چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۳۴
کد خبر: ۱۳۵۰۴۳
|
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۹
فاطمه محمدی در نشستی گفت: کودکانی که از همان کودکی با تربیتی اسلامی و با ایمان به خدا تربیت می‌شوند، دارای ایمانی قوی و روحیه و اراده‌ای نیرومند خواهند شد. آگاهی جوان از دین در تربیت او نقشی مهم دارد.
فاطمه محمدی: کودکانی که با تربیت اسلامی تربیت می‌شوند دارای ایمان و روحیه قوی هستندبه گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی فرهنگ و هنر ، فاطمه محمدی کارشناس ارشد الهیات در نشستی با عنوان «تربیت فرزندان با محوریت پاکی نفس و ایمان» که در مجتمع فرهنگی هنری حکیمیه برگزار شده بود بیان کرد: حساس‌ترین وظیفه پدر و مادر در برابر فرزندانشان تربیت صحیح آنان است. اسلام شخصیت آینده کودک را مرهون تربیت، پرورش و مراقبت پدر و مادر می‌داند و برای تمام لحظات زندگی و دوران عمر افراد دستورات خاص و مقررات ویژه‌ای دارد. یکی از مسائل مطرح شده در اسلام مساله وظایف والدین در تربیت فرزندان است که در نظر قرآن و اهل بیت(ع) جایگاه ویژه‌ای دارد.
وی ادامه داد: نقش والدین در پیشبرد و تعالی فرزندان از دیدگاه قرآن یکی از مباحث مهم در تربیت فرزندان است. خداوند متعال در سوره فرقان یکی از ویژگی‌های بندگان راستین را توجه خاص به تربیت فرزند و خانواده خویش می‌داند، تا آن‌جا که آن‌ها برای خود در برابر آن‌ها احساس مسئولیت فوق‌العاده‌ای می‌کنند. خداوند در قرآن کریم می‌فرماید «آن‌ها پیوسته از درگاه خدا می‌خواهند و می‌گویند که از همسران و فرزندان ما کسانی قرار ده که مایه روشنی چشم ما شود».این کارشناس دینی افزود: همچنین در آیه ششم سوره التحریم خیرخواهی برای اعضای خانواده و تربیت دینی آنان را تکلیفی برعهده مومنان دانسته است. روی سخن این آیه به تمام مومنان است و دستوراتی درباره تعلیم و تربیت همسر، فرزندان و خانواده به آن‌ها می‌دهد و می‌فرماید «ای کسانی که ایمان آورده‌اید. خود و خانواده خویش را از آتشی که هیزم آن انسان‌ها و سنگ‌ها هستند حفظ کنید».
محمدی با بیان اینکه پرورش صحیح فرزندان بدون توجه به ایجاد فضای سالم و مناسب میسر نمی‌شود اظهار کرد: نابسامانی خانواده، اختلاف و درگیری بین والدین، عدم رابطه صمیمی میان اعضای خانواده به ویژه والدین، در نتیجه فقدان امنیت و آرامش در خانواده، تربیت صحیح فرزند را تهدید و به مخاطره می‌اندازد. در روایات زیادی به موضوع حسن خلق در خانواده اشاره شده است و دلیل آن این است که خوش رفتاری اعضای خانواده با یکدیگر تأثیرات مثبتی بر زندگی فرزندان می‌گذارد.
وی تصریح‌ کرد: امام باقر(ع) در زمینه اهمیت خوش‌رفتاری در کانون خانواده می‌فرماید «هر کس به خانواده‌اش احسان و نیکی کند، عمرش طولانی می‌شود». وجود رابطه صمیمی بین والدین باعث به وجود آمدن آرامش در زندگی شده و موجب می‌شود تا کودک در محیط خانواده احساس امنیت داشته باشد.
