يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۴۴
کد خبر: ۱۳۵۴۸۴
|
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۴
فاطمه احمدی درباره تاثیر داستان‌های دینی در پرورش کودکان گفت: کتاب‌های مذهبی باعث برانگیختن قدرت تفکر کودک می‌شوند و او را به فکر فرو می‌برند. کودکان جامعه ما نیاز به الگویی مناسب و ممتاز دارند و ما به عنوان یک مسلمان، الگویی والاتر از امامان نداریم. زندگی امامان سرشار از داستان‌های آموزنده می‌باشد و روی شخصیت کودک اثر مفید می‌گذارد.
فاطمه احمدی: کتاب‌های مذهبی باعث برانگیختن قدرت تفکر کودک می‌شوندبه گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی فرهنگ وهنر، فاطمه احمدی در نشستی درباره تاثیر داستان‌های دینی در پرورش کودکان که در مجتمع حکیمیه برگزار شده بود بیان کرد: از همان لحظات آغازین زندگی یک کودک، آینده و سرنوشت او نیز رقم می‌خورد. امروزه تاثیر داستان‌های مذهبی روی کودک بر کسی پوشیده نیست. برای اینکه کودک بتواند انسانی مستقل، اجتماعی، تکامل‌ یافته و دارای صفات و ملکات نیکو شود، نیاز به تعلیم و تربیت شایسته دارد.
وی با بیان اینکه برای ما مسلمانان آشنایی کودکان با داستان‌های اسلامی و کتاب‌های مذهبی بسیار ضروری می‌باشد اظهار کرد: از آنجایی که کودکان دارای بیشترین قدرت یادگیری می‌باشند هنگام آشنایی با داستان‌های مذهبی به خوبی آن‌ها را فرا گرفته و این مطالب وارد ضمیر ناخودآگاه آن‌ها می‌شود. به ندرت پیش می‌آید افراد مطالبی را که در دوران کودکی خود آموخته‌اند فراموش کنند.
این کارشناس مذهبی تصریح کرد: کودکان دارای روحی پاک و لطیف هستند برای همین بسیار راحت‌تر از بزرگسالان به کتاب‌های مذهبی و داستان‌های قرآنی علاقمند می‌شوند. کودکان از هر گونه دروغ و دورویی دور هستند بنابراین تاثیر داستان‌های مذهبی روی کودک بیشتر است. کودکان جامعه ما نیاز به الگویی مناسب و ممتاز دارند و ما به عنوان یک مسلمان، الگویی والاتر از امامان نداریم. زندگی امامان سرشار از داستان‌های آموزنده می‌باشد و روی شخصیت کودک اثر مفید می‌گذارد.
وی ادامه داد: فردی که از دوران کودکی با مسائل دینی و مذهبی آشنا می‌شود با همه وجود آن را درک می‌کند و با آن انس می‌گیرد. این فرد از این مطالب در دوران بزرگسالی نیز استفاده کرده و شخصی صالح و با تقوا و فردی مفید برای جامعه می‌شود. از جمله فواید کتاب‌های مذهبی و داستان‌های قرآنی واقعی بودن آن‌ها می‌باشد. این داستان‌ها که برخی از معجزات پیامبران را بیان می‌کنند در عین عجیب بودن واقعی هستند و هیچ گونه تخیل و اغراقی در آن‌ها وجود ندارد.
احمدی با بیان اینکه کتاب‌های مذهبی باعث برانگیختن قدرت تفکر کودک می‌شوند و او را به فکر فرو می‌برند درباره فواید دیگر داستان‌های دینی عنوان کرد: پرورش قدرت بیان و تکلم، سرگرمی، افزایش تجارب کودک، پرورش ذوق هنری، آشنایی با مشکلات و حل آنها‌، افزایش معلومات و توسعه اطلاعات عمومی، پرورش عزت‌نفس، جرئت ورزی و شهامت، انتقال فرهنگ، ایجاد روحیه صلح و دوستی، پرورش تخیل و تفکر کودک، تلطیف عواطف و احساسات، شناخت بیشتر محیط، گسترش گنجینه لغات و تعلیم ارزش‌های اخلاقی از دیگر فواید انتقال داستان‌های دینی به کودکان است.
این کارشناس مذهبی تاکید کرد: آموزش و ایجاد هویت دینی در کودکان در جامعه‌ای که انسان‌ها بیش از پیش به هویت دینی و عقاید آن نیازمند هستند امری مهم و ضروری است. بر اساس اصول تربیتی آموزش و ایجاد یک هویت باید از دوران کودکی فرد آغاز شود. سنین پیش دبستانی برای این منظور بسیار مناسب است.
وی با اشاره به اینکه در قصه به سرگذشت فرد یا گروهی پرداخته می‌شود که شنیدن آن برای شنونده جذاب است اظهار کرد: شنیدن قصه یکی از کارهای موردعلاقه این دوره از رشد به شمار می‌رود. آن‌ها با هیجان زیاد به داستان گوش می‌دهند. قصه نه‌تنها پیام‌های مفیدی برای کودک دارد بلکه اگر به‌گونه‌ای جذاب و مناسب گفته شود کودکان و نوجوانان می‌کوشند خود را با شخصیت‌های آن قصه همانندسازی کنند.
او اضافه کرد: یکی از دلایل مهم آسیب‌های فردی و اجتماعی که در آینده در افراد به وجود می‌آید بی‌توجهی و غلفت در تربیت دینی در دوره‌ی کودکی و نوجوانی است. با این استدلال که حضرت علی علیه السلام درباره‌ تربیت پذیر بودن کودک و نوجوان به امام حسن علیه السلام می‌فرماید: «إنّما قلب الحدث کالارض الخالیه ما ألقی فیها من شیئ قبلته»؛ (نهج البلاغه، نامه ۳۱) قلب نونهال مانند زمین خالی است که هرتخمی درآن افشانده شود، می‌پذیرد.
فاطمه احمدی خاطرنشان کرد: والدین و مربیان می‌توانند بابیان داستان‌های مذهبی و دینی زمینه رشد شناختی کودک را فراهم سازند. یکی از راه‌های استفاده از این سبک تربیتی استفاده از کتاب‌های داستان است. کودکان با خواندن کتاب‌های داستانی در این زمینه به اهداف موردنظر دست می‌یابند. والدین و مربیان باید پس از بیان قصه‌های آموزنده به نتیجه موردنظر خود برسند. در این زمینه می‌توانند از کودک نتیجه داستان را بپرسند. با تکرار این روش کودک می‌کوشد از شخصیت‌های مثبت داستان تقلید و خود را به آن‌ها نزدیک کند.

نظر شما