شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۳۳
کد خبر: ۱۲۷۲۵
|
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۰
کتاب« آيين نامه ايمني و نگهداري مواد خطرناک در سطح شهر تهران» با هدف اطلاع‌رساني در حوزه ساماندهي، نگهداري و حمل و نقل مواد شيميايي خطرناک و نيز مقابله با حوادث و سوانح ناشي از انفجار يا نشت مواد خطرناک از سوي سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران منتشر شد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران ، اين آيين‌نامه به درخواست شوراي اسلامي شهر تهران و در قالب طرح پيشگيري از سوانح ناشي از مواد شيميايي خطرناک از سوي سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران تهيه شده و به تصويب شوراي اسلامي شهر تهران رسيده است.


بر اساس آنچه در مقدمه اين آيين‌نامه آمده است، تمام سازمان‌هاي مسئول و دست‌اندرکار در زمينه ايمني، محيط زيست، ساماندهي مشاغل، حقوقي و انتظامي در تهيه و تائيد محتواي آيين‌نامه مشارکت داشته‌اند.


تهيه اين آيين نامه با توجه به گسترش روزافزون کاربرد مواد شيميايي خطرناک در امور گوناگون و جهت افزايش سطح حفاظت و پيشگيري کارکنان واحد‌هاي فعال در اين حوزه و عموم شهروندان و همچنين افزايش ايمني محيط زيست شهر تهران در برابر اثرات زيان‌آور و حوادث و سوانح ناشي از مواد خطرناک ضروري بود.

اين آئين‌نامه در سيزده فصل با عناوين تعاريف و کليات، دسته‌بندي و معرفي مواد شيميايي خطرناک، ضوابط مکاني و کالبدي مراکز مرتبط با انواع مواد شيميايي خطرناک، نحوه بسته‌بندي و انبار ‌داري،حمل و نقل، بهداشت مورد نياز محوطه‌ها، مکان‌ها و فعاليت‌ها،توزيع، دفع پسماند‌‌ها، ايمني و امنيت، مقابله با سوانح ناشي از مواد خطرناک،اسناد،صدور مجوز تامين،تمديد،تبديل و انتقال مراکز، نظارت و بازرسي و تخلفات و مجازات به نگارش درآمده است.

مجموعه‌اي از اطلاعات مربوطه، برگه‌هاي مشخصات مواد خطرناک،آئين‌نامه‌ها و استاندارد‌هاي اين حوزه در قالب پيوست‌هاي آئين نامه به صورت لوح فشرده همراه کتاب تکثير شده است.


نظر شما