چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۴۴
کد خبر: ۱۲۷۴۸۶
|
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۶
بازی های بومی و محلی اقوام از نظر فرهنگی و هنری بهترین عامل سرگرمی‌های سالم و مفرح و راهی برای شناخت فرهنگ قوم های ایرانی است .
یازی های بومی و محلی به شناخت فرهنگ قوم های ایرانی کمک می کند/////جشنواره ایران عزیز
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر،محمدرسول کلهر دبیر اجرایی بازی های بومی محلی در جشنواره وحدت اقوام ایرانی گفت :بازی های  بومی و محلی اقوام از نظر فرهنگی و هنری  بهترین عامل  سرگرمی‌های سالم و مفرح و  آشنایی با فرهنگ قومهای مختلف  است .یکی از ابزارهای شناخت فرهنگ هر قومی آشنایی با بازی های بومی محلی آن منطقه یا شهر و روستا است .
کلهر در ادامه گفت : بخشی از فعالیت ما در کنار برگزاری بازی های بومی و محلی  احیا پوشش های محلی شهرهای مختلف  است ، لباس های محلی بانوان  که پوشیده  و پسندیده است در کنار مردان محلی  در این جشنواره به نمایش گذاشته شده است و در کنار این قضیه آن چیزی که روح بازی های بومی  را تلطیف می کندو شادی آفرین است  موسیقی اصیل بومی و محلی مناطق وسیع ایران است که اقوام مختلف همچنان  آن را حفظ کردند.همراهی مقوله های موسیقی و نمایش  پوشش آداب و رسوم همراه با سرگرمی و ورزش،  فرهنگ  قوم های  کرد ،  لر، بختباری ، گیلک ،عرب زبان و...به نمایش می گذارد.
دبیر اجرایی بازی های بومی و محلی در خصوص استقبال مردم از این جشنواره  گفت ؛در این 10 شب ، 40 نمونه بازی های بومی محلی استان تهران را اجرا و به نمایش گذاشتیم.بعضی از بازیها  ها  به صورت رقابتی و تیمی است و بعضی از بازیها هم به صورت انفرادی برگزار می شودکه  از جمله آن ها می توان به  بازی هفت سنگ که یک بازی ملی است ، دالیان  که یک بازی عشایری در منطفه زاگرس است  ،طناب کشی، طناب یازی، شمع و گل  و پروانه، خانه  بازی، لی لی  و...اشاره کرد.
رسول کلهر در خصوص شناخت بازی های محلی بومی گفت :بازیهای بومی  و محلی  برمبنای اسناد و کتاب هایی  که از گذشته به جای مونده است جمع آوری شده است .یکی از معتبرترین کتاب ها می توان به کتاب  ثریا  قزل یار اشاره کرد که در آن 2500 بازی اصیل و بومی محلی ایران معرفی شده است. در این کتاب   بازی های انفرادی ، رقابتی، گروهی و تیمی  و بازیهای فصل های مختلف  معرفی شده است .
او در خصوص تاریخچه بازی های بومی و محلی استان تهران  گفت : بسیاری از بازی های استان  تهران  هم ریشه  در روستا ها و شهرستان های کشور دارد  .زیرا که ما با جمعیتی روبه رو هستیم  که ازشهرهای مختلف در تهران جمع شده است و کرد، لرد ، بلوج و.. در کنار هم زندگی می کنند و بازی های بومی و محلی آنها  شهربه شهر منتقل شده است و  یک سری بازی هایی هم است که  از زمان قاجاریه به جای ما نده است .

بازی های بومی و محلی به شناخت فرهنگ قوم های ایرانی کمک می کند/////جشنواره ایران عزیز

 کارشناس و متخصص بازی های بومی و ملی ایران  در خصوص فرهنگ سازی و آشنایی کودکان و نوجوانان با بازی های بومی و محلی اضافه کرد ؛ بازی های بومی و محلی بازی دلی هستند و خانوادها خصوصا والدین و پدر و مادرها از این بازی ها بسیار استقبال کردند  ما باید خانواده ها را دعوت کنیم که این بازی ها راببینید .اگر مادر و پدر خانواده با بازی آشنا باشندبه فرزندانشان نیز منتقل می کنند.
 متاسفانه امروزه معضلی  به نام آپارتمان نشینی وجوددارد و خاصیت این بازی ها حضور در فضای باز و طبیعت است بهتر است برای جذب کودکان و نوجوانان آنها را به بوستان ها بیاوریم .تا بچه ها را جذب این بازی ها کنیم تا علاقمند بشوندو به این وسیله  هم فرهنگ را بشناسند و هم بازی ها احیا و حفظ شود .با وارد کردن این بازی ها به جامعه  و آموزش و نمایش آن در فرهنگسراها و بوستان ها و به خصوص مدارس می توانیم در نگه داری و احیا این بازی ها کوشش کردچرا که این کار،  کار یکنفره و یک انجمن نیست بلکه یک کار ملی است .
دبیرفدراسیون  بازی های بومی محلی در این جشنواره اضافه کرد؛ تمامی بازی های بومی محلی ما در ایران پایه ی مهارت  رشته های حرفه ای است از جمله دوز حرکتی ، طناب زنی ، کبدی  که امروز  در سطح دنیا رشته مستقلی دارد.باعث افتخار است که یک بازی بومی محلی اصیل ایرانی در سطح دنیاانتشار و طرفدارار پیدا کند و فدراسیون جهانی تشکیل دهد.
در آخر کلهر ضمن ابزار رضایت از برگزاری چنین برنامه هایی  گفت :برگزاری چنین جشنواره هایی بسیا موثر است . چون کودکان به  همراه والدین بصورت خانوادگی  و یا به صورت گروهی در این بازی ها شرکت می کنند در کنار هم هفت سنگ ؛ وسطی ، لی لی بازی می کنند و و  اجرای این بازیها باعث ایجاد  وحدت و انسجام بین قوم هاو شناخت فرهنگ ها می شود و نشاندهنده  این است که  در عصر دیجیتال و زندگی مدرن و ماشینی انجام بازی های بومی و محلی در کنار سرگرمی و ورزش می تواند یکی از راههای شناخت فرهنگ اصیل ایرانی در بین خانواده ها باشد .
علاقه‌مندان برای بهره بردن از برنامه‌های جشنواره «ایران عزیز» می‌توانند از ۲۰ تا ۲۹ مهرماه هر روز از ساعت ۱۵ تا ۲۲ به دریاچه شهدای خلیج فارس (چیتگر) واقع در تهران، انتهای بزرگراه همت غرب مراجعه کنند.
نظر شما