چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۲۷
کد خبر: ۱۲۶۷۲۰
|
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۶
فرهنگسرای رسانه جدیدترین محصول تصویری خود از مجموعه "با هم یاد بگیریم" با موضوع آگاهی و مطالبه‌گری عموم مردم پیرامون اپلیکیشن‌های پرکاربرد فضای مجازی را منتشر کرد.
سری جدید موشن گرافیک‌های «با هم یاد بگیریم» منتشر شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیل فرهنگ وهنر، فرهنگسرای رسانه به عنوان یکی از مراکز فرهنگی و رسانه‌ای که فعالیت‌هایی را در زمینه تولید محصولات رسانه‌ای با هدف ارتقای دانش رسانه‌ای مخاطبان دارد، محصول جدیدی را در قالب موشن گرافیک با عنوان «با هم یاد بگیریم» تولید کرده است.

مهدی شکیبایی رئیس فرهنگسرای رسانه می‌گوید: ظهور رسانه‌های مجازی در عین اینکه ظرفیت بسیار خوبی است، اما بنابر دلایلی نظیر انحصاری بودن، آنلاین بودن و مشخص نبودن هویت واقعی افراد می‌تواند زمینه را برای برخی سوءاستفاده‌ها فراهم کند. از این روی، یکی از راه‌های اصلی ارتقای دانش رسانه‌ای عموم، آگاهی‌بخشی از طریق تولید محتوای سالم و پخش آن در سطحی گسترده است.

او درباره محصولات رسانه‌ای با عنوان «با هم یاد بگیریم» که در فرهنگسرای تحت مدیریت او تولید شده، گفت: فرهنگسرای رسانه توجه ویژه‌ای به تولید محصولات رسانه‌ای با هدف ارتقای دانش رسانه‌ای مخاطبان، آگاهی‌بخشی به آنان، آموزش شیوه صحیح استفاده از رسانه‌های نوین مجازی، بیان خطرات و ... دارد. این مرکز در فعالیت جدید خود تولیداتی را با برند «با هم یاد بگیریم» آماده کرده است که در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود.

وی ادامه داد: پیش از این فرهنگسرای رسانه 20 قسمت از مجموعه «با هم یاد بگیریم» را تولید و منتشر کرده است که در آن به موضوعات مختلف رسانه‌ای نظیر آموزش تکنیک‌های سواد رسانه‌ای و شیوه استفاده صحیح از رسانه‌ها می‌پرداخت. چگونگی استفاده کودک از فضای مجازی، رژیم مصرف رسانه‌ای، شایعات در فضای مجازی‌ و مقابله با آن، تاثیر اخبار منفی موجود در فضای مجازی بر روان شهروندان، رعایت حریم خصوصی و ... از دیگر موضوعات این تولیدات بود.

رئیس فرهنگسرای رسانه ضمن معرفی 6 قسمت جدید این مجموعه گفت: موضوع اصلی این تولیدات رسانه‌ای مطالبه‌گری عموم مردم از اپلیکیشن‌های مورد استفاده‌شان است که در 6 قسمت آماده شده است. این مجموعه موشن گرافیک از رسانه ملی، خبرگزاری‌ها، سایت و شبکه‌های اجتماعی فرهنگسرای رسانه و مراکز فرهنگی هنری مناطق 22 گانه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران منتشر می‌شود.

شکیبایی در پایان گفت: تولید این محصولات ادامه خواهد داشت و قصد داریم در مشورت با دغدغه‌مندان رسانه و فعالان فضای مجازی دست روی موضوعات جدیدتری گذاشته و با تولید محصولات رسانه‌ای، ضمن آگاهی‌بخشی به مخاطبان در زمینه‌های مختلف، دانش رسانه‌ای عموم را ارتقا ببخشیم.

در زیر، 6 موشن گرافیک "با هم یاد بگیریم" منتشر می‌شود: 

1- خدمات ارزش افزوده موبایل چیست؟

سرویس ارزش افزوده با ایجاد بستری مناسب، سعی در افزایش ارتباط و تعامل میان اپراتورها و مشترکان را داشته و از جمله اهداف مهم این سرویس می‌توان به افزایش اطلاعات عمومی و ایجاد یک نوع سرگرمی سالم برای افراد جامعه اشاره کرد.


