شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۱۷
کد خبر: ۱۳۷۹۴۶
|
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۶
فرهاد دوانقی مستندساز و کارشناس رسانه در نشست بچه‌های رستا مطرح کرد
یک مستندساز و کارشناس حوزه رسانه در نشست بچه‌های رستا گفت: بسیاری از سازندگان جهانی انیمیشن‌ سنین ۱۴ تا ۲۱ سال را نشانه گرفته‌اند پس باید این نسل نسبت به پیام آنچه می‌بیند آگاه باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، یازدهمین نشست گفت‌وگو محور ویژه نوجوانان «بچه‌های رستا» با موضوع: «اینجا امن نیست» پیرامون حضور نوجوانان در شبکه‌های اجتماعی روز سه‌شنبه ۱۷بهمن‌ماه به همت فرهنگسرای خاتم(ص) در دبیرستان دخترانه عترت منطقه ۱۸ برگزار شد.

تسهیلگر این نشست صمیمی اندیشه‌ورزی فرهاد دوانقی مستندساز وکارشناس حوزه رسانه بود که در ابتدای نشست از نوجوانان خواست با مشارکت در گفت‌وگو او را یاری کنند تا در پایان به نتایج قابل قبولی برسند.

وی در شروع بحث به تعریف رسانه پرداخت و گفت: هر چیزی که پیامی را منتقل کند حکم رسانه را دارد. این پیام می‌تواند پوشش یک فرد باشد یا تبرج یک دختر خانم یا یک نوشته؛ همه اینها برای مخاطب، پیام‌رسان هستند و رسانه فقط شنیداری یا فضای مجازی نیست.

دوانقی با طرح این سوال که آیا ما باید از رسانه دور باشیم؟ نوجوانان را وارد بحث و گفت‌وگو کرد و در پاسخ به پرسش یکی از مخاطبین اظهار داشت: انقلاب فن‌آوری و اطلاعات مدت‌هاست که شکل گرفته و نمی‌توان از آن جدا بود ولی برای دور ماندن از آسیب‌های آن باید آگاهی‌ها را افزایش داد و سواد خود را در حوزه رسانه بالا برد.

این مستندساز گریزی هم به دنیای انیمیشن‌ها زد و گفت: عموم سازندگان جهانی انیمیشن‌ها ۱۴ تا ۲۱ ساله‌ها را نشانه‌گذاری و هدف‌گذاری می‌کنند پس این نسل باید نسبت به پیام آنچه می‌بیند آگاه باشد.

وی افزود: انیمیشن‌ها شما را به دنیای فانتزی می‌برند ولی حاوی پیام‌هایی هستند که در هفت سال سوم زندگی در ذهن شما بازآفرینی می‌شوند. ذهن بصری یکسری تصاویر را ضبط می‌کند و بعدها شما با دیدن یک نماد یا نشانه آنها را بازآفرینی می‌کنید.

دوانقی از نوجوانان خواست تا در انتخاب بین بازی‌های رایانه‌ای و دنیای موبایل بهتر است به سراغ بازی بروند و اگر این بازی گروهی باشد فوایدی هم دارد.

در خاتمه برنامه، تعدادی از نوجوانان به سراغ کارشناس برنامه رفته و ادامه بحث را پیگیری کردند و در پی استقبال مخاطبین، کادر آموزشی مدرسه خواهان ادامه برگزاری این جلسات شدند.

شایان ذکر است این سلسه نشست‌ها در راستای راه‌اندازی باشگاه مخاطبان منطقه ۱۸و فعال‌سازی کرسی‌های آزاد اندیشی و زمینه اظهار نظر و گفتگوی نوجوانان برگزار می‌شود.

یازدهمین نشست گفتگومحور ویژه نوجوانان «بچه‌های رستا» با حضور بیش از ۱۰۰ دختر نوجوان مقطع متوسطه اول از ساعت ۸ روز سه‌شنبه هفدهم بهمن ماه 1402 در دبیرستان دخترانه عترت منطقه ۱۸ به نشانی شهرک ولیعصر(عج)، خیابان حیدری شمالی برگزار شد.

نظر شما