شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۱۱
کد خبر: ۱۳۵۵۹۸
|
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۲
نمایشگاه کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین عصر پنج‌شنبه ۱۱ آبان‌ماه در موزه هنرهای معاصر افتتاح شد.
نمایشگاه کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین افتتاح شدبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، نمایشگاه کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین با حضور محمود سالاری؛ معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خراسانی‌زاده؛ مدیرکل هنرهای تجسمی و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران، علی فروزانفر؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان تهران و معاون هنری حوزه هنری، محمدحسین نیرومند؛ مشاور وزیر در امور هنری و سینمایی، سیدامیر ناصر جاوید؛ قائم مقام رییس حوزه هنری در امور بین الملل، سیدمسعود شجاعی طباطبایی؛ دبیر نمایشگاه کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین، محمد زرویی نصرآباد؛ سرپرست مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، امیر عبدالحسینی؛ دبیر شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر آغاز شد.

به نقل از شبستان ،در ابتدای این مراسم خراسانی‌زاده مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران طی سخنانی گفت: در روزهایی که ملت غیور فلسطین در مقابل ظلم‌ و ستم جانانه ایستاده‌اند، در روزهایی که جنایات و نسل‌کشی رژیم غاصب، جعلی و ‌کودک‌کش رژیم ‌صهیونستی برای همه عالم مسجل شده و ‌به واسطه بیداری انسانی که در سراسر دنیا رقم خورده، اعتراضات گسترده‌ای را به این اتفاق وخیم و فجیع ‌شاهدیم و می بینیم که بیان هنر پیش‌تر و بیشتر از سایر پدیده‌ها موثر واقع می‌شود.


خراسانی‌زاده در ادامه افزود: عرصه هنری کارتون وکاریکاتور به عنوان یک‌ پدیده زنده، پویا و متحرک، فعال و ‌کنشگر همواره یکی از هنرهای مبتنی بر رسانه است که در لحظه کنش و واکنش خودش را ارائه می‌دهد و امروز افتخار دارم در آستانه سیزدهم آبان ماه و هفته استکبارستیزی و زمانی که مردم ایران بیرون راندن جاسوسان از کشورشان و از لانه جاسوسی یعنی سفارت سابق رژیم آمریکا را جشن می گیرند و ایستادگی تاریخی خودشان را دربرابر این ابرقدرت به رخ جهانیان می‌کشند، نمایشگاه کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین در موزه هنرهای معاصر تهران با آثاری از ۱۵ کشور آمریکای جنوبی افتتاح می‌شود.  

نمایشگاه کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین افتتاح شد
 وی در ادامه تاکید کرد: باعث خرسندی ماست که خیرمقدم عرض کنیم خدمت یکایک هنرمندان عزیزی که این سختی سفر را بر خودشان خریدند و امروز در جمهوری اسلامی ایران میزبانشان هستیم و اینجا حضور دارند و آثارشان بر دیوارهای موزه هنرهای معاصر زینت‌بخش شده است. همچنین خیرمقدم می گویم به سفیر محترم کوبا و همه هنرمندانی که در این برنامه حضور دارند و دوستانم در حوزه هنری و وزرات ارشاد که پای کار آمدند و این نمایشگاه را به ثمر رساندند.


در ادامه این برنامه ویدئوکلیپی درباره هنرمندانی که در این نمایشگاه حضور دارند، پخش شد. ایوان ارنستو لیرا گومز از کشور ونزوئلا، خوزه ارتورو کمچز از کشور مکزیک، اریستیدس گررو، رامیرو زادویا سانچز و آدن ایگلسیاز تولدو از کوبا، رائول فرناندو زولتا از کلمبیا، کینه و لویس کارلوس فرناندز از برزیل و بردی رودیگرز از کوبا حاضران در مراسم افتتاحیه بودند.


