شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۰۸
کد خبر: ۱۳۵۲۶۸
|
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۲
۹ اثر بخش بین‌الملل چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، پیشتر در رویدادهای مهم بین‌المللی از جمله ونیز، کن و برلین پذیرفته شده‌اند.
۹ اثر از ونیز، کن و برلین در جشنواره چهلم فیلم کوتاه تهرانبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، در بخش مسابقه سینمای بین‌الملل چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران، ۵۸ فیلم خارجی حضور دارد که برخی آن‌ها در رویدادهای مهم و شاخص بین‌المللی حضور داشته‌اند. ۹ فیلمی که در ادامه درباره آن‌ها می‌خوانید، آثاری‌اند که پس از رونمایی در جشنواره‌هایی مثل برلین، لوکارنو، ونیز، کن و به جشنواره فیلم کوتاه تهران رسیده‌اند.

اثر جدید فیلمسازان نامزد اسکار
«سوزی در باغچه» یک پویانمایی ۱۳ دقیقه‌ای به نویسندگی و کارگردانی لوسی سانکووا انیمیشن‌ساز اهل جمهوری چک است که در بخش رسمی نسل Kplus جشنواره فیلم برلین ۲۰۲۲ رونمایی شده و به عنوان بهترین فیلم پویانمایی در جایزه شیرهای چک که معتبرترین جایزه سینمایی این کشور محسوب می‌شود، انتخاب شده است.

به نقل از ایرنا،این پویانمایی دوبعدی داستان دختربچه‌ای به نام «سوزی» را روایت می‌کند که با والدینش به خانه‌ای در خارج از شهر می‌رود. یک روز او با سگی سیاه آشنا می‌شود و باغی مرموز را کشف می‌کند.

FAMU یکی از دو شرکت تولیدکننده این فیلم، سابقه نامزدی اسکار برای پویانمایی کوتاه «دختر» محصول ۲۰۱۹ را دارد.

«سوزی در باغچه» شنبه ۲۹ مهرماه در سانس دوم (ساعت ۱۶) و دوشنبه اول آبان‌ماه در سانس چهارم (ساعت ۲۰:۳۰) در محل خانه جشنواره به نمایش درمی‌آید.

کارگردان شاخص آلمانی جلوی دوربین

پویانمایی کوتاه «از طرف ما» ساخته سیمون ماسی انیماتور ایتالیایی، اثر شاخص دیگری است که در دو جشنواره مهم جهانی حضور داشته. این فیلم پنج دقیقه‌ای نخستین بار در بخش خارج از مسابقه جشنواره فیلم ونیز ۲۰۲۲ رونمایی شد و سپس در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کوتاه کلرمون-فران ۲۰۲۳ نیز به نمایش درآمد. این اثر در هفتاد و هشتمین دوره جوایز سندیکای روزنامه‌نگاران ایتالیایی، به شکل مشترک با اثری دیگر از همین فیلمساز به عنوان بهترین پویانمایی کوتاه سال برگزیده شد.

متن روایت این اثر که به سبک خاص پویانمایی‌های سیمون ماسی ساخته شده، از اشعار یوجینو مونتاله شاعر ایتالیایی برنده نوبل ادبیات برداشته شده و در خلاصه داستان آن آمده است: تاریخ جریان دارد، تاریکی لباس ما را خیس می‌کند.

نکته جالب درباره «از طرف ما» آن است که روایت آن برعهده ویم وندرس فیلمساز مشهور آلمانی بوده که ۳ بار نامزد اسکار شده و برای فیلم‌هایی چون «پاریس، تگزاس» و «زیر آسمان برلین» شناخته می‌شود.

برنامه نمایش این فیلم برای پنجشنبه ۲۷ مهرماه سانس دوم (ساعت ۱۶) و شنبه ۲۹ مهرماه سانس سوم (ساعت ۱۸:۳۰) تنظیم شده است.

