سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۱۵
کد خبر: ۱۳۲۸۴۱
|
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۱
در نشست انس با کتاب اشراق مطرح شد؛
صغری بارانی در نشستی درباره رمان «رویای نیمه‌شب» نوشته مظفر سالاری گفت: کسانی که خواندن آثار تاریخی علاقه دارند و دوست دارند داستانی متفاوت در بستر تاریخ بخوانند از مطالعه این کتاب لذت خواهند برد. تم مذهبی و دینی کتاب، آن را مناسب کسانی خواهد کرد که علاقه دارند کتاب‌هایی با درون‌مایه مذهبی بخوانند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، صغری بارانی  دبیر کانون ادبی کتابخانه اشراق  در نشستی به معرفی کتاب «رویای نیمه‌شب» نوشته مظفر سالاری پرداخت و گفت: حجت‌ السلام و المسلمین مظفر سالاری، متولد سال ۱۳۴۱ در شهر یزد است. این نویسنده تحصیلات خود را در حوزه علمیه قم به پایان رساند و درعین حال هرگز ارتباط خود را با دنیای کتاب از دست نداده و همیشه دنیای کتاب و داستان از اصلی‌ترین دغدغه‌های این نویسنده بوده است.
وی درباره داستان کتاب اظهار کرد: «رویای نیمه‌شب» یک اثر عاشقانه با زمینه‌ای مذهبی و دومین رمان از مجموعه رمان های ایرانی پرفروش است. داستان دلدادگی جوانی پاک‌سیرت از اهل سنت به دختری شیعه مذهب که در راه وصال با موانع و اتفاقاتی تلخ و شیرین مواجه می‌شود. شخصیت محوری داستان پسری به نام هاشم است که پدربزرگ او کفالتش را برعهده دارد.

این کارشناس ادبی در ادامه عنوان کرد: ابونعیم زرگر، تاجر بزرگ جواهرات است. ابوراجح حمامی دوست پدربزرِگ هاشم است که دختری به‌نام ریحانه دارد. هاشم عاشق ریحانه می‌شود و این موضوع پیش‌برنده‌ داستان است. او می‌داند به خاطر شکافی که مذهب بین او و معشوقه‌اش به وجود آورده، هرگز امکان رسیدن به ریحانه برایش وجود ندارد، به همین خاطر جرأت ابراز عشق خود را ندارد.
دبیر کانون ادبی اضافه کرد: حاکم حله سعی می‌کند با سرکوب شیعیان و ایجاد نفرت در بین طوائف سنی و شیعه نسبت به یکدیگر، جایگاه خود را محکم کند. در این زمان اصلی‌ترین اتفاق داستان برای ابو راجح حمامی رخ می‌دهد، اتفاقی که باعث دگر گونی اعتقادی در حله می‌شود.
وی با بیان اینکه این کتاب به نوعی تلاش نویسنده برای پیوند هرچه بیشتر میان شیعه و سنی است درباره ویژگی‌های کتاب توضیح داد: با نگاهی به ادبیات پس از انقلاب، پی به این مسئله می‌بریم که ما در عرصه ادبیات دینی جز چند نویسنده چندان با توفیق همراه نبوده‌ایم. رمان «رویای نیمه شب» موفق بوده زیرا هم دارای تعلیق است و هم فضاسازی و صحنه‌پردازی درستی دارد.

وی ادامه داد: برای نسل امروز روایت داستان‌های تاریخی واقعی و ماجرای مذهبی نسبت به نسل گذشته خیلی سخت‌تر شده است. به همین جهت ماجرای این کتاب به زبان مورد پسند جوان امروز نشانه‌ توانایی و قدرت نویسنده در داستان‌نویسی است. چاپ‌های متعدد این اثر نشان از استقبال مخاطبان و موفقیت نویسنده دارد.

او افزود: عشق و معجزه اصل اساسی این رمان است و مذهب مسئله محوری آن است. کسانی که خواندن آثار تاریخی علاقه دارند و دوست دارند داستانی متفاوت در بستر تاریخ بخوانند از مطالعه این کتاب لذت خواهند برد. تم مذهبی و دینی کتاب، آن را مناسب کسانی خواهد کرد که علاقه دارند کتاب‌هایی با درون‌مایه مذهبی بخوانند.


دبیر کانون ادبی در پایان صحبت‌های خود بخشی از رمان را انتخاب و قرائت کرد:  «امیدوارم در آن لحظه که می‌میرم و از این بدن فاصله می‌گیرم، زیباتر از آن باشم که تو حالا می‌بینی! این بدن پیر می‌شود؛ از ریخت می‌افتد و عاقبت خواهد پوسید و خاک خواهد شد.
به جای آن‌که عمری را در آرزوی ظاهری زیبا بگذرانی، بهتر است برای یک ‌بار هم که شده چشم دلت را باز کنی و به روح و روانت نگاهی بیندازی.‌اگر این بدن چندان قابل تغییر نیست، در عوض، روح و روانت را می‌توانی با کارهای شایسته، صفا بدهی و زیبا کنی. کسی نمی‌تواند تو را سرزنش کند که چرا از زیبایی ظاهری، سهمی نداشته‌ای؛ به همین شکل به دنیا آمده‌ای، ولی زیبایی باطنی، در اختیار خودت است. اگر به فکر آن نباشی، قابل سرزنش خواهی بود.»

نظر شما