷
رییس موسسه علوم نهج البلاغه عراق: شما در این کتاب به خوبی و براساس مستندات برتری های حکمرانی امیرالمومنین علی علیه السلام در موضوعاتی چون حقوق مدنی و حقوق سیاسی را در دوران حکومت ایشان بر مصر یک هزار سال قبل از مصوبه حقوق مدنی و سیاسی سازمان ملل در سال 1966 مشاهده می کنید.

مقایسه تطبیقی عهدنامه امیرالمومنین با عهدنامه سازمان مللآئین رونمایی کتاب " جلوه های مدنیت درعهدنامه علوی " با حضور حجت‌الاسلام سید نبیل حسنی کربلایی (مسئول بخش مطالعات و تحقیقات اسلامی در آستان مطهر حضرت سیدالشهدا علیه السلام و رییس موسسه علوم نهج البلاغه عراق، ( عتبه مقدسه حسینیه ) به همت فرهنگسرای نهج‌البلاغه و با مشارکت فرهنگسرای رسانه روز یکشنبه در سالن آمفی تئاتر فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، در این مراسم که روز گذشته برگزار شد آیت الله دین پرور رئیس بنیاد بین المللی نهج البلاغ ، حجت السلام سیدمحمد تقی رهبر رئیس مؤسسه ترویج علوم فرهنگ نهج‌البلاغه ایران و شماری از دلدادگان و شیعیان امیر المومنین علی علیه السلام و اصحاب هنر و رسانه نیز حضور داشتند.

حجت الاسلام سید نبیل الحسنی الکربلائی مولف کتاب جلوه های مدنیت در عهدنامه علوی در سخنانی گفت: من در این کتاب تلاش کرده ام یک مطالعه تطبیقی بین دو میثاق نامه یکی میثاق نامه معروف امیرالمومنین علی علیه السلام با مالک اشتر(در سال 658 میلادی) و دیگری میثاقنامه مصوب در مجمع عمومی سازمان ملل در حوزه حقوق مدنی و سیاسی (در سال 1966 میلادی)انجام دهم.

وی تصریح کرد: این دو میثاق نامه در یک فاصله یکهزار سالی از هم دیگر تدوین شده است اما در این مطالعه تطبیقی به خوبی نشان می دهد که امیرالمومنین در یکهزار سال قبل از میثاق نامه سازمان ملل به حقوق مدنی و سیاسی چقدر مدرن نگاه می کرده است. شما در این کتاب به خوبی و براساس مستندات برتری های حکمرانی امیرالمومنین علی علیه السلام در موضوعاتی چون حقوق مدنی و حقوق سیاسی را در دوران حکومت ایشان بر مصر یک هزار سال قبل از مصوبه حقوق مدنی و سیاسی سازمان ملل در سال 1966 مشاهده می کنید.

نبیل الحسنی افزود: من در این کتاب ابتدا در مقدمه به تعریف لغوی و اصطلاحی موضوعاتی چون میثاقنامه ، حقوق مدنی و حقوق سیاسی ، واژه حق پرداخته ام و در فصل اول میثاقنامه سازمان ملل و میثاقنامه علوی را تعریف کرده ام و سپس به بیان مفهوم نیاز انسان به مدنیت همت گماشتم و اینکه در نزد فلاسفه نیاز انسان به مدنیت ذاتی است یا وجودی؟.

مولف کتاب جلوه های مدنیت در عهدنامه علوی گفت: در فصل دوم کتاب به اصول مشترک و مفاهیم بین عهدنامه سازمان ملل در موضوع حقوق مدنی و سیاسی و عهدنامه امام علی علیهخ السلام و مالک اشتر پرداخته ام.

در پایان این مراسم با اهدای لوحی از حجت الاسلام سید نبیل الحسنی الکربلائی مسئول بخش مطالعات و تحقیقات اسلامی در آستان مطهر حضرت سیدالشهدا علیه السلام و رییس موسسه علوم نهج البلاغه عراق تقدیر شد.

گفتنی است این کتاب به زبان عربی چاپ شده و به همت فرهنگسرای نهج البلاغه توسط حسن رحمانی به فارسی برگردانده شده است.

انتهای پیام/



نظر شما