پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۱۶
کد خبر: ۱۳۳۹۴۷
|
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۳
حضور تعزیه خوان‌های صاحب‌نام در پردیس تئاتر تهران
ششمین و هفتمین شب از مجلس تعزیه شبیه نور در پردیس تئاتر تهران به ترتیب به مجلس « طفلان مسلم » و «وهب» اختصاص داشت.
به گزارش روابط عمومی پردیس تئاتر تهران، ششمین و هفتمین شب از مجلس تعزیه شبیه نور در پردیس تئاتر تهران به ترتیب به مجلس « طفلان مسلم » و «وهب» اختصاص داشت و در ادامه به ترتیب از امشب مجلس حر، غلام و ترک، حضرت قاسم(ع)  طفلان زینب، حضرت علی اکبر (ع)، حضرت عباس(ع)  متوکل عباسی، امام حسین (ع) ، غارت خیمه  فاطمه صغری، پشیمانی یزدید،بازار شام، حضرت زهرا(س)  برگزار می شود.

شب ششم تعزیه شبیه نور:  مجلس طفلان مسلم
منادی در شهر جار می‌زند و از پاداشِ معین شده توسط ابن‌زیاد برای یافتن طفلان مسلم خبر می‌دهد. شریح طفلان پنهان شده در خانه‌اش را به سمت مدینه فراری می‌دهد. دو طفل سرگردان در صحرا به چوپانی برمی‌خورند که به جنابِ مسلم ارادت دارد و طفلان او را شناخته و به همین جهت به آنها احترام و محبت کرده و پذیرایی می‌کند و از آنها می‌خواهد کمی بخوابند و با استراحت جان تازه بگیرند.

در مجلس تعزیه طفلان مسلم و وهب چه گذشت
 
در میانه‌ خواب آرام طفلان، غلام ابن‌زیاد که به طمع پاداش به دنبال فرزندان مسلم است، به چوپان رسیده و متوجه حضور دو طفل خوابیده می‌شود. با اصرار فراوان خود را به آنها نزدیک کرده و کودکان را می‌شناسد. غلام بنا دارد بچه‌ها را به اسیری بگیرد اما چوپان شجاع با او درگیر شده و در جنگی تن‌به‌تن غلام را شکست داده و او فرار را برقرار ترجیح می‌دهد. چوپان که می‌داند آنجا برای طفلان مسلم امن نیست، آنها را فراری می‌دهد.

در مجلس تعزیه طفلان مسلم و وهب چه گذشت

طفلان خسته و از نفس‌افتاده به نهری رسیده و استراحت می‌کنند. کنیز حارث آنها را دیده و دلسوزانه آنها را به خانه‌ی ارباب خود برده و همسر حارث از این اتفاق خشنود گشته و پس از پذیرایی  فرزندان مسلم  را در اتاقی می‌خواباند.
حارث به خانه باز می‌گردد و بی‌خبر از حضور طفلان می‌خوابد. طفلان مسلم اما خواب پدر می‌بینند و بیدار می‌شوند. پس؛ حارث به شنیدنِ صدای طفلان پی آنها گشته و با دیدنشان، آنها را اسیر کرده، سر می‌برد و نزد ابن‌زیاد می‌برد.

در مجلس تعزیه طفلان مسلم و وهب چه گذشت

شب هفتم تعزیه نور: مجلس وهب
وهب نصرانی تازه‌ داماد همراه مادر و نوعروسش به کربلا رسیده و از جنگ بین لشگریان کفار و حسین‌بن‌علی و اندک یارانش با خبر می‌شود. وهب چون از مادرش نام‌ونشان حسین را جویا می‌شود و اباعبدالله را می‌شناسد، نزد امام رفته و اذن جنگ می‌گیرد. وهب شهادتین گفته و پس از اسلام آوردن، رخصت جنگ را از آن حضرت گرفته و نزد مادر و نوعرسش باز گشته و وداع می‌کند؛ و آنگاه راهی میدان نبرد می‌شود.

در مجلس تعزیه طفلان مسلم و وهب چه گذشت

در میدان نبرد، اشقیاء ناجوانمردانه سر از بدن وهب جدا کرده و سرِ بی‌تن را به سویِ خیمه‌ امام آورده و جلوی مادر شهید می‌اندازند. مادر رنجیده‌خاطرِ وهب، سرِ فرزند دلبندش را به سوی کفار پرت کرده و با چوب‌دستی به سوی آن بی‌خدایانِ نابکار حمله‌ور می‌شود اما اباعبدالله راه بر او بسته و او را از رفتن منصرف می‌کند. 
در مجلس تعزیه طفلان مسلم و وهب چه گذشت

ویژه برنامه «شبیه نور» شامل اجرای 20 مجلس تعزیه با تلفیقی از تصاویر ویدوئویی  از 17 مرداد در پردیس تئاتر تهران آغاز شده و تا 5 شهریور میزبان علاقمندان این هنر نمایشی است.  علاقمندان برای حضور در این اجرا می‌توانند به آدرس اتوبان امام علی(ع) جنوب، خروجی محلاتی شرق، خیابان شاه آبادی جنوبی، بعد از میدان مالک اشتر، پردیس تئاتر تهران مراجعه کنند.

در مجلس تعزیه طفلان مسلم و وهب چه گذشت
مطالب مرتبط
نظر شما