در ادامه امیرناصر جاوید قائم‌مقام رییس حوزه هنری در امور بین الملل خطاب به حاضران گفت: مخاطبان و ‌دوستداران هنر، دیپلمات‌ها و مدیران عزیز و همه افراد حاضر، همه ما تجربه کردیم که در کودکی با کمک پدر و ‌مادر یک دانه‌ای را پرورش دادیم و مراقبت کردیم تا جوانه بزند و تبدیل به گیاهی شود. می‌گویند قلب هر آدمی اندازه مشتش است. پدران و مادران ما این حس را تجربه کردند و شما هم قلب را مثل دانه بپندارید. قلب یک جنین چقدر است؟ قلب بچه یک ساله چقدر است؟ همه ما تجربه کردیم وقتی کنار کودکی بادکنکی می‌ترکد چگونه وحشت می‌کند و می‌ترسد. ترکیدن یک بادکنک با قلب یک‌ کودک چه می‌کند؟ ۳ هزار کودک! این فقط یک عدد نیست و تصور کنید با صدای بمب، انفجار و صدای موشک ‌چه بر سر قلب این کودکان می‌آید. آیا تصوری از این اتفاق داریم؟


وی در ادامه افزود: تلخ بودن و روایت تلخ از این ماجرا حق مطلب را ادا نمی‌کند، که ‌به خودمان و ‌دیگران چه می گذرد. حالا در این میان و در عصر تکنولوژی،‌ در جایی که رسانه‌های مختلف در دنیا، اصحاب قدرت و ثروت با ابزار متعدد موانع بسیاری ایجاد کردند و دیوارهای بلندی را به اسم آزادی ایجاد کردند تا مردم جهان در یک حصار نامریی زیست کنند و خبری از واقعیت‌های عالم پیدا نکنند، ما اتفاقاتی را شاهدیم که شاید با راه‌هایی که درکش برای ما سخت باشد از کیلومترها آن سوتر صدای  سه هزار کودک غزه از تمام دیوارهای تکنولوژیک، دیوارهای هوش مصنوعی، دیوارهای سانسور رسانه‌ای عبور می‌کند و در خیاباهای لندن، پاریس و شمال آفریقا می‌نشیند و این خیلی اعجاب‌آور است.

وی تاکید کرد: یکی از مهمترین راه‌هایی  که باعث شده این صدا در عالم فراگیر شود حضور هنرمندان والامقام و ‌سپیدقلبی است که با هنر و تفکر خودشان از همه مرزهای تکنولوژیک عبور می‌کنند و آن چیزی را که حقیقت ماجراست، به مردم نشان می‌دهند. مانند پوستر همین نمایشگاه که باید پرده‌ها را کنار زد و به حقایق پشت عالم رجوع کرد و با آن مواجهه پیدا کرد.


جاوید تاکید کرد: هنرمندان امریکای لاتین و ۹ عزیز هنرمندی که ما در این ایام میزبانشان هستیم از بهترین‌های کاریکاتور جهان هستند که با قلب خودشان و نگاه پرظرافتشان توانستند تلخ‌ترین‌ها را به شیرینی به ما عرضه کنند تا با وجود مواجهه با تلخی و فهم آن تلخی‌ها مبادا کام من و شما تلخ شود.


در بخش دیگری از این مراسم ویدئو کلیپی از بازدید هنرمندان آمریکای لاتین از حوزه هنری به نمایش درآمد.


در ادامه سیدمسعود شجاعی طباطبایی؛ دبیر این نمایشگاه طی سخنانی کوتاه درباره روند برپایی  نمایشگاه گفت: پس از برپایی اولین دوسالانه کاریکاتور تهران در سال ۱۳۷۱، زمینه تعامل گسترده و مستمر با هنرمندان جهان از جمله آمریکای لاتین فراهم شد و طی سه دهه فعالیت و همکاری ارتباط فرهنگی و هنری عمیقی با کاریکاتوریست های خلاق برقرار شد.


شجاعی طباطبایی یادآور شد: دوستی دیرینه و همنشینی فرهنگی با آمریکای لاتین از یک سو و اهمیت علمی و اعتبار فرهنگی و عیار هنری کارتون و کاریکاتور ایران در جهان از سوی دیگر این امکان را میسر ساخت تا یکی از رویدادهای هنری جهان را در تهران برگزار کنیم.


شجاعی طباطبایی افزود: امور بین‌الملل و مرکز تجسمی حوزه هنری زمینه حضور ۹ نفر از هنرمندان مطرح کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین را فراهم کردند و مشارکت و هم‌افزایی موزه هنرهای معاصر تهران سبب شد تا این نمایشگاه از هنرمندان صاحب‌نام کشورهای آمریکای لاتین ساماندهی شود.


 دبیر نمایشگاه کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین گفت: در این نمایشگاه آثار ۱۵ کشور ارائه شده و در بخش تاریخی نمایشگاه یک رویکرد پژوهش‌محور داریم که منتخبی از آثار چهار چهره صاحب‌نام کارتون و کاریکاتور قرار داده شده است. همچنین در کتاب نفیسی که به زودی منتشر خواهد شد سیر تاریخ هنر کارتون و کاریکاتور در کوبا مورد بررسی قرار داده شده و به ارزش پژوهشی این رویداد اضافه کرده است.


