سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۲۰
کد خبر: ۱۲۷۹۱۳
|
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۱
«ایران آینده» در باغ کتاب پذیرای نوجوانان است
سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران این روزها با جشنواره «ایران آینده» در باغ کتاب تهران میزبان نوجوانان است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، این روزها اگر گذرتان به باغ کتاب تهران بیفتد، با جشنواره‌ای روبه‌رو می‌شوید که برنامه‌های پرشماری برای نوجوانان تدارک دیده است. جشنواره «ایران آینده» در راستای رویکردهای تازه سازمان فرهنگی هنری برای محور قرار دادن مخاطب نوجوان در برنامه‌های فرهنگی طراحی شده و تا کنون که بیش از نیمی از آن سپری شده، میزبان مخاطبان گسترده‌ای بوده است. گروه سنی ۹ تا ۱۸ سال مخاطب اصلی جشنواره تعیین شده‌اند، اما تنوع بخش‌ها باعث شده کودکان و جوانان هم با دست پر از باغ کتاب برگردند. اما «ایران آینده» دقیقاً چه بخش‌هایی دارد و چه چیزی در انتظار نوجوانان است؟ 

از کجا باید شروع کرد؟

نخستین چیزی که باید بدانید نحوه ثبت نام است. وقتی از در اصلی باغ کتاب وارد می‌شوید، غرفه ثبت نام را در سمت راست خود می‌بینید. پس از ثبت نام یک کارت دریافت می‌کنید که نگهداری آن مهم است! چون با این کارت می‌توانید بازی‌های گوناگون جشنواره را تجربه کنید و با جمع‌آوری امتیاز، دوباره به بخش ثبت نام برگردید و بن خرید از باغ کتاب جایزه بگیرید. البته آن طور که سید مصطفی کشفی دبیر جشنواره می‌گوید، جوایز فقط به همین جا محدود نمی‌شود و جوایز هیجان‌انگیزتری هم در روزهای آخر در انتظار نوجوانان است. «بازی‌های جشنواره در قالب جام برگزار می‌شود و در روزهای پایانی نیز برندگان روزهای مختلف دعوت می‌شوند و با هم رقابت می‌کنند. برای این بخش جوایز نفیسی در نظر گرفته شده است.»

دورهمی دهه هشتادی‌ها به صرف بازی و فیلم!/////// فعلا منتشر نشود

فیفابازهای جهان متحد شوید!

«همه‌اش سرت تو گوشیه» احتمالاً پرتکرارترین جمله‌ای است که پدر و مادرها به فرزندان نوجوانشان می‌گویند. نوجوانان امروز با فضای مجازی و فناوری‌های نوین زاده شده‌اند و بازی‌های دیجیتال بخشی جدایی‌ناپذیر از زیست روزمره‌شان است. بسیاری از نوجوانان نگاهشان به آینده تغییر کرده و در پاسخ به سؤال درباره شغل آینده‌شان، حالا دیگر به جای پزشک، مهندس و خلبان، به عناوین تازه‌ای مانند «گیمر»، «استریمر» و «یوتیوبر» اشاره می‌کنند. 

«جام بازی‌های دیجیتالی» با همین هدف در جشنواره گنجانده شده و تا کنون پرمخاطب‌ترین بخش آن هم بوده است. نوجوانان در این بخش بازی‌های کنسولی مانند فیفا را به شکل رقابتی یا دوستانه بازی می‌کنند و به برندگان جوایزی اهدا می‌شود. 

دورهمی دهه هشتادی‌ها به صرف بازی و فیلم!/////// فعلا منتشر نشود

حرفه‌ای‌ترها می‌توانند در لیگ «فیفا 2022» شرکت کنند که از چهارشنبه تا جمعه برای ۱۲ تا ۱۸ ساله‌ها برگزار می‌شود و جوایز ویژه‌ای برای برندگان در نظر گرفته شده است. شبکه امید با برنامه «بازی ویزیون» در برگزاری این لیگ مشارکت دارد. قهرمان لیگ فیفا یک دستگاه ps5، کیف، دسته اضافه و دو بازی اورجینال دریافت می‌کند و جوایز نفرات دوم و سوم به ترتیب یک دستگاه ps5 و یک دستگاه ps4 خواهد بود. نفرات چهارم و پنجم هم بن خرید از باغ کتاب دریافت می‌کنند. 

