يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۱۰
کد خبر: ۱۲۷۴۱۲
|
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۹
معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به تمرکز ویژه جشنواره «ایران عزیز» بر موسیقی اقوام، عنوان کرد: رنگ‌بندی زیبای مناطق و نواحی مختلف ایران، در موسیقی این مناطق هم به خوبی متجلی شده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، امیرحسین سمیعی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران درباره اجرای موسیقی اقوام گوناگون در جشنواره «ایران عزیز» بیان کرد: جشنواره «ایران عزیز» تمرکز ویژه‌ای بر موسیقی اقوام دارد، چرا که موسیقی به نوعی در سبک زندگی اقوام حل شده و در فعالیت‌های روزمره آنان حضور دارد. موسیقی اقوام گستره وسیعی شامل موسیقی نیایش گونه، موسیقی‌های کار و فعالیت، موسیقی‌های غم، شادی و... دارد و به همین دلیل موسیقی را به عنوان یک آیتم بسیار مهم در جشنواره در نظر گرفته‌ایم. 

وی اضافه کرد: هر شب از جشنواره به یک قومیت اختصاص دارد و از بهترین و معتبرترین گروه‌های موسیقی هر منطقه دعوت کرده‌ایم که در جشنواره حضور داشته باشند. مثلاً در شب عرب‌های عزیز میزبان گروه الغدیر به سرپرستی سعید سیاحی بودیم و در شب قومیت آذری استاد وحید اسداللهی و عاشیق شهبازی به اجرای موسیقی پرداختند.

سمیعی با بیان اینکه سعی شده گونه‌های مختلف موسیقی هر قومیت در کنار هم آورده شود، افزود: مثلاً در شب ویژه قومیت کُرد، اجرای گروه ساز و آواز و گروه دف‌نوازی را به شکل جداگانه روی صحنه بردیم تا به یک نوع موسیقی محدود نشویم. در شب‌های آینده هم همین اتفاق خواهد افتاد؛ مثلاً موسیقی بختیاری، موسیقی بویراحمدی و موسیقی لری را از هم جدا کرده‌ایم که تا حد امکان اکثر گونه‌های موسیقی اقوام را پوشش دهیم. یا به عنوان مثال موسیقی مازندران و گیلان اگر چه در یک شب هستند، جداگانه به اجرای برنامه می‌پردازند. موسیقی بوشهری، قشقایی، ترکمن، موسیقی خراسان به تفکیک شمالی، رضوی و جنوبی و موسیقی قوم عزیز بلوچ دیگر اجراهای موسیقی اقوام در این شب‌هاست. 

معاون هنری سازمان فرهنگی هنری درباره اهمیت موسیقی نواحی مختلف ایران گفت: موسیقی اقوام از دل زندگی و آیین‌های اقوام برخاسته و به همین دلیل بسیار بکر و دست‌نخورده باقی مانده و شاید اگر این موسیقی شهری می‌شد، از بین می‌رفت و یا حداقل از جذابیت‌های آن کاسته می‌شد. جذابیت موسیقی اقوام ما به دلیل ارتباطش با آیین‌ها، سنت‌ها و ریشه‌های اقوام است. مثلاً در موسیقی لرستان این موضوع به گونه‌ای نمود دارد و در موسیقی شمال ایران که آمیخته با زندگی مردم آن منطقه است، شکلی دیگر دارد و به نوعی سرسبز و پر از انرژی و پویایی و شور زندگی است.

وی ادامه داد: در بخش خراسان موسیقی با عرفان و ریشه‌های آیینی و مذهبی گره خورده و در موسیقی خراسانی این مسئله پررنگ است. این رنگ‌بندی زیبای مناطق و نواحی مختلف ایران، در موسیقی این مناطق هم به خوبی متجلی شده و سعی کرده‌ایم به موسیقی به عنوان یکی از موضوعات بسیار مهم در قومیت‌ها، با دقت بپردازیم.

سمیعی با اشاره به استقبال فوق‌العاده مخاطبان جشنواره «ایران عزیز» از موسیقی اقوام تصریح کرد: با توجه به جذابیت هنر موسیقی، انتظار چنین استقبالی را داشتیم. تهران شهری است که مردمی از همه اقوام در آن زندگی می‌کنند و هر صدایی از هر کدام از این موسیقی اقوام، طرفداران خود را به دریاچه شهدای خلیج فارس می‌کشاند. در میانه هر یک از اجراهای موسیقی اقوام، اجرای موسیقی پاپ هم پیش‌بینی کرده‌ایم که تا کنون میزبان خوانندگان خوبی بوده‌ایم. 

وی در پایان گفت: در جشنواره «ایران عزیز» به جز موسیقی از هنر نمایش هم بهره برده‌ایم و نمایش‌های اقوام هر شب به تناسب قومیت مختص آن شب روی صحنه می‌رود که اغلب این نمایش‌ها طنز است.

علاقه‌مندان برای بهره بردن از برنامه‌های جشنواره «ایران عزیز» می‌توانند از ۲۰ تا ۲۹ مهرماه هر روز از ساعت ۱۵ تا ۲۲ به دریاچه شهدای خلیج فارس (چیتگر) واقع در تهران، انتهای بزرگراه همت غرب مراجعه کنند. همچنین اطلاعات تکمیلی در پرتال جشنواره به نشانی iran.farhangsara.ir در دسترس علاقه‌مندان است.

نظر شما