چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۰۸
کد خبر: ۱۲۶۵۱۰
|
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، با بیان اینکه این کشور که امروز به دست ما رسیده با مجاهدت مردان بزرگی حفظ شده که یکی از آنها میرزا کوچک بوده است، گفت: نسل آینده باید پای این کشور بایستند و بدانند ایران ارزان پا بر جا نمانده است.
ایران ارزان پا بر جا نمانده است/ میرزا کوچک؛ یکی از پیشگامان نهضت اسلامیبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر،غلامعلی حداد عادل در اولین اجلاسیه کنگره بین المللی میرزا کوچک خان جنگلی که در سالن برج میلاد تهران برگزار شد، با اشاره به شهادت میرزا در ۱۱ آذر ۱۳۰۰، به فرارسیدن یکصدمین سالگرد شهادتش اشاره کرد و گفت: میرزا در ۴۱ سالگی جان بر سر ایمان و آرمان خود نهاد.

ایسنا افزود: وی به همه مردم ایران به ویژه مردم گیلان تبریک گفت که چنین فرزندان بلندقامتی را در دامان خود پرورده کرده اند و افزود: سرکوبی نهضت جنگل با کودتای انگلیسی ۱۲۹۹ ارتباط مستقیم دارد.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به فاصله ۱۴ ساله پیروزی نهضت مشروطه تا کودتای ۱۲۹۹، تصریح کرد: در این ۱۴ سال انگلیسی ها خودشان در جای جای ایران یک عده را ترغیب و تقویت کردند که مزاحمت هایی را برای حکومت مرکزی به وجود بیاورند، اما انسان های اصیل و مومن مانند میرزا کوچک خان برای نجات ایران وارد میدان شدند.

حداد عادل، با بیان اینکه انگلیس رضاخان را پیدا کرد و تصمیم گرفت با کودتاه او را پله پله به سلطنت برساند، خاطرنشانکرد: طی سال های ۱۲۹۹ تا ۱۳۰۴ یکی از برنامه های انگلیس این بود که نهضت های محلی و استانی را سرکوب کند و لذا در مقابل شخصیتی مانند میرزا که دست در دست بیگانه نمی گذاشت هم ایستاد و شد آنچه شد.

وی میرزا را یک طلبه و روحانی دانست و یادآور شد: با اتفاقاتی که بعد از مشروطه افتاد، چشم میرزا به آفاق تازه ای باز شد و لذا وظیفه خودش دید که ملت و کشور را نجات دهد. در واقع میرزا افکار بسیار روشنی داشت و ایمان به خدا، صداقت، استقامت، شجاعت، عشق به وطن، مردم دوستی، عدالت طلبی، علاقه به پیشرفت ایران و ایمان راسخ به اسلام از حقیقت تابناک شخصیت او بود، حتی افرادی که از نظر مرامی با میرزا همسو نبودند در توصیف خود مسحور شخصیت والای ایمانی و اخلاقی او هستند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه همگان میرزا را به پاکی و بزرگی و ایمان و اخلاق و نجابت می ستایند، خاطرنشان کرد: از مرور نهضت میرزا درس های گوناگون باید گرفت و باید به نسل جوان یادآوری کنیم که این کشور که امروز به دست ما رسیده با مجاهدت مردان بزرگی حفظ شده که یکی از آنها میرزا و یاران و همراهان او بوده است. در واقع نسل آینده باید پای این کشور بایستند و بدانند ایران ارزان پا بر جا نمانده است.

وی با اشاره به حضور بیگانگان در این کشور در ۱۰۰ سال پیش، افزود: جوانان باید بدانند انگلیسی ها و تزارهای روس در ایران چه می کردند و باید بدانند امروز بی بی سی که خود را دلسوز ملت نشان می دهد در واقع بلندگوی چه کشور استعماری است و چگونه بیگانگان استقلال کشور را به بازی می گرفتند.

حداد عادل نهضت جنگل را حاوی عبرت های فراوان دانست و بیان کرد: این نهضت هایی که در تاریخ واقع و سرکوب شده هر کدام قدمی برای پیروزی نهایی بوده است لذا هرگز نباید به بیگانه و دشمن اعتماد و تکیه کرد و در نهضت جنگل هم هر کجا این اتفاق افتاده از پشت خنجر خورده است. همچنین در نهضت باید مراقب نفوذی ها بود و متاسفانه رد پای نفوذی ها در نهضت میرزا دیده می شود.

وی با تاکید بر لزوم حفظ وحدت، یادآور شد: وحدت چیزی است که ما در انقلاب اسلامی بیش از هر چیزی به آن نیاز داریم. آن آرمانی که میرزا به عنوان یک روحانی در نظر داشت و می خواست ایران را از دست دشمنان نجات دهد و دست بیگانه را کوتا کند، ۵۷ سال پس از شهادت مظلومانه اش به دست یک روحانی دیگر و با همت ملت ایران و تقدیم ۱۰۰ ها هزار شهید محقق شد و لذا این ملت امروز به میرزا که از پیشگامان نهضت اسلامی ادای احترام می کند و برای حفظ استقلالش تاوان می دهد، اما در برابر بیگانه سر خم نمی کند.

خسرو معتضد، پژوهشگر تاریخ نیز، گیلان را دروازه اروپا طی ۱۰۰ سال گذشته دانست و بیان کرد: میرزا کوچک کاری کرد که جان و مال و ناموس ملت از سر بیگانه حفظ شد، زیرا نیروهای عنان گسیخته روسیه تزاری بعد از انحلال ارتش در ایران مانده بودند و چیزی جلودار آنها نبود.

وی با بیان اینکه میرزا جلوی عنان گسیختگی سربازان بیگانه را گرفت، افزود: میرزا هم خوش سیما و هم خوش اخلاق بود، اما عده ای نادان و جاهل می گویند که م یرزا به دنبال تجزیه طلبی بود، اما میرزا به هیچ عنوان نمی خواست ایران را تجزیه کند.

این پژوهشگر تاریخ، میرزا را یک مسلمان دانست و اظهار کرد: میرزا آداب اسلامی را به جا می آورد و لذا یک رهبر به تمام معنا ایرانی و مسلمان بود.

معتضد با بیان اینکه نهضت میرزا نشان داد که نباید به خارجی تکیه کرد، متذکر شد: میرزا مدافع وحدت و یکپارچگی ایران بود و می خواست ایران استقلال داشته باشد و لذا در دل ملت جا دارد.


نظر شما