این کارشناس مسائل مذهبی عنوان کرد: از دیگر اموری که در سالم‌سازی محیط رشد فرزندان تأثیر فراوان دارد، آموزش بسیاری از مسائل ضروری برای زندگی کودک است. در آیات ۱۸ و ۱۹ سوره لقمان چند نکته اخلاقی مهم در این خصوص اشاره شده است. حضرت لقمان در وهله نخست به فرزند خود تواضع، فروتنی و خوشرویی را توصیه کرده و می‌گوید «با بی‌اعتنایی از مردم روی مگردان و مغرورانه روی زمین راه مرو؛ در راه رفتن و سخن گفتنت اعتدال را رعایت کن و از صدای خود بکاه و فریاد مزن».
وی ضمن تاکید بر اینکه تکریم کودک باعث ارتقای شخصیت و عزت نفس او می‌شود بیان کرد: تکریم کودک باعث به وجود آمدن احساس شخصیت و عزت نفس، پذیرش سخنان و آموزش‌های والدین، جلوگیری از سقوط در ورطه بزهکاری و گناه، جلوگیری از احساس خودکم بینی و جلوگیری از نفاق و دورویی در وی می شود. سلام کردن به کودکان از سنن پیامبر اکرم‌(ص) و یکی از مصادیق تکریم فرزندان است که باعث به وجود آمدن شخصیت و ایجاد استقلال در آنان می‌شود.
محمدی اضافه کرد: امام رضا(ع) از پیامبر خدا(ص) نقل فرمود «پنج چیز است که تا لحظه مرگ آن‌ها را ترک نمی‌کنم. یکی از آن‌ها سلام گفتن به کودکان است و در انجام این عمل مراقبت می‌کنم». کودکانی که از همان کودکی با تربیتی اسلامی و با ایمان به خدا تربیت می‌شوند، دارای ایمانی قوی و روحیه و اراده‌ای نیرومند خواهند شد. آگاهی جوان از دین در تربیت او نقشی مهم دارد.
او همچنین تاکید کرد: امام علی‌(ع) نیز به فرزندش امام حسن‌(ع) فرمود «قلب کودک تازه متولد شده، مانند زمین خالی و آماده کشت است. هر تخمی که در آن کاشته شود قبول نموده و پرورش می‌دهد، فرزند عزیزم؛ من از دوران کودکی تو استفاده کردم و قبل از آنکه، دل تربیت پذیر تو سخت شود و عقلت مسائل دیگری را به خود مشغول نماید، به تربیت و تعلیم تو اقدام نمودم».
این کارشناس دینی با بیان اینکه طبق این فرمایش بهترین دوران تربیت و عالی‌ترین فرصت برای فراگرفتن راه صحیح زندگی همان ایام طفولیت است افزود: قدرت تقلید، مقایسه و حس قبول آموزش زندگی در کودکان و نوجوانان خیلی بیشتر از بزرگ‌ترها است. والدین باید در این زمینه به گونه‌ای عمل کنند که فرزندانشان احساس آزادی کنند.
وی تاکید کرد: والدین اگر می‌خواهند که فرزندان معتقد و دینداری تربیت کنند، ابتدا باید خود الگویی شایسته و خوب در این زمینه برای آن‌ها باشند و به دستورات و تعالیم دینی عمل کنند. در دوران کودکی، فرزندانشان را با نماز، مجالس و محافل مذهبی مأنوس سازند و سعی کنند که خاطرات خوشی را در ذهن آنان به وجود آورند. از سخت‌گیری با آن‌ها بپرهیزند و با تذکر روش‌های صحیح، این فطرت را در وجود آنان بیدار سازند و آن‌ها را به طرف پذیرش دین سوق دهند.
فاطمه محمدی گفت: وظیفه دیگر والدین ایجاد عشق و محبت به رسول خدا(ص) و اهل بیت‌(ع) در فرزندان است که در روایات توجه خاصی به آن شده است. کودک از زمان کودکی باید با سیره و روش رسول حق و امامان معصوم‌(ع) آشنا شود. محبت آن‌ها را در دل بپروراند و در کنار شناخت آنان و عشق به آن بزرگواران رشد کند. آنان را الگو و سرمشق خود قرار دهد که بهترین خیر برای انسان عشق به رسول خدا(ص) و امامان‌(ع) و اقتدا به اولیای الهی است.

نظر شما