چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۰۵
کد خبر: ۱۲۷۲۹۴
|
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۲
نگارخانه آفرینش نور منطقه5، نمایشگاه «منقش قرآنی» شامل آثار هنرمند پیشکسون صمد نخجوانی را برگزار می‌کند.
نمایشگاه «منقش قرآنی» در نگارخانه آفرینش نوربه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر؛ نمایشگاه «منقش قرآنی» شامل آثار هنرمند پیشکسوت «صمد نخجوانی» همراه با کارگاه حضوری، از روز شنبه 23 مهرماه به مدت ده روز در نگارخانه آفرینش نور مجتمع فرهنگی هنری نور برپا می‌شود.


صمد نخجوانی در توضیح تکنیک آثار ارائه شده در این نمایشگاه بیان کرد: منقش بر وزن منبت به هنر مبتکرانه و جدیدی در عرصه صنایع دستی اطلاق می‌شود که از ترکیب چهار حرف نخست کلمات عبارت «مجموعه نکات قرآنی شاخص» پدید آمده است.


وی در ادامه افزود: یادآوری، توجه، تعمق، تفهیم و تحقیق در مفاهیم آیات و عبارات کتاب آسمانی مسلمانان در قالب تابلوهای ابتکاری از جمله اهداف برپایی این نمایشگاه‌های هنری است.


نخجوانی در خصوص خط به‌ کارگرفته‌ شده در تابلوهای منقش گفت: ابتدا از خط کوفی قدیم الهام گرفته و سپس با برخی اصول نقوش خطوط اسلامی، موسوم به اسلیمی (آرابسک) هماهنگی‌هایی به عمل آمده است؛ بدین ترتیب برای حروف و ترکیب‌های این خط، ابعاد و نظام معینی انتخاب شده که با ملاحظه قواعد آن می‌توان خط منقش را به عنوان قلمی نرم‌افزاری برای رایانه تعریف کرد.


علاقه‌مندان برای بازدید این نمایشگاه می‌توانند از 23 مهر تا 5 آبان‌ماه ساعت 9 تا 17 به مجتمع فرهنگی هنری نور واقع در خیابان آیت اله کاشانی، بعد از پل شهید ستاری، جنب شهر کتاب نور مراجعه و برای کسب اطلاعات با شماره 44088748 تماس بگیرند.

نظر شما