سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۰۱
کد خبر: ۱۲۹۱۹۰
|
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۸
انتشارات پژوهشکده هنر فرهنگستان هنر، کتاب «مجموعه‌مقالات همایش ملی تبارشناسی و سیر تحول نقد هنر در ایران» را منتشر کرد.
«مجموعه‌مقالات همایش ملی تبارشناسی و سیر تحول نقد هنر در ایران» منتشر شدبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، انتشارات این پژوهشکده هنر فرهنگستان هنرکتاب مجموعه‌ مقالات همایش ملی تبارشناسی و سیر تحول نقد هنر در ایران را منتشر کرد.

در این کتاب آمده است: پرسش از چیستی نقد به‌ طور عام و نقد هنر به‌ طور خاص پرسشی بنیادین و بحث‌برانگیز است که پاسخ‌های متنوع و موشکافانه‌ای دریافت می‌کند. امروزه، شمار قابل‌توجهی از پژوهشگران، به موازات مطالعات و پژوهش‌های تاریخ هنر و زیبایی‌شناسی، به نقد هنر روی آورده‌اند اما به نظر می‌رسد هیچ توافق فراگیری در خصوص ماهیت نقد، به‌ویژه نقد هنر، در میان منتقدان هنر نتوان یافت.

تبارشناسی، به‌ مثابه سنت و روشی فلسفی در مطالعه خاستگاه‌ها و زمینه‌های شکل‌گیری وضعیت فرهنگی و اجتماعی معاصر، یکی از راه‌های بازخوانی و بررسی جریان‌ها و رویکردهای جدید نقد هنر است؛ روشی که با مطالعه علل و عوامل پیدایش و روند تحولات رویدادهای هنری و نقد آنها فهم چالش‌ها و تبیین مسائل و پاسخ به پرسش‌های امروز را ممکن می‌سازد.

نویسندگان مقالات در این مجموعه تلاش کرده‌اند تا خاستگاه‌ها و زمینه‌های شکل‌گیری و همچنین وضعیت نقد هنر در ایران را بررسی و تحلیل کنند.

ایرنا افزود: کتاب حاضر شامل مقالات مختلفی بدین شرح است:

- ضرورت نقد در حوزه هنر و ادب (گشودگی اثر و حفاظت از ذات هنر)/ حسن بلخاری‌قهی

- نقد اخلاقی در سرآغاز هنر تئاتر در دوره قاجار و مبانی فکری‌فلسفی آن؛ تحلیلی تبارشناختی/ شهاب پازوکی

- نقد تک‌زبانی حاکم بر نقد هنری/ مجید پروانه‌پور

- فراتحلیل جایگاه نقد هنر در مقالات فصلنامه‌ها؛ مطالعه موردی: مقایسه مقالات دهه ۱۳۹۰ فصلنامه‌های علمی‌پژوهشی با فصلنامه‌های علمی‌ترویجی در رشته هنر/ مریم پیکری‌علمداری

- درآمدی بر شکل‌گیری و سیر تحول نقد آثار هنرهای تجسمی ایران از ۱۳۲۰ تا ۱۳۵۷/ ادهم ضرغام، الناز دستیاری

- تأثیر نقد فلسفه دکارت در شکل‌گیری نظریه‌های نوین پدیدارشناسی: رویکردی به ادراک چندحسی معماری معاصر ایران/ نیّر طهوری، محمدامین شریفیان

- ساختاردهی نقد هنری بر پایه رویکردهای اخلاقی/ پرناز گودرزپروری

- گفتمان مسلط بر نقد سینما در ایران/ عبدالحسین لاله

- هنرهای سنتی؛ بازتابی از نقد زندگی اجتماعی/ مهران هوشیار، عبدالکریم عطارزاده

- نگاهی به روند تحول زمینه‌ها و رویکردهای نظری و فلسفی نقد هنر و ادبیات/ حسینعلی نوذری


نظر شما