پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۴۸
کد خبر: ۱۳۰۷۳۰
|
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۶
نقد و بررسی کتاب تنور و داستانهای دیگر روز چهارشنبه 3اسفند ماه ، با حضور صغری دلداده بارانی، هما حسن بيك و مجتبي طياري آشتياني در کتابخانه شیخ اشراق برگزار شد.
کتاب تنور و داستهای دیگر در کتابخانه شیخ اشراق نقد و بررسی شد
به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی فرهنگ وهنر، این نشست با هدف ترویج فرهنگ مطالعه وکتابخوانی و آشنایی افراد با کتاب تنور و داستانهای دیگر برگزار  شد.کتاب تنور و داستانهای دیگر به نویسندگی هوشنگ مرادی کرمانی که توسط نشر معین به چاپ رسیده است.
 دلداده بارانی رئیس کانون ادبی فرهنگسرای اشراق:  كتاب تنور و داستانهاي ديگر مجموعه اي جذاب است و علاوه بر داستان تنور ١٥ داستان ديگر در اين كتاب چاپ شده است و اكثر داستان هاي اين كتاب و نويسنده به صورت اثر سينمايي و تلويزيوني ساخته شده است. هوشنگ مرادي كرماني با داستان قصه هاي مجيد كه به صورت فيلم تلويزيوني پخش شد در خاطره ي كودكان و بزرگسالان ماندگار شد.         
بارانی در ادامه: داستان "بوی پلو" این کتاب  فضای ساده با راوی سوم شخص است و داستان به زندگی نوجوانی پرداخته است که گرسنگی بیش از حد باعث شود سیب زمینی داغ بخورد و باعث سوختن دهان و زبان و گلویش شود و دیگر نتواند غذا بخورد. پس در هیچ کاری نباید عجله کرد
 مجتبی طیاری آشتیانی نویسنده و پزوهشگر  در ضمیه نشانه‌گذاری، راه‌کاری برای جبرانِ نبودِ لحن در نوشتار گفت: نوشته‌ها فاقد لحن و آهنگ هستند و این کج‌فهمی‌ها را دوچندان می‌‌کند. امروزه بخش زیادی از مکالمات ما در شبکه‌های اجتماعی و به صورت چت انجام‌ می‌شود. فکر می‌کنم برای شما هم پیش آمده باشد که در چت‌هایتان جمله‌ای را به منظور شوخی نوشته‌ باشید و خواننده‎‌ آن را جدی تلقی کرده و سبب دلخوری شده ‎باشد. نمونه‌هایی از این دست هستند که کارکرد نشانه‎های نگارشی را برای‌مان آشکار می‌کنند.
  آشتیانی : نشانه‌های نگارشی علامت‌هایی چون نقطه، ویرگول، علامت تعجب، دونقطه، علامت سوال و مانند این‌ها هستند که نبود لحن و احساسات قابل مشاهده در نوشتار را جبران می‌کنند. نشانه‌ گذاری در درست‌ نویسی بسیار مؤثر است و خوانش و فهم متن را برایمان آسان می‌کند.  نشانه گذاری در داستان را توضیح داد
در انتهای  نشست دو نفر از نوجوانان داستان خود را با موضوع خاطره یک روز خوانش کردند و هما حسن بیگ نوشته های آنها  را نقد و  از لحاظ نگارشی و دستوری بررسی کرد.

نظر شما