جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۳۹
کد خبر: ۱۳۳۷۹
|
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۶
توحيدي دبير چهاردهمين جشن خانه سينما مطرح كرد؛
اولين نشست مطبوعاتي و رسانه اي مدير عامل خانه سينما با حضور فرهاد توحيدي، محمدمهدي عسگرپور و امين تارخ برگزار شد.اين نشست كه با 45 دقيقه تاخير آغاز شد به موضوع چهاردهمين جشن خانه سينما اشاره كرد و نيز فرهاد توحيدي به عنوان دبير جشن خانه سينما برگزيده شد.
به گزارش شهر،اين نشست با 45 دقيقه تاخير آغاز شد. در ابتداي اين نشست محمدمهدي عسگرپور رئيس هيات مديره و مدير عامل خانه سينما گفت:وقتي به كارنامه خانه سينما در سال 88 كه چند روز پيش هم منتشر شده نگاه مي‌كنيم ـ توجه داشته‌باشيم درباره سال 88 كه سالي بسيار پرتلاطم بود صحبت مي‌كنيم ـ در اين سال بسياري از حوزه‌ها تا مرز تعطيلي رفته‌اند اما به نظر مي‌رسد كه فعاليت‌هاي خوبي در خانه سينما انجام شده است. عسگرپور ادامه داد: به نظر مي‌آيد كه وجه غالب و عمده فعاليت‌هاي خانه سينما در سال 88 بيشتر در حوزه رفاه و تأمين اجتماعي بوده است. معيار ما براي ارزيابي فعاليت‌هاي نهادي صنفي مانند خانه‌ سينما در برگزاري يك جشن خلاصه نمي‌شود. اگرچه برگزاري جشن هم بخشي از فعاليت‌هاي خانه سينماست اما نمي‌تواند معياري قطعي براي ما باشد. به هرحال جشن سيزدهم به شكلي كه ديديد برگزار شد. مديرعامل خانه سينما در ادامه در تشريح فعاليت‌هاي اين نهاد در سال 89 اظهار كرد: براي سال 89 بخش عمده‌اي از فعاليت‌هاي ما حول محور رفاه و تأمين اجتماعي تعريف شده و مي‌دانيم كه در اين حوزه ممكن است چندين نگاه وجود داشته باشد كه عمدتا به يك سرفصل به نام نگاه دولت به عملكرد نهادهاي صنفي مربوط شود.
عسگرپور در خصوص فعاليت هاي خانه سينما عنوان كرد: امسال بايد كارهاي نيمه تمام در زمينه فعاليت‌هاي خانه سينما تمام شوند و به طور جدي پيگيري شود.
عسگرپور در ادامه گفت: دولت مي‌تواند با سينماگران ارتباط داشته باشد و به آن‌ها بگويد چه چيزي را بسازند. اين به آن معنا نيست كه بخواهيم بگوييم فلان دوره از دولت به اين صورت عمل كردند و يا دوره ديگر بهتر بودند و يا بدتر، اما بحث سياستگذاري دولت در برابر سينما كلي‌تر از جناح‌هاي خاصي است كه مدنظر ما است. اين يك مسئله پيچيده نيست و اين نوع نگاه را در طول ساليان مختلف مي‌توانيد بررسي كنيد اما اين نگاه باعث مي‌شود لطمات زيادي به بخش‌هاي مختلف وارد شود.
مدير عامل خانه سينما در ادامه درباره بحث بيمه بيكاري صنوف مختلف سينما بيان داشت: بحث بيمه بيكاري را در سال گذشته به صورت جدي مطرح كرديم و در ديدار سينما گران با احمدي‌نژاد نيز به صورت مقدمه‌ اين طرح عنوان شد و طرح‌هايي ارائه داديم كه چگونه مي‌شود يك صندوق بيمه بيكاري تشكيل داد؛ولي تا اين لحظه اين اتفاق نيفتاده است.

