جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۵۸
کد خبر: ۱۳۳۸۶۷
|
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۵
حضور تعزیه خوان‌های صاحب‌نام در پردیس تئاتر تهران
پنجمین شب از مجلس تعزیه شبیه نور در پردیس تئاتر تهران به مجلس «فضل و فتاح» اختصاص داشت. این مجلس روایتی از برخورد فتاح با امیر المونین( ع) است که دل در گرویِ عشقِ دختر‌عموی خود دارد و مهریه این ازدواج را برای او آوردن سر حضرت علی (ع) قرار می‌دهند.
ماجرای امیرالمونین و فتاح در مجلس تعزیه شبیه نور
به گزارش روابط عمومی پردیس تئاتر تهران، پنجمین شب از مجلس تعزیه شبیه نور در پردیس تئاتر تهران به مجلس «فضل و فتاح» اختصاص داشت. فتاح که دل در گرویِ عشقِ دختر‌عموی خود دارد نزدِ عمویش اشکبوس والیِ زنگبار رفته و دخترش را از او خواستگاری می‌کند. اشکبوس که کینه‌ امیرالمونین را در دل دارد، ازدواجِ فتاح و دخترش را می‌پذیرد اما به شرطا و شروطها. اشکبوس مهریه‌ دخترش را آوردن سر حضرت علی (ع) بیان می‌کند و فتاح عاشق می‌پذیرد.

فتاح و فضل پسر اشکبوس راهی مدینه می‌شوند و در باغی به امیرالمونین (ع) بر می‌خورند که درحال باغبانی‌ست و از آنجا که او را نمی‌شناسند جویا و پیگیر علی می‌شوند.

حضرت علی (ع) که از نیت فتاح و فضل آگاه می‌شود؛ علی را یکی مانند خود معرفی کرده و شکست علی (ع) را در گروی شکست خود عنوان می‌کند. پس؛ نبردی مابین امیرالمونین (ع) و فتاح انجام شده و جوان عاشق‌پیشه شکست می‌خورد. علی (ع) پیش از آن‌که نام خود را آشکار سازد پیگیر نیت فتاح شده و از ماجرای شرط و شروط اشکبوس اطلاع می‌یابد. آن حضرت خود را به فتاح معرفی کرده و از او می‌خواهد سرش را بریده و نزد اشکبوس ببرد تا به کام عشق برسد اما فتاح که فریفته‌ جوانمردی آن حضرت شده است به اسلام ایمان آورده و از پیروان امام اول شیعیان می‌شود و حضرت نام قنبر را برای او انتخاب می‌کند.

امیرالمونین (ع) که ایمان قنبر را قوی می‌یابد، از بین دو انگشت خود واقعه‌ کربلا و پیکر شهدا را به او نشان داده تا وی از نزدیک آنچه در نینوا رخ می‌دهد را ببیند.

ویژه برنامه «شبیه نور» شامل اجرای 20 مجلس تعزیه با تلفیقی از تصاویر ویدوئویی  از 17 مرداد در پردیس تئاتر تهران آغاز شده است. شب ششم این مجالس به مجلس دو طفلان حضرت مسلم اختصاص دارد.

علاقمندان برای حضور در این اجرا می‌توانند به آدرس اتوبان امام علی(ع) جنوب، خروجی محلاتی شرق، خیابان شاه آبادی جنوبی، بعد از میدان مالک اشتر، پردیس تئاتر تهران مراجعه کنند.

مطالب مرتبط
نظر شما