جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۰۶
کد خبر: ۱۳۳۷۸۲
|
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۳
حضور تعزیه خوان‌های صاحب‌نام در پردیس تئاتر تهران
ویژه برنامه «شبیه نور» شامل اجرای 20 مجلس تعزیه با تلفیقی از تصاویر ویدوئویی از 17 مرداد در پردیس تئاتر تهران آغاز شده است. شب دوم این مجالس به مجلس امام رضا(ع) اختصاص دارد.
اجرای مجلس امام رضا(ع) در شب دوم تعزیه «شبیه نور»به گزارش روابط عمومی پردیس تئاتر تهران،  تعزیه «شبیه نور» از 17 مرداد میزبان علاقمندان به این هنر نمایشی بود. شب اول این مراسم با وجود شرایط آب و هوایی نامناسب برای اجرای فضای باز متوقف نشد و در سالن استاد نصیریان پردیس تئاتر تهران اجرای خود را برگزار کرد. شب اول تعزیه شبیه نور به مجلس شاه چراغ اختصاص داشت. 
در مجالس تعزیه شبیه نور حاج مرتض صفاریان در نقش «معین البکاء» حضور دارند.

شب دوم این مجالس به مجلس امام رضا(ع) اختصاص دارد. 
در این مجلس، محمد رضایی در نقش سلمانی، محمد بخشی‌نیا در نقش صیاد، ابوالفضل منبت‌کار در  نقش مامون، محسن گیوه‌کش در نقش امام رضا(ع)، مسعود حجازی در نقش وزیر، حسین عقیقی در نقش اباصلت ،  جواد چشمه در نقش نکیرین، عرفان توکلی در نقش آهو، امیرعباس دانشمندی در نقش امام جواد (ع) حضور دارند. 

شرحی از مجلس شب دوم با عنوان مجلس امام رضا(ع)  
امام‌رضا (ع) بنا به دعوت مأمون‌عباسی عازمِ خراسان می‌شود و چون به دماوند می‌رسد از اباصلت می‌خواهد مرد آرایشگری را برای آرایش صورت خبر کند. پیرایشگر با افتخار کار خود را به سرانجام رسانده و در عوضِ اجرت، طلبِ شفاعت هنگام مرگ می‌کند و از امام می‌خواهد در حساب‌وکتابِ قبر به او یاری رساند. 
حضرت پس از ضمانتِ آهوی شکارشده نزد صیاد به توس می‌رسد و مامون که از ورود امام‌رضا آگاه شده  دستور می‌دهد جهت خوش‌آمد آن حضرت نقاره بنوازند. او با امام در حال گفتگوست که ناگهان حضرت رضا از دیدگان نهان شده و ناپدید می‌شود. مامون در عجب از آن‌چه روی داده حیران است و نمی‌داند در آن لحظه عزرائیل قصد جانِ مرد پیرایشگر را داشته و مرد از امام رضا طلب کمک کرده و آن حضرت بالای سرِ او حاضر شده است. 
با بازگشتِ امام نزد مامون، خلیفه‌ عباسی جویایِ ماجرا می‌شود و امام بین دو انگشتِ خود را به او نشان می‌دهد. مامون عباسی صحنه‌ عجیبی می‌بیند که در آن مرد سلمانی در حالِ پاسخ به سوالاتِ نکیرین است و در همین احوال از امام رضا(ع) طلب یاری کرده و ضامن آهو در سوال‌وجواب به مرد یاری می‌رساند. 

مامون که از کرامات امام هشتم می‌ترسد تصمیم می‌گیرد آن حضرت را به شهادت برساند. امام رضا بنا به دعوتِ مامون به بارگاه او رفته و وادار به خوردنِ انگور مسموم می‌شود. پس؛ با حالِ نامساعد به سمتِ منزل بازگشته و پس از گفتگو با اباصلت به شهادت می‌رسد.

ویژه برنامه «شبیه نور» در فضای اختصاصی اجراهای محیطی پردیس تئاتر تهران به مدت 20 شب از 17 مردادماه و با اجرای 20 مجلس تعزیه روی صحنه می‌رود. تعزیه شبیه نور در فضایی ویژه به کمک تصاویر ویدئویی و فضاسازی‌های محیطی در شکلی متفاوت و جدید اجرا می‌شود.

علاقمندان برای حضور در این اجرا می‌توانند به آدرس اتوبان امام علی(ع) جنوب، خروجی محلاتی شرق، خیابان شاه آبادی جنوبی، بعد از میدان مالک اشتر، پردیس تئاتر تهران مراجعه کنند. 




مطالب مرتبط
نظر شما