يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۳۳
کد خبر: ۱۳۴۴۹۷
|
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۵
سوسن نوری در کارگاه آموزشی «شناخت انواع مواد مخدر صنعتی و سنتی و تاثیرات آن» بیان کرد: فقدان و فقر اطلاعات در بین نوجوانان زمینه گرایش آنان به مصرف مواد را در راستای یافتن آرامش، لذت کاذب و رهایی از اضطراب‌ها و افسردگی‌ها فراهم می‌کند. ارائه باورهای غلط و فریب‌های فرهنگی، زمینه مصرف مواد مخدر و روان گردان‌ها را در جامعه به ویژه بین جوانان فراهم می‌سازد.
فقر اطلاعاتی در بین نوجوانان زمینه گرایش آنها را به مصرف مواد مخدر فراهم می‌کندبه گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی فرهنگ وهنر، کارگاه آموزش«شناخت انواع مواد مخدر صنعتی و سنتی و تاثیرات آن» در کتابخانه لویزان  برگزارشد.  نوری  از علت‌های گرایش به موادمخدر سخن‌گفت و «بیکاری»، «ناآگاهی» و «نبود تفریح سالم» را دلایل استفاده از این مواد عنوان‌کرد و گفت: انسان فطرتا موجودی کنجکاو است که در مواجهه با هر رویداد و اتفاق جدید به دنبال کشف و یا تجربه آن است اما گاه این کنجکاوی‌ها به اندازه‌ای مخرب و ویرانگر است که راهی برای بازگشت نمی‌گذارد و تجربه استعمال مواد مخدر را باید در همین زمره قلمداد کرد.

وی ادامه داد: اعتیاد به مواد مخدر یک پدیده شوم اجتماعی است که ابتدا باید باورهای نادرست در باره آنرا شناخت چرا که معمولا در بین افرادی که گرفتار آن می‌شوند برخی باورهای غلط و اشتباه وجود دارد و از طرفی اطلاعات معتبر و درست در مورد معتاد شدن به انواع مواد مخدر و محرک های صنعتی و سنتی، بسیار اندک است و بیشتر مردم اعتیاد را صرفا نوعی عادت به انجام کاری می‌دانند و حال آنکه در واقع اعتیاد بسیار پیچیده‌تر از یک عادت معمولی است.

او ضمن اهمیت آگاهی از مضرات استفاده از مواد مخدر بیان کرد: فقدان و فقر اطلاعات در بین نوجوانان زمینه گرایش آنان به مصرف مواد را در راستای یافتن آرامش، لذت کاذب و رهایی از اضطراب‌ها و افسردگی‌ها فراهم می‌کند. ارائه باورهای غلط و فریب‌های فرهنگی، زمینه مصرف مواد مخدر و روان گردان‌ها را در جامعه به ویژه بین جوانان فراهم می‌سازد و از جمله باورهای غلط نسبت به مواد مخدر عدم اعتیادآوری و بی‌عوارض بودن مواد مخدر صنعتی، غلبه بر استرس و مشکلات روانی، کسب انرژی مضاعف به واسطه مصرف مواد صنعتی، افزایش تمرکز و خلاقیت، شب بیداری و تسهیل درس خواندن و بی‌تفاوت شدن نسبت به مشکلات است.

کارشناس نشست درعین‌حال، نوجوانان و جوانان را مورد توجه عرضه‌کنندگان مواد مخدر، به ویژه مواد مخدر صنعتی خواند و از حاضران خواست برای مقابله با روش‌های استعمار در ترویج باورهای نادرست و توجیه استفاده ازمواد مخدر، هوشیاری لازم را داشته‌باشند.

 وی تصریح کرد: اینکه "مصرف تفننی مواد مخدر کسی را معتاد نمی‌کند!" از باورهای اشتباه و زمینه ساز اعتیاد است. باید دانست که همه افرادی که معتاد شده‌اند مصرف آنرا به قصد اعتیاد آغاز نکرده‌اند و این مصرف در ابتدا برای آنان تنها جنبه تفننی داشته است.
نوری هم‌چنین از فرهنگ‌سازی درمیان نسل کودک و نوجوان، به‌عنوان موثرترین شیوه در پیش‌گیری از آسیب‌های اجتماعی ناشی از سوء مصرف مواد مخدر یادکرد و ظرافت‌ شیوه‌های آموزشی مربیان کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان را برای نیل به اهداف سازنده و راه‌گشا خواند.
وی درباره انواع مواد مخدر توضیح داد: مواد مخدر طبیعی موادی هستند که به صورت مستقیم از محصولات گیاهی به دست می آیند و بر روی آنها هیچ گونه عملیات شیمیایی صورت نمی‌گیرد. مواد مخدر طبیعی همان مواد مخدر سنتی هستند که مصرف آنها از قدیم رایج بوده است. حشیش، تریاک، هروئین و خشخاش جزو همین دسته از مواد مخدر هستند.
این کارشناس در ادامه صحبت خود گفت: دسته دیگر مواد مخدر صنعتی همانند شیشه و کراک هستند. این مواد مخدر موادی هستند که با اعمال تغییرات شیمیایی بر روی آنها تولید می‌شوند. این مواد را ابتدا از گیاهان به دست می‌آورند و سپس با اعمال برخی تغییرات شیمیایی بر روی آنها آماده مصرف می‌شوند. عوارض استعمال این گونه مواد مخدر بیشتر از مواد مخدر طبیعی است در نتیجه قانون‌گذاران مجازات سخت‌تری را برای این گونه مواد مخدر در نظر گرفته‌اند. تفاوت‌های دو نوع مواد مخدر سنتی و صنعتی مواردی مانند میزان اعتیاد‌آوری آنها است.
وی درباره مضرات مواد مخدر عنوان کرد: مواد مخدر سنتی مثل تریاک، هروئین و سایر فرآورده‌های طبیعی معمولا دارای آثار و عوارض جسمانی زودرس و مشخصی هستند. برای مثال افرادی که از این گونه مواد مخدر استفاده می‌کنند به سرعت لاغر می‌شوند، لب‌های آنها سیاه رنگ می‌شود و پوست آن‌ها تیره تر می‌گردد. معمولا این گونه افراد دچار خمیدگی قامت و پژمردگی چهره می‌شوند. از دیگر علائم بارز و ظاهری معتادین به اینگونه مواد مخدر سردرد ها و تغییرات در رفتار آنها است.

 نوری اضافه کرد: اما مصرف کنندگان مواد مخدر صنعتی مانند شیشه به جز تغییر در اندازه و ابعاد مردمک چشم‌هایشان زخم‌های احتمالی در گوشی‌های کناری زبان نیز برایشان ایجاد می‌شود، مقدار کمی لاغر می‌شوند و نشانه های جسمانی مشخصی ندارند. یاس و افسردگی جز آثار سوء این گونه مواد مخدر است. بروز توهم و اختلالات شناختی و در نتیجه انجام دادن رفتارهای پرخطر از عوارض قطعی مصرف شیشه است که در دراز مدت خود را نشان می‌دهد. مصرف مواد مخدر سنتی نیاز به محل و وسایل خاصی دارد در حالی که مواد صنعتی را می‌توان در هر محلی و با یک وسیله ساده و قابل حمل مصرف نمود.
نظر شما