توحيدي: بانك فيلمنامه را به بانك آثار تبديل خواهيم كرد
فرهاد توحيدي نيز نايب رئيس هيات مديره و همچنين عضو كانون فيلمنامه نويسان، صحبت هاي خود را درباره آزادي «جعفر پناهي» كارگردان سينما آغاز كرد و از احمدي نژاد تقاضاي آزادي اين كارگردان سينما را درخواست كرد. توحيدي در ادامه گفت، پناهي فيلمساز قدري است كه متاسفانه مشكلاتي براي او پيش آمده كه اميدواريم اين مشكلات با رايزني هاي همه صنوف در خصوص آزادي اين كارگردان مورد توجه قرار بگيرد.
در ادامه توحيدي عنوان كرد،آقاي عسگرپور لطف كردند و بنده با لطف دوستان در هيات مديره به عنوان دبير جشن چهاردهم انتخاب شدم و من نيز با كمال افتخار مسئوليت جديد را مي پذيرم. اگر جشن سيزدهم خانه سينما بي سر و صدا تعطيل شد نمي گذاريم تا بار ديگر آن مشكلات تكرار شود. اما قصد داريم جشن چهاردهم را با قوت و نيروي ببيشتري برگزار كنيم. همه آثار سال گذشته كه در جشن به داوري نرسيد امسال در كنار ديگر آثار نيز بررسي و داوري خواهيم كرد. وي تاكيد كرد:امسال نيز خانه سينما برنامه هاي مفصلي را درنظر دارد. نحوه برگزاري جشن امسال خيلي متفاوت تراز سال هاي ديگر است.متن نسبتا مفصلي را در مورد نحوه برگزاري آماده كرد‌ه‌ايم. من فكر مي‌‌كنم امسال كار تدوين اين اساسنامه تمام و اميدوار هستيم مقدمات شكل گيري اين فرهنگستان در برگزاري جشن هاي آتي خانه سينما امسال فراهم شود.
اين فيلمنامه نويس در خصوص آئين نامه جشن خانه سينما عنوان كرد، از آنجايي كه خيلي مايل نيستيم مقررارت دائم تغيير كند ودر آستانه تشكيل سازماني مستقل براي برگزاري جشن هستيم، ترجيح ما اين است كه مقررات و آئين نامه‌اي كه سال گذشته با استفاده از نظرات دوستان تاييد شد، به صورت اوليه خود باقي بماند،اما تغييرات كوچكي در اين زمينه لازم است.با توجه به ماده 4 آئين نامه به نحوه و بررسي كيفيت فيلم‌ها،سال توليد و مسائلي از اين دست، تغييراتي در آئين نامه خواهيم داشت.اين تغييرات را بعد از انتخاب شوراي سياست گذاري جشن چهاردهم و برگزاري اولين جلسه حتما اعلام خواهيم كرد. توحيدي در خصوص نمايشگاه «توانمندي‌هاي سينما» گفت: نمايشگاه توانمندي‌هاي سينما هم طبق گفته‌هاي آقاي عسگرپور امسال برگزار خواهد شد؛همچنين امسال پيش از شروع جشن توافقات نهايي را با حاميان مالي به عمل آورديم و اميدوارم هستيم كه با دغدغه كمتري جشن را برگزار كنيم و توفيق پيدا كنيم تا به قولي كه درباره برگزاري نمايشگاه توانمندي‌هاي سينما داده‌ايم،عمل كنيم و جرياني را شروع كنيم كه همه ساله در كنار جشن بزرگ سينماي ايران و مقارن با روز سينماي ايران برگزار شود.
خانه سينما نماينده انحصاري آي سان مي‌شود
توحيدي در خصوص موسسه بين‌المللي «آي سان»(ISAN) و همكاري خانه سينما با اين موسسه گفت: آي سان در واقع نشان ثبت بين المللي آثار صوتي و تصويري است.اين نشان مي تواند به اين مقوله كمك كند كه اگر اثر مورد سوء استفاده قرار بگيرد، صاحبان حقوق معنوي و مادي اثر به حقوق از دست رفته خود خواهند رسيد. در همين زمينه خبري را بايد اعلام كنم كه حدود ده ماهي است كه در خانه سينما فعاليت هايي انجام شده است. وي افزود:تبديل و راه اندازي بانك فيلمنامه ايران به بانك آثار است، با نهايي شدن بانك آثار و تصميم آن در هيات مديره بانك فيلمنامه‌اي ايران از اين پس به بانك آثار تبديل خواهد شد. آثار مرتبط با حوزه موسيقي و تصويري در اين بانك ثبت خواهد شد. بنابراين بانك آثار امسال كار خود را آغاز خواهد كرد. اساسنامه آن نيز مراحل نهايي را طي مي كند.

نارخ: هيچ عضوي را سراغ نداريم كه نسبت به شرايط كنوني رضايت داشته باشند
امين تارخ سخنگوي هيات مديره خانه سينما در ادامه اين نشست گفت: در ارتباط با امنيت شغلي بايد بگويم كه امنيت شغلي يكي از مشكلات همه اعضاي صنوف خانه سينما و هيات مديره سينما است. هيچ عضوي از اعضاي صنوف سراغ نداريم كه در ارتباط با شرايط كنوني رضايت خاطر داشته باشند. هيچ عضوي را سراغ نداريم كه در ارتباط با آينده اميد داشته باشند. هميشه يك احساس نگراني درباره شغل خود دارند و هميشه دوستان پيش خود فكر مي كنند كه مورد هجوم در اين شغل و حرفه قرار مي گيرند. هيچ وقت خود را صاحب يك تكيه گاه محكم نمي دانيم. يكي از مشكلاتي كه هيات مديره تشخيص داد و سعي كردند فعاليتي در اين زمينه بكنند و به نتيجه برسند، همين امنيت شغلي بوده است.

تارخ در ادامه گفت: اينكه چه شرايطي مي توان ايجاد كرد و تمام اعضا احساس كنند، صاحب يك امنيت شغلي هستند مهم به نظر م‌يرسد. اسفند 1387 بود كه آئين نامه‌اي به نام «شماره نظام سينمايي» طرح شد كه هر كدام از اعضا صاحب يك شماره صنفي باشند. من فكر مي كنم هم اين اتفاق به لحاظ شخصي و فردي به گونه اي موثر واقع خواهد شد و هم به لحاظ اجتماعي يك امنيتي را در واقع به اعضا مي بخشد. بنابراين اطلاعات اعضا بايد جمع آوري مي شد،كه اين اتفاق افتاد
.يكي از نكاتي كه در اين برنامه مطرح شد اين بود كه آيا يك كارگردان اين اختيار را دارد شخصي را كه عضويت در خانه سينما ندارند را وارد فيلم كنند؟ يا اگر دست كارگردان بسته شود براي ورود افراد جديد و معضلاتي كه بعدها بوجود مي آيد ار چگونه بايد برطرف كرد؟ به همين علت تصميم گرفته شد كه مي‌توان اعضاي جديد را وارد صنف ها كرد به اين شرط كه 35 درصد از منابع اين دوستان به صندوقي به نام امنيت شغلي واريز شود.
نظر شما