«واقعیت مجازی» یا VR یکی دیگر از بازی‌های دیجیتال جشنواره است که در سال‌های اخیر طرفداران فراوانی پیدا کرده و تجربه تازه‌ای از بازی دیجیتال به حساب می‌آید. اگر به بازی‌های مهیج مانند پینت‌بال علاقه‌مند هستید هم می‌توانید نمونه تمیزتر و بدون رنگ‌پاشی آن یعنی «لیزرتگ» را امتحان کنید که در بام باغ کتاب به شکل گروهی اجرا می‌شود و تا کنون استقبال قابل توجهی از آن شده است.

دورهمی دهه هشتادی‌ها به صرف بازی و فیلم!/////// فعلا منتشر نشود

جدال شهروند و مافیا روی بام

اگر از بازی‌های دیجیتال خسته شده‌اید یا اساساً علاقه‌ای به آن ندارید و بیشتر تمایل دارید از فکرتان استفاده کنید، «جام بازی‌های رومیزی» منتظر حضور شماست. جامی با ۳۰ بازی گوناگون روی ۳۰ میز برای ۹ تا ۱۸ ساله‌ها که با توجه به درجه سختی هر بازی، امتیازاتی به برندگان تعلق می‌گیرد. 

دورهمی دهه هشتادی‌ها به صرف بازی و فیلم!/////// فعلا منتشر نشود

اکبر بختیاری دبیر بخش بازی‌های رومیزی می‌گوید هدف از اجرای این بازی‌ها زمینه‌سازی و جریان‌سازی برای ترویج بازی‌هایی است که در افزایش روابط اجتماعی، خانوادگی و فردی نقش دارند و گسل‌های ارتباطی‌ای را که به دنبال استفاده افراطی از فضای مجازی شکل گرفته، ترمیم می‌کنند. «این بازی‌ها در پرورش خلاقیت و رشد استعدادهای نوجوانان مؤثر خواهد بود. سعی کردیم بازی‌هایی را در این جام ارائه دهیم که هم مورد علاقه نوجوانان باشد و هم موجب رشد تفکر و قدرت تصمیم‌گیری در آنها شود.»

یکی دیگر از بازی‌های پرطرفدار بین نوجوانان که البته بین جوانان و بزرگسالان هم کم طرفدار ندارد، «مافیا» ست. یک بازی در ژانر هویت مخفی که حدود دو دهه از رواج آن بین نوجوانان و جوانان می‌گذرد و در سه چهار سال اخیر به دنبال ساخته شدن برنامه‌های تلویزیونی و نمایش خانگی با محوریت این بازی، حالا دیگر کاملاً شناخته‌شده است. «مافیا» هر روز در بام باغ کتاب برگزار می‌شود.

بهترین فیلم جشنواره فجر را در باغ کتاب ببینید

نمایش فیلم‌های مناسب نوجوانان در سالن ۸ باغ کتاب یکی دیگر از برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در جشنواره است که هر روز در دو سانس ۱۷ و ۱۹ میزبان مخاطبان است. روز چهارشنبه فیلم «سایه‌ای که نور شد» به کارگردانی نازنین سبحان سربندی از ساعت ۱۵ نمایش داده می‌شود و روز پنجشنبه فیلم «آقای مدیر» به کارگردانی حسن آقاکریمی در ساعت ۱۷ و «مادر» به کارگردانی لیلا میرهادی در ساعت ۱۹ پخش می‌شود.

همچنین در روز جمعه فیلم «درسی برای فردا» در ساعت ۱۷ نمایش داده می‌شود که محصول سال ۱۳۸۱ است و داستان نوجوانی را به تصویر می‌کشد که می‌خواهد همانند همکلاسی‌هایش ضبط صوت تهیه کند تا در درس‌هایش موفق شود. اما به دلیل مشکلات مالی با چالش‌هایی مواجه می‌شود. فیلم «یدو» به کارگردانی مهدی جعفری دیگر فیلم روز جمعه است که در ساعت ۱۹ پخش می‌شود. این فیلم محصول سال ۱۳۹۹ و روایت زندگی پسر نوجوانی است که با تجربه حضور در جنگ تحمیلی به جهان‌بینی تازه‌ای می‌رسد. «یدو» در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم شد.

دورهمی دهه هشتادی‌ها به صرف بازی و فیلم!/////// فعلا منتشر نشود

در جشنواره «ایران آینده» به دو گونه مورد علاقه نوجوانان یعنی انیمه (نوعی انیمیشن ژاپنی) و کی‌دراما (فیلم‌ها و سریال‌های کره‌ای) هم توجه شده و می‌توانید از دوشنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۷ در سالن سینما سه‌بعدی باغ علم کودک بیننده این آثار باشید. 

