سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۰۸
کد خبر: ۱۳۶۴۴۲
|
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۵
مریم احمدی در نشست معرفی و نقد کتاب «این خانه فروشی نیست» اثر مهدیه داوودی گفت: نویسنده «این خانه فروشی نیست» روایتی خواندنی را پیش روی مخاطب قرار داده.
«این خانه فروشی نیست» روایتی خواندنی از آزادسازی شهر آمرلی است / خون شهیدان درخت مقاومت استکبار ستیزی را تقویت کرده است / شکست حصر آمرلی از جمله عملیاتی بود که سردار شهید قاسم سلیمانی شخصا حضور داشت
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، مریم احمدی در نشست معرفی و نقد کتاب «این خانه فروشی نیست» نوشته مهدیه داوودی که در کتابخانه خانه فرهنگ حکیمیه برگزار شده بود درباره موضوع کتاب گفت: کتاب «این خانه فروشی نیست» حکایت آزادسازی شهر آمرلی عراق از محاصره سیصد و شصت درجه‌ای داعش با عکس‌هایی از سعید فرجی و روایت مهدیه داوودی است.

وی ادامه داد: نام شهر آمرلی در تابستان سال ۱۳۹۳ بیش از هر زمان دیگری بر سر زبان‌ها افتاد. درست همان روزهایی که روستاهای مجاور بعد از تسلیم اجباری ساکنانش به اشغال دشمن تکفیری درآمده بودند، شیعیان مظلوم شهر آمرلی در شمال بغداد، گرفتار حلقه تنگ محاصره داعش شدند. هجده‌هزار زن و مرد و کودک این شهر، تصمیم گرفتند در شهر بمانند و با دست خالی در برابر تجاوز دشمن مقاومت کنند.

این کارشناس ادبی تصریح کرد: روایت مقاومت ۸۴ روزه مردم شهر آمرلی، مجاهدت گروه‌های مختلف عراق و حضور فرماندهان جبهه مقاومت به‌ویژه فرمانده شهید قاسم سلیمانی که بی‌پروا از وضعیت خطرناک این شهر با یک فروند بالگرد خود را به منطقه رسانده و با طراحی یک عملیات دقیق موفق به آزادسازی این شهر و بیرون راندن گروهک داعش از منطقه شد، دستمایه کتاب «این خانه فروشی نیست» قرار گرفته است.

احمدی با بیان اینکه نویسنده «این خانه فروشی نیست» روایتی خواندنی را پیش روی مخاطب قرار داده اظهار کرد: در این کتاب عکس ۱۳۶ صفحه‌ای، شهر محاصره شد آمرلی، با عکس‌هایی از سعید فرجی هنرمند عکاس و مستندساز به تصویر درآمده و در کنار آن، روایتی از مهدیه داوودی، حال‌وهوای مردم شهر را در روز‌های شهریورماه سال ۹۳ برای خواننده بیان می‌کند.

وی ضمن تاکید بر اهمیت موضوعی کتاب عنوان کرد: آمرلی شهری ترکمن نشین، در شمال شرق استان صلاح الدین است که اکثریت جمعیت آن شیعه است و در جریان یورش داعش به عراق در سال ۹۳ به مدت ۸۴ روز کامل در محاصره قرار داشت و مردم این شهر با کمک نیروهای مقاومت به فرماندهی حاج قاسم و ابومهدی، تمام این مدت را با کمترین امکانات از سلاح و مواد غذایی و حتی آب نوشیدنی مقاومت کردند و تسلیم نشدند.

این کارشناس ادبی تاکید کرد: شهادت دو سردار بزرگ اسلام شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس اگر چه ضربه‌ای بزرگ به جهان اسلام بود اما این رخداد، مقاومت اسلامی را تضعیف نکرد بلکه آن را تقویت کرده است. مقاومت مانند یک درخت است که فرهنگ شهادت آن را آبیاری می‌کند. خون شهیدان همواره در طول تاریخ درخت مقاومت و استکبارستیزی را تقویت کرده است.

وی افزود: شکست حصر آمرلی، از جمله عملیاتی بود که سردار شهید قاسم سلیمانی شخصا حضور داشت و آن را فرماندهی کرد. محاصره کامل این شهر سرانجام با عملیات سراسری گروه‌های مقاومت عراقی و با هدایت مستشاران ایرانی و نیز حمایت هوایی ایران در روز ۹ شهریور ۱۳۹۳ پایان یافت.

مریم احمدی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت موضوع که پیشتر بیان شد، متوجه هستید که چقدر روایت آن روزها اهمیت بالایی دارد. نویسنده کتاب با قلمی توانا موفق به خلق روایتی جذاب شده است. خواندن کتاب برای هر اهل کتابی تجربه‌ای فراموش‌نشدنی است. وقایع مستند کتاب حاوی نکاتی آموزنده برای همه ما است و امیدوارم همه شما کتاب را بخوانید.

نظر شما