سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۴۷
کد خبر: ۱۳۵۰۱۰
|
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۸
فهیمه منصورزاده معتقد است: طلاق عاطفی بسیار آهسته و بی سر و صدا وارد زندگی زوجینی که با یکدیگر اختلاف دارند شده و زندگی مشترک آنها را به مرز پاشیدگی می‌کشاند اما باید دانست که اگر زوجین در زمان درست و به موقع آن را شناسایی کردند راه‌های مقابله بسیار خوبی برای از بین بردن این مشکل وجود خواهد داشت.
فهیمه منصورزاده: طلاق عاطفی آهسته وارد زندگی زوجین‌ می‌شود / کمک‌های تخصصی مشاوره روانشناسی را جدی بگیریدبه گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی فرهنگ وهنر،فهیمه منصورزاده کارشناس ارشد مشاوره در نشستی با عنوان «طلاق عاطفی و تاثیر آن در خانواده و فرزندان» درباره طلاق عاطفی گفت: طلاق عاطفی نوعی از جدایی محسوب می‌شود که در ان زوجین با اینکه زیر یک سقف و با همدیگر زندگی می‌کنند اما هیچ محبت و عشقی نسبت به یکدیگر ندارند و صرفا یکدیگر را تحمل می‌کنند.در بسیاری از موارد  به دلیل حفظ ظاهر و با خیال حفظ ابرو زوجین اقدام به جدایی نمی‌کنند و زندگی مشترک را بدون اعتماد، عشق و علاقه ادامه می‌دهند.

وی ادامه داد: به معنای واقعی بین اینگونه از زوج‌ها هیچ زندگی مشترک و رابطه محبت آمیزی وجود ندارد و زن و مرد نسبت به همدیگر دلسرد هستند و احساس غریبگی و بیگانگی بین آنها حاکم است. این وضعیت به مرور اتفاق خواهد افتاد و در زوج‌های متفاوت شدت آن متغیر است.
این کارشناس مشاوره با بیان اینکه این وضعیت ممکن است تا پایان عمر زوجین ادامه داشته و یا بعد از  گذشت مدتی و خستگی طرفین به طلاق بیانجامد افزود: در این نوع از روابط و جدایی‌های عاطفی نه تنها زن و مرد بلکه فرزندان حاصل از ازدواج آنها هم به جد اسیب می‌بینند  و بسته به سن فرزندان پیامدهای متفاوتی برای آنها رقم خواهد خورد.
منصورزاده درباره تاثیر طلاق عاطفی عنوان کرد: پیامد این روابط بر فرزندان کوچک‌تر سبب تغییر خلق و خلو پرخاشگری و بر هم خوردن اشتها و گوشه گیری کودکان شده و برای فرزندان بزرگ‌تر احساس گناه و سرخوردگی را به وجود خواهد آورد. عوامل بسیاری بر ایجاد طلاق عاطفی موثر است که باید به آنها اگاه بوده و تا حد امکان از ان شرایط دوری کنید.
وی ضمن تاکید بر اهمیت برطرف کردن طلاق عاطفی بیان کرد: طلاق عاطفی بسیار آهسته و بی سر و صدا وارد زندگی زوجینی که با یکدیگر اختلاف دارند شده و زندگی مشترک آنها را به مرز پاشیدگی می‌کشاند اما باید دانست که اگر  زوجین در زمان درست و به موقع آن را شناسایی کردند راه‌های مقابله بسیار خوبی برای از بین بردن این مشکل وجود خواهد داشت.