در ادامه این مراسم محمود سالاری؛ معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در آستانه روزی هستیم که فریاد یک ملت بر سر استکبار جهانی با تسخیر لانه جاسوسی بلند شد و ‌امیدوارم ‌این استکبارسیزی و روحیه ضد امپریالیستی روز به روز در بین ملت‌های دنیا پرحرارت‌تر باشد و روزی را ببینیم که تعداد پرچم‌هایی که روی این صحنه قرار می‌گیرند بیش از این تعدادی که امروز می‌بینیم، باشد.


وی با بیان این که روزهای سختی را در مقابل چشم بشریت شاهدیم، تصریح کرد: آنچه در تاریخ از غارت و کشتار می‌خواندیم متاسفانه امروز به چشم می‌بینیم و امیدواریم این روزها کوتاه باشد و شیرینی و شادی قرین لحظات همه ملت‌ها به خصوص فلسطین باشد و امیدوارم این قلم‌ها و اندیشه‌ها تقویت‌کننده جبهه حق و مضمحل‌کننده جبهه باطل باشد.


سفیر کوبا تاکید کرد: معتقدم همه باید صدایمان را بلند کنیم و هنر خود را نشان بدهیم و ‌همین مسئله حضور هنرمندان امریکای لاتین در ایران را اهمیت بیشتری می‌بخشد. برای من افتخار است که اینجا هستم و این شانس را داشتیم که از هنرمندان برتر آمریکای لاتین در نمایشگاه حاضر باشند.


در بخش دیگری از این مراسم سفیر کوبا طی سخنانی گفت: با اینکه مسلمان نیستم اما می‌گویم بسم الله الرحمن الرحیم، چون معتقدم خدا با این جمله به ما کمک می‌کند. اجازه بدهید بگویم بسیار ‌شگفت‌زده شدم و فکر نمی‌کردم این نمایشگاه در ایران برگزار شود و به همین دلیل به همه برگزارکنندگان این رویداد تبریک می‌گویم که چنین نمایشگاهی در این دوره هم اهمیت بیشتری پیدا کرده است.


وی در ادامه افزود: وقایعی که در فلسطین اتفاق می‌افتد یک جنایت است. در همین ساعاتی که ما اینجا هستیم مردم در فلسطین کشته می‌شوند و از کمترین امکانات هم برخودار نیستند. در مسیر که به این مراسم می‌آمدم اخبار را می‌خواندم که برق یک بیمارستان در غزه را قطع کردند و احتمالاً در ساعات آینده شاهد کشته‌های بیشتری باشیم. اسراییل حماس را سازمان تروریستی خطاب می‌کند و غرب با ریاست آمریکا، حماس را یک سازمان تروریستی به حساب می‌آورد، اما آنها خودشان تروریست واقعی هستند و در حقیقت یک تروریسم دولتی دارند.

وی با بیان این که «ارس» تقریباً یک ایرانی است، گفت: وقتی این هنرمندان هستند من دیگر سفیر کوبا نیستم، حتی سفرای دیگر هم همینطور. ‌در این لحظه سفرای اصلی امریکای لاتین در ایران همین دوستان ما هستند که با هنر ‌خود باعث شدند حقایقی را که در قلم ‌نمی‌گنجد با تصویر بیان کنند.  

سفیر کوبا با بیان جمله‌ای خطاب به برادران ایرانی گفت: کوبا با شماست و در این جنگ علیه بی‌عدالتی کنار هم هستیم و تا زمانی که متحدیم پیروز خواهیم شد.


ارس نیز به عنوان سخنران پایانی این مراسم گفت: ما کاریکاتوریست‌ها معمولاً در مورد کارهایمان صحبت می‌کنیم و من هم می‌خواهم از این فرصت استفاده کنم. باعث افتخارم ‌است که توانستم در این همایش شرکت کنم. دوستی من با ایرانیان قدمت زیادی دارد و این سفر امتداد همکاری‌های درازمدت من با همکاران ایرانی‌ام است و از این که اینجا کنار شما هستم بسیار خوشحالم.
در ادامه نمایشگاه کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین با حضور هنرمندان و حاضران در این رویداد افتتاح شد.
نظر شما