2- قوانینی که پلتفرم‌های پخش فیلم و سریال باید رعایت کنند

این روزها تماشای فیلم و سریال به یکی از عادات روزمره مردم شده است. از این نظر، مخاطب با جست‌وجو در اینترنت برای یافتن محتوای مورد نظر خود با پلتفرم‌های رسمی مواجه می‌شود که علاوه بر انتشار فیلم و سریال‌های روز خارجی به تولید محتوای اختصاصی داخلی نیز مشغول اند. 

اما در استفاده از این پلتفرم‌های پخش فیلم نیز قوانین و مقرراتی برای حفظ حقوق کاربران تدوین شده که آگاهی از آن برای مخاطبان لازم و ضروری است.



3- همه آن چیزی که باید از قانون "تجارت الکترونیک" بدانید

این روزها با گسترش روزافزون بسترهای ارتباطی در فضای مجازی و افزایش استقبال مردم از این فضا، فروشندگان محصولات نیز تمایل بیشتری برای استفاده از این بستر برای فروش محصولات و ارائه خدمات خود پیدا کرده‌اند.

فلذا در سال 1382 و با تصویب قانون «تجارت الکترونیک»، قانونگذار تلاش کرد به منظور جلوگیری از تضییع حقوق مصرف‌کنندگان در بستر فضای مجازی اصول و قوانین مشخصی برای فروشندگان آنلاین در نظر گرفته تا از سوءاستفاده‌های احتمالی جلوگیری کند.

اولین و یکی از مهم‌ترین اصول این قانون معرفی دقیق این محصول کالا و یا خدمات است. این اتفاق باید به گونه‌ای باشد که مصرف‌کننده بتواند اطلاعات مفید و دقیقی از محصول به دست بیاورد.

4- تاکسی‌های اینترنتی چه قوانینی را باید رعایت کنند؟

در چند سال گذشته با توسعه نرم‌افزارهای تاکسی اینترنتی در ایران، تنها قشر جوانی که با تکنولوژی سروکار داشتند، از آنها استفاده می‌کردند اما با گذشت زمان استفاده از تاکسی‌های اینترنتی جزئی از سبک زندگی مردم شده و روز به روز به تعدادشان نیز افزوده می‌شود.

سوال مهمی که در این بین به وجود می‌آید این است که این تاکسی‌های اینترنتی باید چه قوانینی را رعایت کنند؟

در چهارمین قسمت از تولیدات "با هم یاد بگیریم" به این سؤالات پاسخ داده شده است.


5- معرفی برخی از حقوق مشترکین تلفن همراه

حدود نیم قرن است که از عمر موبایل می‌گذرد و این وسیله کوچک به قدری زندگی ما را تحت تأثیر که عدم دسترسی به آن برای مدت زمانی کوتاه می‌تواند مشکلاتی را برای ما به همراه بیاورد.

فلذا با توجه به افزایش روزافزون استفاده از تلفن همراه و افزایش تعداد اپراتورهای خدمات‌دهنده در این زمینه شاید این نکته اغراق آمیز نباشد که بخشی اعظمی از مشترکین این اپراتورها از حقوق اولیه خود بی‌اطلاع‌اند. بد نیست که درباره برخی از حقوق مشترکین تلفن همراه در قبال اپراتورهای خدمات‌دهنده آگاهی پیدا کنیم.

در پنجمین قسمت از تولیدات "با هم یاد بگیریم" این حقوق معرفی شده‌اند:


6- شرکت‌های خدمات‌دهنده اینترنت چه قوانینی را باید رعایت کنند؟ 

این روزها تقریباً بعد از خوراک، پوشاک و مسکن، نخستین دغدغه همه ما این است که اینترنت پرسرعت داشته باشیم تا از اخبار و دنیای مجازی عقب نمانیم؛ به همین دلیل سریعاً با یکی از شرکت‌های خدمات‌دهی اینترنت تماس می‌گیریم، اما شاید خیلی از ما نسبت به حقوق و قوانینی که پس از خرید خدمات و بستن قرارداد داریم آگاه نباشیم.

در ششمین قسمت از تولیدات "با هم یاد بگیریم" این قوانین و حقوق معرفی شده‌اند:




نظر شما