سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۳۱
کد خبر: ۱۳۱۰۹۴
|
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۱
کارشناس کارگاه داستان‌نویسی فرهنگ‌سرای معرفت :
عنوان داستانبان را با هدف محافظت از قصه و داستان انتخاب کردیم تا از این گنجینه‌ ارزشمند ادبی در حد توان پاسداری کنیم.

کار ما در کارگاه داستانبان محافظت‌ از قصه و داستان استبه گزارش روابط عمومی فرهنگ‌سرای معرفت؛ مریم‌السادات میرمحمدی، کارشناس کارگاه آموزشی داستان‌نویسی فرهنگ‌سرای معرفت با اشاره به سابقه برگزاری چند ساله این کارگاه گفت : آموزش داستان‌نویسی با عنوان کارگاه داستانبان را از سال 1397 در فرهنگ‌سرای معرفت آغاز کردیم اما قدمت تشکیل حلقه‌ی نخستین دوره‌های داستان نویسی در این مرکز به سال 90 برمی‌گردد. تعدادی از آن بچه‌ها به سمت شعر و تعدادی نیز به داستان گرایش پیدا کردند که جمع حاضر از همان گروه است که به مرور زمان گسترش یافته است.

میرمحمدی با اشاره به جلسات دیگر هم‌راستا با این کارگاه آموزشی افزود: همچنین در کنار داستانبان ، نشست‌هایی با عنوان «ما همه یک نویسنده‌ایم»، داریم که فلسفه‌اش ایجاد باور توانایی نوشتن به صورت جدی بین افراد بود تا فکر نکنند نویسنده فقط به عنوان‌ نویسنده‌هایی که در کتاب‌ ها می‌خوانند تعلق می‌گیرد بلکه هر علاقه‌مندی با تمرین و جدیت می‌تواند یک نویسنده شود که بعد ها اتفاقا کتاب چاپ شده همین دوستان در جلسات نقد و بررسی رونمایی شد و خودشان نویسنده‌ی مهمان در این برنامه شدند.

وی درباره نحوه آموزش گفت: ما در هر جلسه آموزش مبانی مختصر داستان نویسی و مقدمات را در خلال خواندن داستان‌ها و تحلیل آن‌ها در طرح آموزشی جلسات داریم و نکات پیشرفته‌تر هم به اعضای قدیمی که دوره مبانی را گذرانده‌اند آموزش می‌دهیم و در یک فضای دوستانه، خود اعضای قدیمی‌تر در طرح درس جلسات کمک می‌کنند.

وی در خصوص اهمیت داستان در زندگی انسان توضیح داد: قصه و داستان از ابتدای زندگی انسان همراه او بوده‌اند و نقش مهمی در شکل‌گیری تاریخ بشر داشته‌اند. انسان‌های نخستین داستان خود را بر دیواره‌های غارها حک می‌کرند و در تمام اتفاقات مهم که بشر را تحت تاثیر قرار می‌داده مثلا بیماری‌هایی مانند طاعون و وبا و... قصه‌ها راهگشا بودند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا آموزش داستان نویسی در کسب مهارت فردی و اجتماعی و یافتن شغلی مناسب برای نوجوانان و جوانان کمک می‌کند، پاسخ داد : به طور کلی ما در شرایطی هستیم که به دست آوردن شغل و موقعیت اجتماعی و کاری، نیازمند خلاقیت است. در هر حوزه در کنار آموزش یافتن راه‌های خلاقانه است که منجر به موفقیت می‌شود نیز بسیار مهم است. در حوزه داستان نویسی هم اگر کسی استعداد داشته باشد با آموزش صحیح و خلاقیت می تواند به جز نویسندگی به حوزه‌های پرمخاطب مثل فضای مجازی ، تبلیغات، بازاریابی و .. نیز راه پیدا کرده و فعالیت کند.

وی همچنین در خصوص ماهیت قصه و داستان با بیان این مطلب که ذهن انسان یک ذهن داستان‌سراست ، تشریح کرد : انسان با داستان زندگی می‌‌کند ، با داستان کار می‌کند. داستان آرام‌بخش والتیام دهنده است و به نوعی برای انسان خاصیت درمانی دارد .همانگونه که تئاتردرمانی داریم داستان‌ها هم این ویژگی را دارند و راهگشای ما در بیان احساسات هستند و این مهارت کمی نیست.

کارشناس کارگاه آموزشی داستان‌نویسی فرهنگ‌سرای معرفت در پایان با تاکید بر اهمیت نقد ادبی در حوزه داستان‌نویسی افزود: یکی از جذاب‌ترین مباحث داستان برای من نقد ادبی به صورت روش‌منداست.نقد ادبی به انسان‌ها یک ایده می‌دهد که در تمام زندگی گسترش می‌یابد و کاربرد دارد و بخش مهم آن دیدن دقیق همه مسایل است.

مریم السادات میرمحمدی متواد 1368 ، دانشجوی دکترای ادبیات فارسی است. روزنامه نگاری باعث شده تا از طراحی صنعتی به سمت ادبیات گرایش پیدا کند. او در فرهنگ‌سرای معرفت شاگرد ، تقی محمدی فکورزاده، شاعر و مترجم معاصر بوده و هموار شدن مسیر ادبیات را مدیون استادش می‌داند که الگوی او در علاقه‌مندی به آموزش داستان نویسی نیز بوده است. "ما همه خوشحالیم" مجموعه داستان چاپ شده اوست و یک مجموعه نقد ادبی نیز در دست چاپ دارد. با مجلات ونشریاتی چون فرهنگ‌بان، برگ هنر، همشهری داستان و ...همکاری دارد و به تدریس در دانشگاه و موسسات خصوصی و دولتی مشغول است.

لازم به ذکر است ؛ کارگاه آموزشی داستان‌نویسی روزهای دوشنبه هر دو هفته یکبار از ساعت 16 تا 18در سالن اجتماعات فرهنگ‌سرای معرفت برگزار می‌شود . علاقه مندان می توانند برای شرکت در این نشست به آدرس بلوار شهران، بعد از زیرگذر شهیدهمت، فرهنگ‌سرای معرفت مراجعه کرده و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 44304858 تماس حاصل کنند.

نظر شما