سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۴۵
کد خبر: ۱۳۵۴۱۱
|
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۳
با حضور جمعی از چهره‌های فرهنگی در خانه موزه شهید بهشتی
علیرضا بهشتی فرزند شهید بهشتی در آیین رونمایی از نرم‌افزار جامع آثار شهید دکتر بهشتی گفت: خوشبختانه بعد از حدود دو سال همکاری با مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، نرم‌افزار مجموعه آثار شهید بهشتی تولید و آماده ارائه به علاقه‌مندان شد.

نرم‌افزار جامع آثار شهید دکتر بهشتی رونمایی شدبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، همزمان با سالروز میلاد امام حسن عسکری(ع) و در نود و پنجمین زادروز شهید آیت‌الله دکتر بهشتی، آیین رونمایی از نرم‌افزار مجموعه آثار شهید سه‌شنبه دوم آبان ماه با حضور فرزندان و برخی مدیران و چهره‌های فرهنگی همچون آیت‌الله عبدالمجید معادی‌خواه وزیر اسبق ارشاد، آیت‌الله محمدجواد حجتی کرمانی، محسن هاشمی فرزند مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، سردار حسین علائی از فرماندهان سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، غلامرضا امیرخانی معاون سابق کتابخانه ملی، حجت‌الاسلام راشدی‌نیا معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، حجت‌الاسلام هادی سروش محلاتی استاد حوزه و دانشگاه و علی موسوی گرمارودی از شاعران آیینی کشور در خانه موزه شهید دکتر بهشتی برگزار شد.

در ابتدای مراسم سید علیرضا حسینی بهشتی فرزند شهید و رییس بنیاد حفظ و نشر آثار شهید بهشتی ضمن خوشامدگویی به مهمانان به بیان ویژگی‌هایی از زندگانی شهید پرداخت.

وی در ادامه سخنان خود گفت: شهید بهشتی سرمایه‌ای ملی و فراجناحی است که اندیشه او می‌تواند هنوز هم سرچشمه تحولات بسیار باشد، آنچه که از شهید برای ما به یادگار مانده است افکار، منش و آثار او است که قابل مطالعه و بررسی است. مدت‌هاست افراد با علایق و سلایق مختلف به ما مراجعه می‌کنند تا آثار آن شهید را در اختیار داشته باشند که متاسفانه به دلیل مشکلات بسیاری در زمینه چاپ و نگهداری و عرضه آثار شهید امکان پاسخ‌گویی مناسب نداشتیم. خوشبختانه بعد از حدود دو سال همکاری با مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، نرم‌افزار مجموعه آثار شهید بهشتی تولید و آماده ارائه به علاقه‌مندان شد و امید داریم این مشکل هم مرتفع شود.

در ادامه مراسم حجت‌الاسلام راشدی‌نیا معاون پژوهشی مرکز نور درباره ابعاد شخصیتی شهید بهشتی و نیز امکانات و محتوای نرم‌افزار نکاتی ارائه کرد.

وی با اشاره به اینکه رهبر انقلاب از شهید بهشتی به عنوان یک شخصیت اعجاب‌انگیز یاد کرده‌اند، افزود: برجسته‌ترین نکته‌ای که در مطالعاتم پیرامون این شهید بزرگوار یافتم، ظهور عقلانیت در رفتار و منطق ایشان بود به گونه‌ای که در مواجهه با مخالفان هرگز نمی‌هراسید و با منطق قوی به استقبال آنان می‌رفت.

حجت‌الاسلام راشدی‌نیا در ادامه به کتاب تاریخ قرآن نوشته تئودور نولدکه اشاره کرد و گفت: این کتاب در زمان خود یکی از آثار انتقادی به قرآن کریم بود که توسط نولدکه خاورشناس آلمانی نوشته شده و تا کنون توسط هیچ یک از علمای شیعه در ایران مورد توجه قرار نگرفته است. اما این شهید بزرگوار با منطقی روشن و نگاهی علمی این کتاب را ترجمه و مورد نقد و بررسی قرار داده است.

وی در آخرین بخش از سخنان خود با اشاره به نرم‌افزار مجموعه آثار شهید دکتر بهشتی گفت: در این نرم‌افزار ۵۵ عنوان کتاب در ۶۲ جلد (۴۷ عنوان از آثار شهید بهشتی و ۸ عنوان از آثار دیگر اندیشمندان) گردآوری شده که با امکانات متعدد مانند جست‌وجوی پیشرفته، امکان نمایه‌زنی، حاشیه‌نویسی و مشابه‌یابی متن همراه است. متن همه کتاب‌ها برچسب‌گذاری شده به گونه‌ای که کاربر می‌تواند در بخش‌های مختلف از آثار شهید بهشتی به جست‌وجو بپردازد؛ به عنوان نمونه در آثار آن شهید به ۹۰ بیت شعر استشهاد شده و پیرامون هزار و ۸۰۰ آیه سخن گفته شده است.

در پایان مراسم حجت‌الاسلام هادی سروش محلاتی به ایراد سخن پرداخت. وی ابتدا روایتی از امام حسن عسکری(ع) ذکر کرد که به توضیح فقیه جامع‌الشرایط که شایستگی تقلید دارد، پرداخته است.

حجت‌الاسلام سروش محلاتی در ادامه افزود: امام‌ عسکری(ع) به راوی فرمودند شما توده جامعه اسلامی مانند جامعه یهود نباشید چرا که علمای یهود اصلاً در مقابل هیچ منطقی تابع نبودند و برای متاع دنیا با یکدیگر رقابت می‌کردند و با این حال مردم از آنها تقلید می‌کردند. اگر عالمی در اسلام چنین باشد شایستگی تقلید از طرف توده مردم را ندارد.

وی در ادامه سخنان خود به سه چالش مهم علمای اسلام از نظر شهید بهشتی اشاره کرد و گفت: اولین چالش از دیدگاه شهید بهشتی این بود که فقیهی که روح اسلام را می‌شناسد، می‌تواند اسلام را ترویج دهد نه اینکه فقط دانش فقهی و اجتهاد داشته باشد. فقیهان باید از طاغوت دور باشند چرا که عالمان دین به طاغوت بسیار نزدیک‌اند تا توده‌های مردم.

حجت‌الاسلام سروش محلاتی ادامه داد: دومین چالش، اشاره شهید به پرهیز از احتیاط بی‌مورد و زیاد است؛ چرا که افراط در دین و احتیاط بیش از حد، دین‌داری مردم را افزایش نمی‌دهد بلکه موجب ترویج خشونت در جامعه می‌شود. سومین چالش، رابطه بین فقیهان و مقلدان است. شهید می‌گوید این رابطه باید دوستانه باشد و نباید اسلام، فقه و شریعت را به جامعه تحمیل کرد. 

در پایان این مراسم با حضور فرزندان شهید و چهره های دینی و علمی و مدیران حاضر در نشست، از نرم‌افزار مجموعه آثار شهید دکتر بهشتی رونمایی شد.
نظر شما