يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۰۷
کد خبر: ۱۳۱۷۲۹
|
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸
کتاب «مجری محبوب» حاوی مصاحبه‌هایی با مجریان مطرح رسانه، نقدهایی درباره اجرای آنها و بررسی اوج و افول برخی دیگر از مجریان است.
«مجری محبوب» به کتاب‌فروشی رفتبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنراز ایرنا، کتاب مجری محبوب، تحقیقات و مصاحبه‌هایی عمیق با نخبگان عرصه اجرا، ارتباطات و رسانه، روان‌شناسی و جامعه‌شناسی حاصل تلاش پنج‌ساله نویسنده و نتیجه رساله کارشناسی ارشد اوست. کتاب حاوی مصاحبه‌هایی با مجریان مطرح رسانه، نقدهایی درباره اجرای آنها و بررسی اوج و افول برخی دیگر از مجریان است.

مجری شدن قانون دارد و کتاب مجری محبوب به ۸ قانون کلی و ۶۱ ماده و حدود ۴۰۰ تبصره پرداخته است. در این پژوهش، نویسنده با افراد موفق به گفت‌وگو نشسته است. همچنین با مطالعه مجریان برتر بین‌المللی سعی کرده است کتاب را در ابعاد استاندارد پیش ببرد.

نویسنده با حدود ۱۰۰ فرد شناخته شده این عرصه مصاحبه انجام داده است و گلچینی از نظرهای آنها را در کتاب نوشته است تا موثرترین ارکان مجری شدن کشف شود. همچنین نویسنده با تعداد زیادی از زنان هنرمند نیز مصاحبه کرده است. در نتیجه الگوریتمی از شکست‌ها و پیروزی‌های مجریانی که در این حوزه کار کردند در کتاب بیان شده است.

قسمتی از متن کتاب

هر فرد از سه محل می‌تواند صدا تولید کند و این امر برای گویندگان قابل پرورش و بهینه شدن است اما فقط یک محل تولید صدا نزد متخصصین قابل تایید است که آن هم "صدای سینه" است. حالا اگر بخواهیم محل تولید صدا را شرح دهم "صدای سر یا بینی" را توضیح می‌دهم که مورد تایید متخصصین نیست زیرا این صدا از مجاری سینوسی صورت و پیشانی عبور می‌کند و از مجرای بینی خارج می‌شود و حالا شما تصور کنید مجری که از این ناحیه صدایش تولید می‌شود دچار سرماخوردگی شود! بله این فاجعه است زیرا صدایی برای او باقی نمی‌ماند.

اما صدای دیگر "صدای حنجره" است که این هم مورد تایید کارشناسان نیست زیرا این صدا بدون کنترل از حنجره به بیرون پرتاب می‌شود و "صدای تیز و جیغ" شنیده شده و کاملا غیر حرفه‌ای و زننده است. این صدا هم با بالا رفتن سن و سال لرزان و فرسوده شده و مثل صدای سر یا بینی است که تکنیکی بر آن سوار نمی‌شود و زیبایی ندارد و گوش‌نواز نیستند، پس صدای بینی و حنجره را کارشناسان رد می‌کنند. اما بهترین صدا که "صدای سینه یا دهانی است" از سه فضا و جهت عرضه می‌شود؛

یک: نفس شکمی پایه آن است.

دو: گلو و حنجره صرفا به عنوان محل قرار گرفتن تارهای صوتی و تشکیل صدا استفاده می‌شوند.

سه: فضای دهان جهت عرضه و شکل دادن به صدا استفاده می‌شود.

به این ترتیب این نوع صدا با بیماری‌های متداول افت نمی‌کند. با افزایش سن خراب نمی‌شود چون وابسته به یک عضو نیست. کلیه تکنیک‌ها بر روی آن قابل انجام است و از نظر زیبایی‌شناختی زیبا به گوش می‌رسد. (صفحه ۱۹۴ و ۱۹۵)

کتاب مجری محبوب، تحقیقات و مصاحبه‌هایی عمیق با نخبگان عرصه اجرا، ارتباطات و رسانه، روان‌شناسی و جامعه‌شناسی نوشته محبوب احمدی‌زاد در ۳۴۸ صفحه و شمارگان ۲۲۰ نسخه در سال ۱۴۰۲ توسط انتشارات شهرآب و انتشارات آینده‌سازان بدون قیمت پشت جلد منتشر شد.
نظر شما