چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۵۴
کد خبر: ۱۳۴۰۰۹
|
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۱
کارگاه آموزشی قطاعی خط با حضور هنرمندان سیدعلی طاهری و اردشیر مجرد تاکستانی در گالری هنر فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.

مروری بر هنر «قطاعی خط» در فرهنگسرای ارسبارانبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، کارگاه آموزشی «قطاعی خط» روز دوشنبه ۳۰ مردادماه ساعت ۱۵ با حضور هنرمند خوشنویس سیدعلی طاهری و اردشیر مجرد تاکستانی در مرحله تکمیلی قطعه و با هدف معرفی هنر ظریف و اصیل قطاعی، در گالری هنر فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.

سیدعلی طاهری متولد سال ۱۳۳۱ در شهر قم و لیسانس مهندسی مکانیک از دانشگاه پلی‌تکنیک تهران است؛ شروع فعالیت در زمینه قطاعی‌خط از اوایل سال ۱۳۵۵ تحت آموزش اساتیدی مطرحی چون مرحوم استاد ابراهیم بوذری و استاد غلامحسین امیرخانی بوده و مدرک ممتاز خوشنویسی از انجمن خوشنویسان ایران در سال ۱۳۶۴، گواهینامه درجه یک هنر از شورای ارزشیابی هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در سال ۱۳۹۷ اخذ کرده است.

«قطاعی» یا «کاغذبری‌» رشته‌ای از هنرهای تزیینی و دستی در حدود سده نهم هجری قمری این هنر از چین به ایران‌ زمین آمده، سپس به کشور عثمانی (ترکیه) راه یافته و با ورود به برخی کشورهای اروپایی رواج و گسترش جهانی یافته که در آن هنرمند، نقش موضوعی بر کاغذ را بریده و معمولا بر روی زمینه‌ای که تضاد رنگی مناسبی با کاغذ بریده شده دارد، قرارداده یا می‌چسباند؛ به طور کلی برش کاغذ را می‌توان قطاعی نامید. سوژه برش می‌تواند شکل‌های متنوعی (گل، درخت، حیوان و …) باشد. اگر سوژه برش منحصرا قطعه خوشنویسی انتخاب شود، واژه قطاعی‌خط مناسب‌تر به نظر می‌رسد، زیرا محور کار قطاعی است.

علیرغم رواج هنر قطاعی در میان ایرانیان در سده نهم هجری، متاسفانه در سنجش با دیگر هنرها، به این هنر ظریف توجه لازم مبذول نگردیده و چنان‌که بایست بدان ارج نهاده نشده است. می‌توان گفت این هنر در ایران ناشناخته و گمنام مانده‌‌است. در این‌ برنامه سعی بر آن است با معرفی آثار قطاعی‌خط استاد سیدعلی طاهری، گامی در شناساندن این رشته هنری برداشته شود. 

علاقه‌مندان برای شرکت در این کارگاه رایگان می‌توانند به گالری هنر فرهنگسرای ارسباران واقع در خیابان شریعتی، بالاتر از سیدخندان، خیابان جلفا مراجعه کنند و برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره ۲۲۸۷۳۳۹۹ تماس بگیرند.

نظر شما