این کارشناس روانشناسی درباره پیامدهای اجتماعی مخرب طلاق عاطفی اظهار کرد: بسیاری از زوج‌ها بعد از ناکارامدی ازدواج خود و دلسرد شدن از یکدیگر دچار خلا و کمبودهای جدی می‌شوند بعضی از افراد دچار ناامیدی، افسردگی و گوشه‌گیری شده و حتی ارتباط خود را با اطرافیان محدود می‌کنند. اما بعضی با رو آوردن به افراد دیگر و رابطه‌های اشتباه و با انحرافات اخلاقی سعی در تحمل شرایط دارند. باید توجه داشت که این امر پیامدهای بسیار ناگوار و تلخی برای بنیان خانواده و فرزندان آنها خواهد داشت و همچنین اجتماع را هم آلوده و بیمار خواهد کرد.
منصورزاده تاکید کرد: به وجود آمدن طلاق عاطفی در زوجین، انحرافات اخلاقی، گوشه‌گیری، افسردگی فرزندان، از بین رفتن اعتماد به نفس زن و مرد، از بین رفتن اعتماد و ایجاد روحیه بیمار را برای افراد رقم خواهد زد و در نهایت سبب ایجاد اجتماعی بیمارگونه خواهد شد. پس زوجین با مدیریت و درایت خود باید سعی در کنترل احساسات، خواسته ها و نیاز های هم داشته باشند تا در صورت  امکان رابطه خود را در قالب چارچوب‌های اخلاقی حفظ کنند و از پیامدهای ناگوار آن جلوگیری کنند.
وی پیرامون مهم ترین دلیل طلاق عاطفی گفت: وقتی صحبت از این می‌شود که طلاق عاطفی چیست؛ علل و عوامل زیادی می‌توانند در بروز این نوع طلاق تأثیر داشته باشند. عللی که به مرور حتی می‌توانند روابط عاشقانه افراد را روی به سردی ببرند. توجه به این نکته ضروری است که طلاق عاطفی معمولاً به یکباره اتفاق نمی‌افتد و تدریجی خواهد بود. شاید بتوان مهم‌ترین دلیل بروز طلاق عاطفی را، نادیده گرفتن مشکلات و نگرانی‌های کوچک دانست. مشکلات کوچکی که در زمان خود می‌توانستند به راحتی حل و فصل شوند، پس از انباشت ماه‌ها و سال‌های متمادی، به یک بحران غیر قابل حل بدل خواهند شد..
این کارشناس مشاوره ضمن تاکید بر ضرورت کمک‌های مشاور آگاه زوجین بیان کرد: زوجین در صورت بروز مشکلاتی میان خود می‌توانند از کمک‌های تخصصی مشاوره روانشناسی استفاده نمایند و با راهکارهای درمانی ارائه شده اقدام به رفع مشکلات خود نمایند. از آن جایی که احساسات زن و شوهر یک شبه از بین نمی‌روند، باید در اولین مرحله این موضوع را بررسی کرد.
وی افزود: از لحاظ روانشناسی طلاق عاطفی، زن و مرد به دلیل افزایش میزان سردی روابط خود، برای روزهای خوب با هم بودنشان بی‌قراری و دلتنگی می‌کنند. این دلتنگی می‌تواند همراه با آشفتگی باشد. چون زوجین در عین حال که نگران وضع زندگی آینده  مشترک خود هستند، به دلایل مختلفی هم تمایلی به رفع مشکلات میان خود هم ندارند. این موضوع موجب افزایش اضطراب و استرس، افسردگی و بی‌انگیزگی در میان زن و شوهرها می‌شود.
فهیمه منصورزاده تصریح کرد: بررسی طلاق عاطفی ممکن است با احساس درد، خشم و یا ناامیدی همراه باشد. باید بتوانید با این احساسات کنار آمده و نگاه تحلیلی به مسائلی نمایید که در رابطه شما رضایت‌بخش نبوده است. با اندیشیدن به این موضوع قطعا به آن چیزی که می‌خواهید دوباره دست پیدا خواهید کرد. زمانی که بتوانید این حس را درک کنید که می‌توانید موجب بهبودی رابطه خود شوید، قطعا تصمیمی ارزشمندی گرفته و موجب بهبود طلاق عاطفی خواهید شد.
نظر شما