چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۴۲
کد خبر: ۱۳۵۸۸۹
|
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵
در شعر پروین اعتصامی همه‌چیز نشانی از خداست، دنیا را بی‌اعتبار می‌داند نه شایسته دلبستگی و خواننده را در شعرش به طرف کمال سوق می‌دهد و کمال را همان کمال اخلاقی و تزکیه نفس می‌داند و سرمایه زندگی را فضل و بنیاد افتخار را علم و دانش نه ثروت دنیوی که هدف انبیا همان تزکیه و تعلیم بوده است‌.
دلداده بارانی: در شعر پروین اعتصامی همه چیز نشانی از خدا است / رعایت ایجاز شاخصه اصلی اشعار او است / شعر تربیت و تهذیب و تعمیم اخلاق کریمهبه گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی فرهنگی هنری دلداده بارانی در نشست ادبی به بررسی اشعار پروین اعتصامی که در کتاب اشراق برگزار شده بود پرداخت و درباره مضامین اصلی اشعار او گفت: اشعار پروین اعتصامی لبریز از مفاهیم قرآنی و اصول اخلاقی و اسلامی است. او قرآن کریم را دبیرستان فضل و کمال انسانی می‌داند و در همه سروده‌های خود به دنبال پند و اندرز و یا نتیجه‌ای اخلاقی است که همگی مطابق و یا همسو با دستورات قرآن کریم است.
 
وی ادامه داد: با تامل در درونمایه اشعار او سایه پر رنگ و پر حضور فرهنگ قرآنی را به وضوح می‌توان دریافت. سبک ساده خراسانی و احتراز از کلمات و اصطلاحات قرآنی و عربی موجب شده که نقادان و محققانی که شعر او را نقد و بررسی کرده اند اغلب از ویژگی‌های سبکی و قالب‌های فکری و بیانی، حفظ اصالت، قدرت تعبیر و مهارت فنی و زبان محکم و استوار شعر او سخن بگویند و همگان مضمون اشعار او را تربیتی، اخلاقی و بعضا عرفانی بدانند.

این کارشناس ادبی با تاکید بر رعایت ایجاز در اشعار اعتصامی عنوان کرد: در تمام اشعار و سروده‏هاى این نادره دوران، حتى یک شعر حشو و زائد یا سطحى و غیر جدّى که معمولا شاعران گرفتار آن مى‏گردند، وجود ندارد و این امر نشان مى‏دهد سراینده آنها همانند یک حکیم فرزانه، مربى عرفانى و اخلاقى در مقام ارشاد و هدایت اندیشه‏ها، گام برمى‏دارد و کوچک‏ترین کلمه یا حرف زائد یا سخن حشو و باطلى در طول تمام اشعار و سروده‏هاى او وجود ندارد، در صورتى که این امر در اشعار سروده‏هاى بزرگان نیز فراوان رخ داده است.
بارانی تصریح کرد: پروین به گفته خودش «اختر چرخ ادب» است که در زندگی با دانش اندوزی به سربلندی رسیده (بانو آن است که باشد هنرش زیور) و نیکنامی را هدف زندگی خود در جهان انتخاب کرده است؛ چنان‌که در توصیف خودش نیز در شعر «نهال آرزو» گفته است: «شاخ و برگت نیکنامی، بیخ و بارت سعی و علم» پس او با اندیشه‌ای عارفانه، به جهان نگریسته است، خوب می‌داند که جهان فانی است؛ پس اندوه زندگی ندارد.
وی اضافه کرد: او در سنین جوانى آنچنان سخنان منطقى و حقایق حکیمانه گفته است که اگر فردى او را نشناخته باشد، تصور مى‏کند که سقراط، افلاطون، یا لقمان و سلمان است که لب به سخن باز گشوده و مردم را مشمول افاضات علمى خود قرار داده است.او اهداف و مقاصد جدّى خود را با آوردن تمثیل و تشبیه و به گفتگو در آوردن موجودات، پرندگان به مخاطب خود، انتقال مى‏دهد و انتخاب مثال از واقعیت‌هاى ملموس زندگى، استفاده مى‏برد.
بارانی تصریح کرد: روح لطیف و حساس او، در مسائل عاطفى، مانند:مادر، کودک، یتیم، مطلوم...اوج مى‏گیرد و فوق‌العادگى خود را نشان مى‏دهد و از عمق جان و کنه عواطف و احساسات بشر دوستى سخن مى‏راند که نظیر آنها را کمتر در دیوانى به این کثرت و یکدستى مى‏توان پیدا نمود و اگر از معاصران خواسته باشیم نظیری به او پیدا نماییم، جز همشهرى نامدارش، شهریار ملک ادب، فرد دیگرى را نمى‏توان همانند او پیدا نمود و در برخى از موارد، از شهریار هم عمیق‏تر، سوزناک‏تر و دلنشین‏تر مى‏سراید.
وی همچنین یادآور شد: تنها شعری که پروین برای خودش سروده شعر «نهال آرزو» است که به مناسبت فارغ‌التحصیلی‌اش گفته است و در آنجا نیز به ستایش دانش و مسئله زنان جامعه پرداخته و دانش را مهمترین وجه تمایز زنان و مردان معرفی کرده است. «پستی نسوان ایران، جمله از بی‌دانشی است/ مرد یا زن، برتری و رتبت از دانستن است».
این کارشناس ادبی با اشاره به شعر «لطف حق» به عنوان نمونه‌ای والا از اشعار اعتصامی در بهره‌بردن از مضامین قرآنی بیان کرد: توصیه می‌کنم این مثنوی زیبا و طولانی را بارها بخوانید. احساسات و هنرمندی‌هاى شاعرانه او وقتى اوج مى‏گیرد که به داستان موسى و مادر او مى‏رسد و به دریا افکندن و سالم ماندن موسى را از الطاف جلیله حق تعالى مى‏داند و این اشعار لطف حق، تفسیر گونه‏اى بر آیات شریفه قرآنى است که بیش از صد مورد از قرآن مجید به ویژه در سوره شریفه «القصص» که در آیات آن سوره آمده است جایى که مى‏فرماید: «و أوحینا الى أمّ موسى ان ارضعیه...و أصبح فؤاد أمّ موسى فارغا»(القصص/10-8)
او با بیان اینکه پروین در اشعار خود استفاده فراوانی از قصه و قصه‌پردازی کرده اظهار کرد: روش قصه‌گویی مختص سن خاصی نيست. مهم‌ترين دليلی را هم که می‌توان برای اين مدعا آورد، استفاده برجسته قرآن از اين روش است.
نظر شما