سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۲۱
کد خبر: ۱۳۲۵۸۲
|
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۶
در نشست همگام با نوجوان مجتمع حکیمیه مطرح شد؛
مهری رادسر در نشستی که با موضوع و چالش‌های دوران نوجوانی اختصاص داشت گفت: پدر و مادر می‌تواند در مورد درخواست‌های فرزند نوجوان خود سؤالاتی بپرسد تا بیشتر در مورد آن موضوع اطلاعات کسب کنند و به‌این‌ترتیب شناخت تفاوت سلیقه نه‌تنها به روشی برای نزدیکی بیشتر به هم بلکه باعث بالا رفتن عزت‌نفس نوجوان خواهد شد.
شناخت تفاوت سلیقه باعث بالارفتن اعتمادبه‌نفس نوجوان می‌شودبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، .مهری رادسر روانشناس ارشد وروان درمانگر که در نشست همگام با نوجوانان  درباره اهمیت دوران نوجوانی و لزوم توجه به آن عنوان کرد: بسیاری از مشکلات جسمانی، روانی، اجتماعی و رفتارهای ناسالم در بزرگ‌سالی، ریشه در زمان نوجوانی دارند. هر چه خانواده و فرد آگاهی و درک بهتری از این دوره و چالش‌های آن داشته باشند، بهتر می‌توانند بستر مناسب را برای شکل‌گیری شخصیتی قوی و سازنده در نوجوان خود فراهم کنند.

وی با بیان اینکه نوجوانی دوره‌ای است که فرد از دنیای کودکی به دنیای بزرگ‌سالی وارد می‌شود اظهار کرد: در این دوره، تغییرات عمده‌ای در فرد ایجاد می‌شود که شامل تغییر و تحول جسمانی و هورمونی از یک‌سو و تغییر در نقش‌ها، افزایش مسئولیت‌ها در خانواده و جامعه از سوی دیگر است؛ یعنی تغییرات ظاهری و درونی باهم همراه می‌شوند. پیامدهای کوتاه‌مدت دوران بلوغ ممکن است بیش‌تر از آن‌که به نوجوان فشار بیاورد، خانواده‌ها را تحت‌فشار قرار دهد.

رادسر با بیان درباره چالش‌های دوره نوجوانی گفت: یکی از چالش‌های اساسی دوره نوجوانی در ارتباط با والدین است. نوجوانان اغلب بر ضد والدینشان می‌شوند و در مقابل آنان مقاومت کرده و موضع می‌گیرند. نوجوانی دوره گذار از کودکی است و نوجوان با نقش‌ها و مسئولیت‌های بسیار جدید در خانواده و جامعه روبرو می‌شود. نوجوان از وابستگی کودکانه به سمت استقلال حرکت کرده و می‌خواهد در محیط خانواده و اجتماع استقلال بیشتری نشان دهد و خودش تصمیم‌گیری‌هایی داشته باشد.

او ادامه داد: از طرفی، والدین احساس می‌کنند که نوجوان که دیگر کودک نیست و خواهان استقلال است، بایستی تمامی وظایف یک فرد کامل را اجرا کرده و درست و بی‌اشکال رفتار کند. این کشمکش بین خواسته در نوجوان و عدم پذیرش واقعیت‌های دوره نوجوانی توسط والدین، منجر به ایجاد تضاد بین آن‌ها می‌شود.
این کارشناس درباره راهکارهای رفع چالش میان نوجوان و والدین بیان کرد: فرزند نوجوان شما معمولا می‌خواهد با یافتن علایق و کارهای جدید مستقل بودن خود را اثبات کند. شما ممکن است به دلیل ناآشنایی با علایق فرزند نوجوان خود، تصمیم بگیرید که از آن انتقاد یا به‌سادگی از پاسخگویی به نیازهای فرزند خود چشم‌پوشی کنید که باعث دور شدن آنان از شما می‌شود. پدر و مادر می‌تواند در مورد درخواست‌های فرزند نوجوان خود سؤالاتی بپرسد تا بیشتر در مورد آن موضوع اطلاعات کسب کنند و به‌این‌ترتیب شناخت تفاوت سلیقه نه‌تنها به روشی برای نزدیکی بیشتر به هم بلکه باعث بالا رفتن عزت‌نفس نوجوان خواهد شد.


روانشناس ارشد ضمن تاکید بر اینکه از تخریب شخصیت فرزند خود در زمان مشاجرات خانوادگی پرهیز کنید تاکید کرد: گاهی انتقاد از یک حرکت اشتباه جوان و یا محکوم کردن او به‌جای اینکه انگیزه‌ای برای تغییر ایجاد کند باعث افزایش حالت دفاعی آن فرد در برابر والدین می‌شود تا بتواند از درد اتهام وارده بکاهد. باید توجه داشت که برای شنیدن سخنان کودک و نوجوان باید وقت صرف کرد. شنیدن بخشی از ارتباط برقرار کردن است و والدین خسته از کار هیچ‌گاه ارتباطی صحیح با فرزندان نخواهند داشت. چنانچه می‌خواهید با نوجوان خود ارتباط برقرار کنید، ضمن ایجاد زمینه برای گفت‌وگو به صحبت‌های آن گوش دهید.
وی یادآور شد: توجه بیش‌از اندازه به کارهای نامناسب نوجوانان موجب می‌شود که فرزند شما باور کند که چیزی جز مجموعه‌ای از رفتارهای اشتباه نیست. ازاین‌رو چنانچه از کارهای خارج از عرف او انتقاد می‌کنید، برای انجام کارهای خوب او را تشویق کنید.

او در ادامه صحبت‌های خود، بحران هویت در نوجوانان را یکی دیگر از چالش‌های دوران نوجوانی عنوان کرد و توضیح داد: دوره نوجوانی یکی از مراحل مهم در رشد شخصیت فرد است. از مهم‌ترین چالش‌هایی که نوجوان با آن روبه‌رو می‌شود، مسئله هویت فردی است. هویت‌یابی دستاورد بسیار مهم دوره نوجوانی است و سؤالات زیادی درباره مفهوم زندگی در ذهن او شکل می‌گیرد.
بازی درمانگر  اضافه کرد: سؤالاتی نظیر من کی هستم، کجا قرار دارم، به کجا می‌خواهم بروم، چه مسیری را می‌خواهم در زندگی طی کنم؟ هدف من در آینده چیست؟ و سؤالات دیگری که می‌تواند آینده نوجوان را در سرتاسر زندگی‌اش تحت‌الشعاع قرار دهد. در این سنین، هر چه ارزش‌هایی که از طرف دوستان و همسالان ابراز می‌شود باارزش‌های خانواده همخوانی بیشتری داشته باشند به همان نسبت، بحران هویت آسان‌تر طی می‌شود.

نظر شما