چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۱۰
کد خبر: ۱۳۶۳۴۳
|
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
سارا لطفی در نشست معرفی و نقد کتاب که در کتابخانه سراج برگزارشد گفت : «آرزوهای بزرگ» روایتی از سختی‌ها و رنج‌هایی است که هر انسانی ممکن است در طول زندگی خود با آن‌ها مواجه شود. مشکلاتی که حتی ممکن است انسان را از ارزش‌ها و شرافت وجودی او دور کند.
«آرزوهای بزرگ» روایتی از سختی‌های زندگی است / این کتاب را در نوجوانی بخوانید / تصویر آرمانی و واقع‌گرایانه‌ای از زندگیبه گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی فرهنگ وهنر،سارا لطفی در نشست معرفی و نقد کتاب «آرزوهای بزرگ» نوشته چالز دیکنز که در کتابخانه سراج برگزار شده بود درباره این کتاب گفت: «آرزوهای بزرگ» از بهترین رمان‌ها برای نوجوانان است و یکی از کتاب‌هایی که در دوران نوجوانی باید خوانده شود. این کتاب سیزدهمین رمان چارلز دیکنز، نویسنده‌ مشهور انگلیسی است که به عنوان یکی از شاهکارهای ادبی در لیست پرفروش‌ترین کتاب‌های تاریخ قرار گرفته است.
وی ادامه داد: این داستان در ابتدا به صورت داستان دنباله‌دار از دسامبر ۱۸۶۰ تا اوت ۱۸۶۱ میلادی در هفته‌نامه‌ سراسر سال به چاپ رسید. «آرزوهای بزرگ» را شاید بتوان به نوعی زندگی‌نامه‌ی دیکنز دانست که در آن از تجربیات تلخ و شیرینش از زندگی سخن به میان آورده است. چارلز دیکنز، بزرگ‌ترین رمان‌نویس انگلیسی است که به عقیده‌ جیمز، نویسنده‌ معاصر: «از ویلیام شکسپیر به این سو، دیکنز تأثیرگذارترین نویسنده در زبان انگلیسی بوده است.»
این کارشناس ادبی درباره داستان کتاب عنوان کرد: راوی داستان آرزوهای بزرگ پسر ۷ ساله‌ای به نام پیپ است که جریان زندگی‌اش را تا ۳۵ سالگی شرح می‌دهد. 

وی پیرامون شخصیت‌پردازی دیکنز توضیح داد: شخصیت‌های داستان قوی و به یاد ماندنی هستند خانم هاویشام از جمله شخصیت‌هایی است که عجیب به یادتان می‌ماند. چنین شخصیت‌سازی ماهرانه‌ای صرفا از نویسنده‌ای بزرگ بر می‌آید. شخصیت‌های داستان‌های دیکنز آنقدر قوی، ماهرانه و خلاقانه‌اند که ساختن فیلم از روی داستان را ساده‌تر می‌کنند.
این کارشناس ادبی با بیان اینکه «آرزوهای بزرگ» جزو بهترین آثار دیکنز است افزود: می‌توان گفت چارلز دیكنز در نگارش این رمان از درونمایه‌های تقابل اشراف و طبقه فرودست، عشق و وحشت، قتل و جنایت می‌گوید. او در این کتاب تضاد تاریکی و روشنایی را برای خواننده به تصویر می‌کشد. 
وی تصریح کرد: «آرزوهای بزرگ» روایتی از سختی‌ها و رنج‌هایی است که هر انسانی ممکن است در طول زندگی خود با آن‌ها مواجه شود. مشکلاتی که حتی ممکن است انسان را از ارزش‌ها و شرافت وجودی او دور کند. این رمان نشان می‌دهد که مالکیت و ثروت نمی‌توانند درون شخصیت‌ها را تغییر دهند و این که برای رسیدن به خود واقعی و ارزش ذاتی مقدس خودمان باید پای در مسیر درست بگذاریم.
سارا لطفی در پایان صحبت‌های خود تاکید کرد: چارلز دیکنز در کتاب «آرزوهای بزرگ» به واسطه اعمال و رفتار شخصیت‌ها صفات بد مثل طمع، کینه، سنگدلی و خساست را در مقابل صفات نیکویی مثل قناعت، جوانمردی، بخشش و فداکاری را نشان می‌دهد. این همان تصویر آرمانی و واقع‌گرایانه‌ای است که باعث درخشش آثار دیکنز در جهان شده است.

نظر شما