شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۰۵
کد خبر: ۱۳۴۴۰۰
|
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۳
مجله معتبر تایم لیستی از ۱۰۰ چهره تاثیرگذار در آینده هوش مصنوعی را منتشر کرد که در میان این افراد نام یک دانشمند ایرانی نیز به چشم می‌خورد.
حضور دانشمند ایرانی در میان ۱۰۰ چهره تاثیرگذار هوش مصنوعیبه گزارش  پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، مجله تایم مجموعه‌ای از ۱۰۰ چهره تاثیرگذار آینده هوش مصنوعی (AI) را معرفی کرد. در خط مقدم این فهرست، برخی از بزرگ‌ترین نام‌های دنیای هوش مصنوعی از جمله ایلان ماسک، سم آلتمن و دمیس حسابیس قرار دارند.

به نقل از آنا،این شماره از مجله تایم که با عنوان ۲۰۲۳ TIME۱۰۰ AI منتشر شده است یک جلد جهانی را به تصویر می‌کشد که ۲۸ فرد استثنایی از جمله سم آلتمن، مدیر عامل اوپن‌ای‌آی، نیروی محرکه پیشرفت‌های هوش مصنوعی و ایلان ماسک مدیرعامل ایکس‌ای‌آی و... را به نمایش گذاشته است.

تایم در بیانیه‌ای اعلام کرد: برای جمع‌آوری این فهرست، سردبیران و خبرنگاران تایم نامزد‌ها و توصیه‌هایی را از رهبران صنعت و ده‌ها منبع خبره درخواست کرده‌اند.

ایلان ماسک، مدیر عامل ایکس‌ای‌آی، به لطف پیگیری بی‌وقفه‌اش برای نوآوری هوش مصنوعی، یکی از چهره‌های برجسته این فهرست است. سرمایه‌گذاری‌های او در زمینه هوش مصنوعی و تراشه‌های مغزی نورالینک همچنان جهان را مجذوب خود می‌کند، همانطور که شیرین کاری‌های او در شبکه‌های اجتماعی نیز ادامه دارد.

در میان زنان و رهبران کسب و کار‌ها مه سهم قابل توجهی در هوش مصنوعی داشته‌اند، «الهام طبسی» پژوهشگر ارشد ایرانی موسسه ملی استاندارد و فناوری (NIST) و معاون بخش فناوری‌های نوظهور آزمایشگاه فناوری اطلاعات (ITL) نیز در این لیست به چشم می‌خورد.

تایم درباره این محقق ایرانی می‌نویسد: نزدیک به پنج سال پیش، مؤسسه ملی استاندارد و فناوری ایالات متحده (NIST) شروع به ساخت برنامه‌ای برای پیشبرد توسعه سیستم‌های هوش مصنوعی قابل اعتماد و مسئولیت‌پذیر کرد. الهام طبسی، مهندس برق و رئیس کارمندان آزمایشگاه فناوری اطلاعات مؤسسه بود که گفتگو درباره تأثیر هوش مصنوعی را از اصول به اجرای سیاست عملی منتقل کرد.

طبسی که در ایران به‌دنیا آمده و بزرگ شده است، همیشه آرزوی دانشمندن شدن را در سر داشته است. او در سال ۱۹۹۴ برای تحصیلات تکمیلی خود به ایالات متحده مهاجرت کرد و پنج سال بعد در موسسه ملی استاندارد و فناوری آمریکا کار خود را روی پروژه‌های مختلف یادگیری ماشین و بینایی کامپیوتر آغاز کرد. او در اوایل کار خود، معمار اصلی کیفیت تصویر اثر انگشت (NFIQ) بود که اکنون یک استاندارد بین‌المللی برای اندازه‌گیری کیفیت تصویر اثر انگشت است و اداره تحقیقات آمریکا (FBI) و وزارت امنیت داخلی از آن استفاده می‌کنند.

شایان ذکر است، جوان‌ترین شخصیت برجسته در این فهرست، اسنه‌روانور ۱۸ ساله است که پیش از این با دولت بایدن به‌عنوان رهبر اندکد جاستیک، یک جنبش تحت رهبری جوانان که از هوش مصنوعی اخلاقی دفاع می‌کند، ملاقات کرده است. در سوی دیگر این طیف، جفری هینتون ۷۶ ساله قرار دارد که اخیرا گوگل را ترک کرد تا آشکارا در مورد فناوری که نقش مهمی در توسعه آن ایفا کرده صحبت کند.

 علاوه بر غول‌های فناوری، در این فهرست، سیاست‌گذاران برجسته و مقامات دولتی نیز حضور دارند. نمایندگان ایالات متحده، آنا اشو و تد لیو، به همراه ایان هوگارث، رئیس کارگروه مدل بنیاد هوش مصنوعی بریتانیا، و آدری تانگ، وزیر امور دیجیتال تایوان، چهره های قابل توجهی هستند که چشم انداز نظارتی هوش مصنوعی را شکل می‌دهند.

 علاوه بر این، فهرست دانشمندان، اساتید، محققان و فعالانی را که عمیقاً به اخلاق، تعصب و ایمنی هوش مصنوعی متعهد هستند، تصدیق می‌کند.

مکس تگمارک، امیلی ام. بندر، یوشوا بنجیو، کیت کرافورد و تیمنیت گبرو از جمله کسانی هستند که گفتگوهای مهمی را در مورد تأثیر هوش مصنوعی مطرح کرده‌اند.

فراتر از حوزه فناوری، ذهن‌های خلاق نیز به دلیل کاوش در تأثیر هوش مصنوعی بر جامعه شناخته می‌شوند. نوازندگانی مانند گریمز، تد چیانگ نویسنده مشهور داستان‌های علمی تخیلی، چارلی بروکر خالق آینه سیاه و هنرمندانی مانند لیندا دونیا ربیز و سوگون چانگ بخشی از این گروه متنوع هستند که روایت هوش مصنوعی را شکل می‌دهند.
نظر شما