شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۲۶
کد خبر: ۱۳۹۰۱
|
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۳
طرح سفر ايمن با توجه به قرار گرفتن شهر تهران روي گسل و امكان وقوع زلزله و آتش‌سوزي و با هدف كاهش مراجعات به آتش‌نشاني و آموزش و آشنايي شهروندان با كمك‌هاي اوليه و در فرهنگسراي انقلاب برگزار مي‌شود.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي فرهنگسراي انقلاب، ناصر امين‌زاده، رييس اين فرهنگسرا با اشاره به محوريت پيشگيري، آموزش و آشنايي شهروندان تهراني در اين جشنواره گفت: همه ساله حوادث متعددي از جمله زلزله و سيل در گوشه و كنار كشورمان به وقوع مي‌پيوندد كه با خسارات مالي و جاني زيادي همراه است. افراد زيادي در جريان وقوع بلاياي طبيعي جان خود را از دست مي‌دهند، صدها هزار نفر مجروح مي‌شوند و شمار بسياري نيز خانه‌ و كاشانه خود را از دست مي‌دهند.

واقعيت اين است كه ايران جزو كشورهاي پرخطر و حادثه‌خيز دنيا قرار دارد كه مي‌توان به طور شاخص به خطر وقوع زلزله و حوادث رانندگي بيشمار اشاره كرد.

وي افزود: در سال‌هاي اخير ايمن‌سازي شهرهاي كشور در برابر حوادث و سوانح غيرمترقبه مورد توجه قرار گرفته است. مديريت شهري در سرتاسر كشور ناگزير است براي كاهش اثرات بلاياي طبيعي در شهرها، از كارايي بالايي برخوردار باشد و آن را با گذشت زمان افزايش دهد، روش‌هاي مديريت و فناوري‌هاي موجود را بويژه در مورد ايمن‌سازي خدمات، تأسيسات و ساختمان‌هاي شهر بهبود بخشد و به روز كند.

امين‌زاده تصريح كرد: در مديريت شهري، سه عامل احساس امنيت، احساس اجتماعي بودن و احساس احترام به خود را مي‌توان به صورت زير شكافت: احساس وجود ايمني و امنيت براي شهروندان، احساس برخورداري از امكان برقراري ارتباط با ديگران و انجام فعاليت‌هاي اجتماعي با مشاركت ساير شهروندان، احساس مشاركت در امور اجتماعي و شهري و با اهميت بودن نظرات و خواسته‌هاي شهروندان.

به گفته امين‌زاده ايمن‌سازي شهرها، افزايش كارايي روش‌هاي مقابله با بلاياي طبيعي و ايمن‌سازي شهري را ضرورت بخشيده است. بنابراين آشكار است كه پژوهش‌هاي كاربردي در امور مربوط به ايمن‌سازي شهرها در برابر بلاياي طبيعي سبب افزايش ابتكارات در طراحي‌ها و يافتن بهترين سياست‌ها و كاراترين و با صرفه‌ترين روش‌ها و فناوري‌ها خواهد شد: «براي دستيابي به اين هدف، گنجاندن برنامه‌هاي كاهش آسيب‌پذيري شهروندان و جامعه كه در معرض مخاطرات و بلاياي طبيعي هستند، در طرح‌هاي توسعه شهري ضرورت دارد. در حقيقت، حفاظت از جان و مال مردم، گنجينه‌هاي دانش و مهارت‌هاي موجود، ابزار توليدي و صنعتي و تأسيسات و خدمات شهري در مقابل اثرات بلاياي طبيعي، بايد بخش جدانشدني از طرح‌هاي آمايش كشور و مديريت شهري قلمداد شوند.

رئيس فرهنگسراي انقلاب گفت: از اين‌رو جشنواره ايمني و حفاظت خانه و خانواده با مشاركت سازمان آتش نشاني، شهرداري مناطق 10 و 11، سازمان حوادث غيرمترقبه و بخشي از بيمه‌ها و مراكز آموزشي مرتبط در هفته اول خردادماه برگزار مي‌شود.

در بخش نمايشگاهي، دستاوردهاي آتش‌نشاني و مراكز صنفي فعال در لوازم كمك‌هاي اوليه و تجهيزات اطفاي حريق، دوربين‌هاي مداربسته، كپسول‌هاي آتش نشاني و نيز لوازم خانگي كه در بحث ايمني مزيتي را اعمال كرده باشند با تخفيف ارائه مي‌شود. ضمن اين كه در طول برگزاري اين جشنواره‌ كارگاه‌هاي آموزشي ويژه علاقه‌مندان با حضور كارشناسان سازمان حوزه ايمني برگزار مي‌شود.

نظر شما