شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۰۷
کد خبر: ۱۳۴۷۴۴
|
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۴
بازدید از مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی به مناسبت روز جهانی گردشگری برای عموم مردم رایگان شد.
بازدید از برج آزادی در روز جهانی گردشگری رایگان شدبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر از روابط عمومی برج آزادی، همزمان با فرارسیدن پنجم مهرماه، روز جهانی گردشگری بازدید از فضاهای بازدیدی این مجموعه‌ رایگان است.

برج آزادی نماد ملی، شکوه معماری ایرانی اسلامی در غرب پایتخت، آمیزه‌ای از سنت معماری ایرانی با عناصر مدرن است، معماری بنا تلفیقی از معماری باستانی، اسلامی و مدرن بوده و با بهره‌گیری از هندسه دوران ساسانی و اسلامی در حد اعتلای خود به خوبی مشهود است.

طراحی و ساخت برج آزادی در سال ۱۳۴۸ به حسین امانت سپرده شد و در ۲۴ مهرماه سال ۱۳۵۰ پس از ۳۰ ماه تلاش به بهره‌برداری رسید. استخوان‌بندی اصلی بنا از بتن مسلح بوده و در ساخت آن از سنگ‌ها و مصالح ایرانی استفاده شده است که به عنوان نمونه در نمای آن ۲۵هزار قطعه سنگ سفید معادن جوشقان اصفهان در ۱۵هزار شکل متفاوت هندسی با سطوح پیچیده به کار رفته است.

بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی، به واسطه ورود امام خمینی (ره) بعد از ۱۵ سال تبعید، از میدان آزادی، این بنا به نماد آزادی ملت ایران بدل شد. برج آزادی سال ۱۳۵۳ در فهرست آثار ملی ثبت شد.

پایه‌های اصلی بنا در مستطیلی به ابعاد ۶۳ در ۴۲متر استوار گشته و ارتفاع برج آزادی از سطح میدانی به همین نام، ۴۵ متر است. محوطه زیرین و طبقات برج به مساحت ۱۲هزار و ۵۰۰ مترمربع فضاهای فرهنگی هنری شامل سالن‌های متنوع و کاربردی از جمله طبقات برج (سه طبقه)، تالار ایران‌شناسی، گذرگاه پیشینیان، تالار کهن (موزه عکاسی)، تالار آینه (دیوراما)، سالن دانستنی‌ها، راهرو اقوام، نگارخانه، راهروی تکنولوژی، سالن آمفی تئاتر، کتابخانه (تالار فرهنگ)، موزه شهاب سنگ و سینما سیمولیشن محیطی است.

ساعت کار مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی در ۶ ماهه دوم سال از ساعت ۲۰ به ۱۹ تغییر کرده است.

۲۷ سپتامبر به عنوان روز جهانی گردشگری معرفی شده و سازمان ملل متحد از سال ۱۹۸۰ تاکنون هر سال این مناسبت را جشن می‌گیرد. در ۲۷ سپتامبر سال ۱۹۷۰ اساسنامه از سوی این سازمان تصویب و این انتخاب تبدیل به نقطه عطفی در صنعت توریسم جهانی شد.

هر سال این روز را گرامی می دارند تا اطلاعات مردم درباره نقش گردشگری در جامعه جهانی را بالا ببرند و تاثیر گردشگری بر روی ارزش‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی را در دنیا نشان دهند.
نظر شما