جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۲۴
کد خبر: ۱۳۲۳۸
|
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۱
«كاهش حداكثر 10درصد وزن بدن در مدت 6 ماه كافي است»!
رييس اداره بهبود تغذيه وزارت بهداشت با بيان اين كه «كاهش حداكثر 10درصد وزن بدن در مدت 6 ماه كافي است»، هشدار داد كه رژيم‌هاي خيلي سخت با كالري كمتر از 1200 كيلوكالري در روز، خطرات سلامتي را به علت احتمال پرخوري پس از رژيم و بازگشت به چاقي به همراه دارد.

دكتر پريسا ترابي در گفت‌و‌گو با خبرنگار "شهر" افزود: در ابتدا كاهش وزن بدليل دفع مايعات است و سپس چربي كاهش مي‌يابد؛ اين رژيم‌ها عوارض جانبي نامطلوبي همچون تهوع، عدم تحمل سرما، ريزش مو، سنگ كيسه صفرا و نامنظمي قاعدگي( در خانمها) دارد و در اين رابطه، گزارش‌هايي هم از مرگ ناشي از نامنظمي ضربان قلب وجود دارد، چراكه رژيم‌هاي غذايي كه شامل مصرف مايعات زياد  است، سبب مي‌شود پروتئين و سديم بدن خيلي كم شده و فرد در معرض كمبود سديم و حالت تهوع، گيجي، سرگيجه و در موارد شديد، كما قرار گيرد.

 

وي درباره فهرست تغذيه سالم اظهار كرد: مقدار مناسب فيبر، ويتامين، مواد معدني و آنتي‌اكسيدان‌ها به همراه مصرف انواع ميوه و سبزي و غلات و بنشن، مغز و دانه بايد در يك رژيم غذايي تأمين شود.

 

ترابي با بيان اين كه «سبزي‌ها، ميوه‌ها، حبوبات، غلات و نان‌هاي سبوس‌دار حاوي مقدار زيادي فيبر و ويتامين‌هاي آنتي‌اكسيدان و مقدار كمي چربي هستند و از بروز بيماري‌هاي قلبي پيشگيري مي‌كنند»، تصريح كرد: اين درحاليست كه مصرف بيش از حد نياز اين مواد نيز موجب دريافت بيشتر انرژي و افزايش وزن مي‌شود.

 

وي، استفاده از سبزي‌ها به ميزان 3 تا 5 واحد در روز، ميوه‌ها 2 تا 4 واحد در روز، حبوبات 2 تا 3 واحد در روز و غلات را 6 تا 11 واحد در روز توصيه كرد و افزود: بهتر است تا حد امكان، ميوه و سبزي‌ها بصورت تازه مصرف شوند و در صورت نياز به پختن سبزي‌ها، بهتر است آنها را بخارپز كرد تا خواص تغذيه‌اي آنها حفظ شود.

 

رييس اداره بهبود تغذيه وزارت بهداشت با اشاره به اين كه «مصرف ماهي بدليل داشتن چربي مفيد امگا3، سبب كاهش خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي مي‌شود»، تأكيد كرد: بر اين اساس بهتر است ‌ماهي و غلات و بنشن جايگزين گوشت قرمز و توصيه مي‌شود حداقل دو بار در هفته ماهي مصرف شود و براي بهبود طعم ماهي هم مي‌توان سبزي‌هاي معطر و آبليمو به آن اضافه كرد.

 

وي همچنين با تأكيد بر خودداري از مصرف كله‌پاچه، مغز و دل و قلوه كه حاوي مقادير بالايي كلسترول هستند تا حد امكان، اظهار كرد: استفاده از لبنيات كم‌چرب؛ شير كم‌چربي و پنير و ماست با چربي كمتر از يك درصد و نيز خودداري از مصرف غذاهاي فرآوري شده، سوسيس و كالباس و همبرگر توصيه مي‌شود و بهتر است غذاها را كبابي، آب‌پز، بخارپز يا تنوري و در صورت امكان، در فر طبخ كرد.

 

ترابي با بيان اين كه «از سرخ كردن غذاها تا جايي كه امكان دارد بايد پرهيز و در صورت لزوم، از روغن مايع مخصوص سرخ‌كردني استفاده شود»، به "شهر" گفت: مصرف روغن زيتون براي مصارف پخت مناسب است، اما مانند ساير روغن‌هاي مايع به حرارت بالا حساس است و بهتر است مصرف آنرا جايگزين سس‌هاي سالاد كنيم.

 

وي همچنين درباره مصرف زرده تخم‌مرغ به اين نكته اشاره كرد كه به هفته‌اي 3 عدد محدود شود، چراكه حاوي مقادير زيادي كلسترول است و چنانچه سطح چربي خون بالاست و يا فرد مبتلا به فشار خون بالا يا چاقي است، حداكثر 3 عدد تخم‌مرغ در هفته مصرف شود.

 

به گفته ترابي، در برخي مواقع كه سطح چربي خون بالاست، مي‌توان تعداد تخم‌مرغ را به يك عدد در هفته نيز محدود كرد.

 

وي در ادامه با تأكيد بر خودداري از خوردن مواد اشتهاآور قبل از خوردن غذا، اظهار كرد: قندها هم مانند چربي‌ها، در صورتي‌كه بيش از ميزان مورد نياز مصرف شوند، موجب اضافه بدن، چاقي، افزايش فشارخون و چربي خون مي‌شوند، از اين رو توصيه مي‌شود مواد قندي و نشانسته‌اي مثل برنج، ماكاراني، شيريني، شكلات، مربا، عسل و نوشابه‌هاي كمتر مصرف شوند.

 

رييس اداره بهبود تغذيه وزارت بهداشت درباره مصرف انواع مغزها(گردو، فندق، بادام و پسته) نيز توضيح داد: مغزها ميان وعده‌هاي مناسب براي تأمين پروتئين، انرژي و برخي از مواد مغذي مانند آهن هستند و به تأمين اسيدهاي چرب كمك مي‌كند و بهتر است انواع مغزها به طور خام استفاده شوند و در صورت استفاده از نوع بوداده، به شكل كم‌نمك مصرف شوند.

 

وي با هشدار به اين كه «اضافه وزن خطرناك 45 كيلوگرم تا 100درصد بيشتر از وزن ايده‌آل در مردان 25 تا 44 سال، خطر مرگ را 6 تا 10 برابر افزايش مي‌دهد»، تصريح كرد: افراد بايد حداقل در هفته، روزانه 30 دقيقه ورزش كنند و در اين باره، ورزش‌هاي سبك نظير پياده‌روي و شنا بسيار مفيد است.

 

به گفته ترابي، اگر احساس خستگي مانع ورزش كردن مي‌شود، بايد توجه كرد كه فعاليت بدني، انرژي را افزايش داده و احساس خستگي ناشي از استرس را كاهش مي‌دهد.

نظر شما