شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۱۰
کد خبر: ۱۳۳۶۴۲
|
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۱
نمایش «سیب، فانوس، کشتی» به نویسندگی علیرضا ناسوتی و کارگردانی حمید حرا در ژانر مذهبی و با محوریت وقایع پس از عاشورا از ۱۵ تا ۳۱ مرداد روی صحنه اجرا می‌رود.
نمایش «سیب فانوس، کشتی»، عرض ارادت به ساحت اباعبدالله‌الحسین (ع) استبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، نمایش «سیب، فانوس، کشتی» به نویسندگی علیرضا ناسوتی، کارگردانی حمید حرا و تهیه‌کنندگی گروه هنری سایه در ژانر مذهبی و با محوریت وقایع پس از عاشورا از ۱۵ تا ۳۱ مرداد ساعت ۲۰ در سالن اصلی برج آزادی روی صحنه خواهد رفت .
فرزاد هوشیار پارسیان، رئیس مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی، در نشست خبری این برنامه  گفت: از گذار زمان تاکنون، آنچه ما از هنر‌های هفتگانه در شیعه می‌بینیم در هیئت جست‌وجو می‌شود. سکان‌داران فرهنگی باید توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند.
هوشیار پارسیان، ادامه داد: نمایش «سیب فانوس، کشتی»، عرض ارادت به ساحت اباعبدالله‌الحسین (ع) است. ما به‌عنوان خادمان این هیئت نمایش‌محور از تمام ظرفیت‌های برج آزادی برای بهتر اجرا شدن این اثر استفاده کردیم. در‌های برج روی تمام هنرمندان انقلاب اسلامی باز است و ما تمام‌قد در خدمت عزیزان هستیم.
رئیس مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی گفت: سالن برج آزادی، یک بلک‌باکس بسیار حرفه‌ای است که در آن، کار‌های مهمی در عرصه نمایش درخشیده است. ما یک دوره فراق از تئاتر را به دلایل مختلف داشته‌ایم، ولی دوباره به صحنه بازخواهیم گشت.
حمید حرا، تهیه‌کننده و کارگردان نمایش «سیب فانوس، کشتی»،  در این نشست خبری گفت: ما سعی مان این است که مخاطبان‌مان را عام در نظر بگیریم. مخاطبان ما اصلاً قشر مذهبی خاص نیستند و تلاش شده که اهالی هنر تئاتر را که مخاطب تمام ژانر‌های تئاتری هستند، با خود همراه کنیم.
وی توضیح داد: این نمایش برداشتی آزاد از نمایش «کرگدن» نوشته اوژن یونسکو است. ما افراد نمایش را پس از واقعه عاشورا به بلایی که به آن مبتلا می‌شوند، با بخشی از نمایش «کرگدن» مشابه‌سازی کرده‌ایم.
تهیه‌کننده و کارگردان نمایش «سیب فانوس، کشتی» افزود: ما در نمایش به مفهوم جمله «یالثارات‌الحسین» با موضوعی از اتفاقات بعد از عاشورا اشاره داریم.
حرا، با اشاره به انتخاب نام این اثر نمایشی هم اظهار داشت: سیب نمادی از سیب سبز است که ارتباط معنایی با شهید شدن شهدای کربلا دارد. فانوس مفهوم هدایت و چراغ راه است و کشتی نیز به سفینه نجات بودن امام حسین (ع) اشاره می‌کند. درواقع ما در یک مشاهده ماورایی سه مفهوم را در کار می‌بینیم.
وی ادامه داد: قرارمان این بود که کار در بلک‌باکس اجرا شود، از سویی سالن‌های محدودی با این ویژگی داریم که در این میان، برج آزادی جزو سالن‌های خوب به شمار می‌آید.
تهیه‌کننده و کارگردان نمایش «سیب فانوس، کشتی»،  درباره قیمت پایین بهای بلیت گفت: ما سیاست‌مان این بوده تا بهای بلیت را بالا تعیین نکنیم، تا در سبد فرهنگی همه خانواده‌ها قرار بگیرد. به همین دلیل نیز گاهی با سالن دچار چالش می‌شویم.
حرا، درباره تخفیف بلیت‌ها توضیح داد: ما به‌هیچ‌عنوان به فکر رایگان اجرا رفتن نیستیم. بیشتر از ۲۰ تا ۲۵ درصد تخفیف برای کارهای‌مان در نظر نگرفته‌ایم؛ اما برای افراد نیازمند یا خیریه قطعاً همواره تخفیف ویژه‌ای در نظر داشته‌ایم، ولی اصلاً رایگان اجرا نداشتیم.
وی افزود: قرارمان است تا رویکرد جدیدی در فروش بلیت تئاتر مذهبی ایجاد کنیم و تقریباً موفق بوده‌ایم؛ چراکه معتقدیم قطعاً باید قدر و اندازه کار مذهبی هم روال شود.
تهیه‌کننده و کارگردان نمایش «سیب فانوس، کشتی»، درباره بازیگران حاضر در نمایش گفت: ما در کار‌های قبلی بازیگران نامی و چهره داشتیم؛ ولی در این کار تصمیم گرفتیم از بازیگران گروه که ۱۵ تا ۲۰ سال سابقه نمایشی دارند، استفاده کنیم.
علاقه‌مندان با مراجعه به سایت تیوال می‌توانند اقدام به خرید بلیط این نمایش مذهبی کنند.


نظر شما