روزهای آفتابی کن و تهران
فیلم «یک روز روشن آفتابی» در ۲۰ دقیقه، محصول مشترکی از آمریکا و چین در سال ۲۰۲۳ است که به کارگردانی یوپنگ او فیلمساز جوان چینی ساخته شده. مدیر فیلمبرداری این اثر پان ونهواست که در گروه فیلمبرداری «ضربه پنهان» فیلم جدید جان سینا و چکی چان نیز حضور داشت. «یک روز روشن آفتابی» اوایل سال ۱۴۰۲ در بخش سینه‌فونداسیون جشنواره فیلم کن ۲۰۲۳ رونمایی شد و حالا در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران حاضر شده است.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: حضور یک دختر در یک روز روشن آفتابی، زندگی یک مرد جوان را به آرامی تغییر می‌دهد.

فیلم «یک روز روشن آفتابی» در سانس سوم پنجشنبه ۲۷ مهرماه (ساعت ۱۸:۳۰) و سانس اول یکشنبه ۳۰ مهرماه (ساعت ۱۴) به نمایش درمی‌آید.

اثر محبوب دنی ویلنوو

فیلم ۲۲ دقیقه‌ای «سیمو» اثر عزیز زورومبا فیلمساز کانادایی مصری‌تبار، از جمله آثار پرافتخار این دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران است که در رویدادهای مختلفی درخشیده. این فیلم محصول کانادا در جشنواره فیلم تورنتو ۲۰۲۲ رونمایی شد و جایزه بهترین فیلم کوتاه کانادایی را گرفت و سپس در جشنواره فیلم ساندنس و بخش نسل ۱۴plus جشنواره برلین نیز پذیرفته شد.

ایلیا غفوری آهنگساز ایرانی شاغل در هالیوود که سابقه همکاری در ساخت موسیقی آثاری چون «ورود» و «سال سلینجری من» را دارد، آهنگساز و صدابردار «سیمو» است. جالب است که این اثر، جزو فیلم‌های کوتاه محبوب دنی ویلنوو فیلمساز شاخص هالیوود به شمار می‌رود.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: داستان همیشگی حسادت و رقابت بین دو برادر نوجوان به نام «سیمو» و «عماد»، باعث ایجاد خطری بزرگ برای آینده خانوادگی‌شان می‌شود.

این فیلم پنجشنبه ۲۸ مهرماه در سانس اول (ساعت ۱۴) و یکشنبه ۳۰ مهرماه در سانس سوم (ساعت ۱۸:۳۰) در پردیس ملت اکران می‌شود.

کلاهبرداری از کلرمون-فران و ونیز آمد
فیلم «لطفا پشت خط بمانید» به نویسندگی و کارگردانی تان سی دینگ در ۱۸ دقیقه، محصولی از مالزی است که در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره بین‌المللی کلرمون-فران و بخش افق‌های جشنواره فیلم ونیز حضور داشته و حالا به چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران می‌آید تا یک بار دیگر بخت خود را برای معرفی به اسکار بیازماید.

تان سی دینگ تدوین این فیلم را نیز بر عهده داشته و کنز خور فیلمبردار و محسن عثمان صدابردار و صداگذار این فیلم‌اند.

خلاصه داستان این فیلم یک کلاهبردار جوان تلفنی، در یک موقعیت پیچیده اخلاقی بر سر دوراهی قرار می‌گیرد.

«لطفا پشت خط بمانید» شنبه ۲۹ مهرماه در سانس چهارم (ساعت ۲۰:۳۰) و دوشنبه اول آبان‌ماه در سانس سوم (ساعت ۱۸:۳۰) در محل خانه جشنواره اکران می‌شود.

فیلم استعداد لوکارنو در تهران
فیلم ۱۵ دقیقه‌ای «لطفا یک کاریش بکن» محصول مشترک سوییس و پرتغال در سال ۲۰۲۳ است که با نویسندگی و کارگردانی دنیل سوارس ساخته شده. این فیلم که با حضور جشنواره فیلم لوکارنو به عنوان یکی از تهیه‌کنندگان ساخته شده، در بخش ویژه پلنگ‌های فردای دوره هفتاد و پنجم این رویداد به نمایش درآمد. سوارس اما بیشتر با اثر قبلی‌اش با عنوان O Que Resta شناخته می‌شود که در جشنواره‌های متعددی مثل تلوراید و کلرمون-فران اکران شد.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: کلودیا زن مهاجر پرتغالی همزمان با تمیز کردن طاقت‌فرسای اقامتگاهی در کوه‌های آلپ سوییس، با رئیس زورگویش، دختر لج‌بازش و بادهای سخت کوهستانی دست‌وپنجه نرم می‌کند...

