يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۴۹
کد خبر: ۱۳۵۷۴۸
|
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۹
نشست خبری اعلام برنامه‌های هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛
دبیر هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه هفته کتاب با وجود اجزای کتابخانه و کتابدار و کتاب، کامل می‌شود، گفت: در سخنان رئیس‌جمهوری و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دسترسی آسان به کتاب و توسعه عدالت فرهنگی پررنگ بود و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، تلاش کرد این مسیر را هموار کند.
هفته کتاب با وجود اجزای کتابخانه و کتابدار و کتاب، کامل می‌شودبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، نشست خبری اعلام برنامه‌های هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور  با حضور محمدرضا هراتی دبیر هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و معاون توسعه و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در کتابخانه «هُدهُد سفید» برگزار شد.

هراتی با تاکید بر لزوم شکل‌گیری گفتمانِ محوری در کشور درباره برنامه‌های هفته کتاب ۱۴۰۲ نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: پویش کتابخوانی با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و سازمان انتقال خون کشور در ایام هفته کتاب برگزار می‌شود. انتشار فراخوان دومین جشنواره «کتابخوان و رسانه»، عضویت رایگان و «کتابسازی» از برنامه‌های دیگر هفته کتاب خواهد بود.

به نقل ایرنا،وی با اشاره به اینکه در همایش بین‌المللی کتابخانه‌های عمومی و کسب و کارهای خانگی داوطلبان از پنج کشور شرکت خواهند کرد، ادامه داد: حضور کتابخانه‌های عمومی کشور در عرصه اقتصادی کشور با برپایی همایش بین‌المللی کتابخانه‌های عمومی و کسب و کارهای خانگی تجربه شد، بیان کرد. برخی از روسای انجمن کشوری کتابخانه‌های کشورها، مانند برزیل آرزو کردند که ای کاش در برزیل نهاد کتابخانه‌ها داشته باشند.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی با اشاره به جنگ غزه و شهادت بیش از ۱۰ هزار نفر از مردم به ویژه کودکان و زنان فلسطینی گفت: این جنگ با تعداد بالای شهدای غزه، بسیار غم‌انگیز است. در این کتابخانه اگر یک بادکنک بترکد، بچه‌ها می‌ترسند، حالا شما حساب کنید این جنایت‌ها و بمب‌های فسفری تا نسل‌ها بچه‌های غزه را درگیر می‌کند.

در دوسال حدود ۲۰ کتابخانه سیار افتتاح شد

هراتی درباره پوستر این دوره هفته کتاب توضیح داد: تلاش می‌کنم رؤس مهم برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را در سه بخش کتاب، کتابخانه و کتابداران در هفته کتاب تشریح کنم؛ زیرا هفته کتاب با وجود اجزای کتابخانه و کتابدار و کتاب، کامل می‌شود.

دبیر هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به اولویت دولت سیزدهم و تاکید رئیس‌جمهور در هفته کتاب سال گذشته در تالار وحدت در حضور کتابداران گفت: در سخنان رئیس‌جمهوری و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دسترسی آسان به کتاب و توسعه عدالت فرهنگی پررنگ بود و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، تلاش کرد این مسیر را هموار کند.

وی با اشاره به اعلام قول محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای افزایش ناوگان کتابخانه‌های سیار گفت: وزارت کشور و ارگان‌های دیگر نیز در این زمینه بسیار پای کار آمدند و تا پایان سال اتفاقات خوبی را شاهد خواهیم بود. اگر دقت کنید، قبل از دولت سیزدهم، فقط ۳۰ کتابخانه سیار وجود داشت اما در این دوسال حدود ۲۰ کتابخانه سیار افتتاح شد.

هراتی با اشاره به افتتاح کتابخانه مرکزی خرم‌آباد گفت: بخش‌های علمی و منابع بخش کودک این کتابخانه، تجهیزات خاصی دارد؛ به‌طوری که شاید چنین کتابخانه‌ای حتی در تهران نباشد. تقریباً این کتابخانه از نظر تجهیزات در غرب کشور جزو کتابخانه‌های نخست کشور است؛ البته کتابخانه امام خامنه‌ای سنندج نیز در این بخش شاخص است.

وی با اشاره به افتتاح دو کتابخانه سیار در زابل و ایرانشهر سیستان و بلوچستان عنوان کرد: افتتاح این دو کتابخانه سیار بر اساس توسعه عدالت اجتماعی است. در ایام هفته کتاب ۲۳ باب کتابخانه عمومی افتتاح می‌شود که از این تعداد ۱۸ باب افتتاح جدید خواهد بود و مابقی بازطراحی است.

دبیر هفته کتاب با اشاره به همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با شهرداری در ایجاد کتابخانه‌ای به نام کتابخانه شهر اظهار کرد: امسال با همکاری شهرداری سامانه‌ای طراحی کرده‌ایم که مخاطبان با اسکن کد می‌توانند به اطلاعات کتاب دسترسی پیدا کنند، امسال متن معرفی کتاب‌ها به‌صورت اختصاصی است. این سامانه به سامانه خانه کتاب و ادبیات ایران، متصل است و برای معرفی کتاب‌ها نیز با ناشران هماهنگی انجام شده، علاوه‌ بر این، نسخه الکترونیک و صوتی کتاب‌ها با توجه به اقتضائات در این سامانه ارائه می‌شود و این کتاب‌ها در کتابخانه عمومی نیز موجود هستند.

در ادامه این مراسم هراتی پوستر هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور رونمایی شد.
نظر شما