بحث آزاد بدون جنگ و خونریزی

به جز بازی و تماشای فیلم که جنبه سرگرم‌کنندگی بیشتری دارند، جشنواره بخشی را هم به گپ و گفت نوجوانان اختصاص داده است. این بخش که «قصه نوجوانی» نام دارد، هر روز از ساعت ۱۸ تا ۲۰ در مقابل کتاب‌فروشی کودک و نوجوان باغ کتاب برگزار می‌شود. در این برنامه نوجوانان به گفت‌وگو درباره دغدغه‌هایشان می‌پردازند و برنامه به گونه‌ای طراحی شده که سخنران‌محور نیست و تنها یک تسهیلگر حضور دارد که زمینه گفت‌وگو را فراهم می‌کند.

دورهمی دهه هشتادی‌ها به صرف بازی و فیلم!/////// فعلا منتشر نشود

حسین حق‌پناه مدرس سواد رسانه‌ای تسهیلگر این نشست‌هاست که اعتقاد دارد شنیده شدن، دیده شدن و درک شدن مهم‌ترین دغدغه نوجوانان امروز است. «گام اول و البته مهم‌ترین گام شنیدن نوجوان است و اینکه خود نوجوان آن‌قدر در گفت‌وگو توانمند است که خودش از خودش به ما بگوید. نوجوان می‌تواند بگوید که چه مسائلی دارد و چه باید کرد. «قصه نوجوانی» فرصتی برای شنیده شدن نوجوان امروز و دغدغه‌هایش است.»

حق‌پناه می‌گوید در آغاز امید چندانی به موفقیت این نشست‌ها نداشته، اما استقبال نوجوانان فراتر از حد تصور بوده است. «خیلی‌ها گفتند نوجوانی که امکان حضور در بازی‌های مهیج و سرگرم‌کننده باغ کتاب را دارد، علاقه‌ای به شرکت در گفت‌وگوی جمعی نشان نمی‌دهد. اما حضور نوجوانان در «قصه نوجوانی» بی‌نظیر بود و مشخص شد اگر به دغدغه‌های نوجوانان توجه شود، از گفت‌وگو استقبال می‌کنند.»

بخش‌های دیگر «ایران آینده» را بشناسید

جشنواره «ایران آینده» بخش‌های دیگری هم دارد که از آن جمله می‌توان به مسابقه آشپزی، جام اسکیت، بادبادک‌بازی، خانه کودک، چالش‌های فوتبالی، مسابقه چندگانه سرعتی، مسابقه تیراندازی، خوردنی‌ها، تجربه‌های نو، هایپر نوجوان و آرتین کنارتیم (نقاشی) اشاره کرد. 

دورهمی دهه هشتادی‌ها به صرف بازی و فیلم!/////// فعلا منتشر نشود

ضمن اینکه برای جشنواره بخش استیج هم در نظر گرفته شده که برنامه‌های متنوعی در آن برگزار می‌شود و بخش‌هایی از این برنامه‌ها به صورت زنده از شبکه‌های مختلف تلویزیونی مانند امید، نهال، شبکه دو سیما و... پخش خواهد شد. نمایش‌های کودک و نوجوان، اجرای گروه‌های موسیقی و خوانندگان مستعد نوجوان و استندآپ‌کمدی تعدادی از برنامه‌های استیج است.

کی و کجا وعده دیدار ما؟

جشنواره «ایران آینده» از ۱۱ تا ۲۰ آبان هر روز از ساعت ۱۵ تا ۲۲ برگزار می‌شود. البته علاوه بر امکان حضور نوجوانان با خانواده‌هایشان در جشنواره در ساعت اعلام شده، مدارس مقطع متوسطه اول و دوم هم می‌توانند برای حضور گروهی در «ایران آینده» اقدام کنند. ساعت حضور دانش‌آموزان به صورت گروهی از ۹ تا ۱۳ در نظر گرفته شده که روزهای زوج به نوجوانان پسر و روزهای فرد به نوجوانان دختر اختصاص دارد و امکان بازدید رایگان از باغ علم کودک و باغ علم نوجوان از مزایای جشنواره است. 

این جشنواره در باغ کتاب تهران و گذرهای منتهی به این مجموعه در منطقه فرهنگی گردشگری عباس‌آباد برگزار می‌شود و برخی سالن‌های کوشک هنر و خانه شعر و ادبیات نیز در اختیار جشنواره است. همچنین سامانه ۱۸۳۷ پاسخگوی پرسش‌های شهروندان درباره «ایران آینده است.
نظر شما