«لطفا یک کاریش بکن» فیلم «یک روز روشن آفتابی» در سانس دوم پنجشنبه ۲۸ مهرماه (ساعت ۱۶) و سانس چهارم یکشنبه ۳۰ مهرماه (ساعت ۲۲:۳۰) به اکران درمی‌آید.

نمایش اثری از فیلمساز تحسین‌شده اسپانیایی
فیلم «اگرچه شب است» محصول مشترک اسپانیا و فرانسه که پیش از این در جشنواره سن سباستین و بخش اصلی فیلم‌های کوتاه جشنواره کن نمایش داده شده، اثری در ۱۵ دقیقه است که در چهلمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به نمایش درمی‌آید. گیرمو گارسیا لوپز کارگردان این فیلم بوده و همچنین فیلمنامه اثر را همراه با اینبار هورش نوشته است. گارسیا لوپز که برنده جایزه پرنسس ژیرونا در هنر و ادبیات است، پیشتر برای اولین فیلم مستندش به نام «تعادل شکننده» بسیار دیده شده و در جشنواره‌های ایدفا و ادینبورگ و جوایز گویا تحسین شده است.

ویکتوریا لامرز تدوینگر فیلم «اگرچه شب است» نیز همکار هایده صفی‌یاری در تدوین فیلم سینمایی «همه می‌دانند» اصغر فرهادی بوده است.

نمایش این فیلم برای سانس چهارم جمعه ۲۸ مهرماه (ساعت ۲۰:۳۰) و سانس دوم دوشنبه اول آبان‌ماه (ساعت ۱۶) در پردیس ملت برنامه‌ریزی شده است.

اثری ضدجنگ از فیلمساز ایتالیایی
فیلم دیگری به نام «وقتی جنگ تمام شود» از سیمون ماسی انیماتور صاحب سبک ایتالیایی نیز در بخش فیلم‌های مسابقه بین‌الملل جشنواره چهلم دیده می‌شود. این فیلم نیز در ۵ دقیقه، اثری با مایه‌های سیاسی و تاریخی است و مانند «از طرف ما» در بخش خارج از مسابقه جشنواره فیلم ونیز ۲۰۲۲ حضور داشته و همراه با آن، جایزه سندیکای روزنامه‌نگاران ایتالیا را دریافت کرد.

ماسی روایت این اثر را نیز به چهره‌ای جالب سپرد: جینو استرادا جراح جنگی و فعال حقوق بشر و صلح ایتالیایی که البته مدتی پیش درگذشت.

فیلم «وقتی جنگ تمام شود» در سانس چهارم پنجشنبه ۲۷ مهرماه (ساعت ۲۰:۳۰) و سانس دوم یکشنبه ۳۰ مهرماه (ساعت ۱۶) به نمایش درمی‌آید.

نمایش فیلمی از ایسلند

فیلم «معدود» ساخته گونور مارتینسدوتر شلوتر که این فیلمساز ایسلندی با همکاری آنی اولاف اسدوشتیر نوشته، دیگر اثر بخش بین‌الملل چهلمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران است که پیش از این در رویدادهای شاخص بین‌المللی حاضر بوده. این فیلم ۵ دقیقه‌ای محصول ایسلند در بخش اصلی فیلم‌های کوتاه جشنواره فیلم کن رونمایی شد و نامزد دریافت نخل طلای بهترین فیلم کوتاه بود. این فیلم در جشنواره فیلم تورنتو نیز حضور داشت.

یوروندر راگنارسون همراه با کارگردان، هنرپیشه‌های اصلی این فیلم را تشکیل می‌دهند.

برنامه نمایش این فیلم برای جمعه ۲۸ مهرماه سانس سوم (ساعت ۱۸:۳۰) و دوشنبه اول آبان‌ماه سانس اول (ساعت ۱۴) تنظیم شده است.

چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ در حال برگزاری است.
نظر شما