شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۲۵
کد خبر: ۱۴۰۱۷
|
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۰۹:۴۰
پايگاه اينترنتي شبکه خبري بي.بي.سي روز سه شنبه اعلام کرد: انجمن پزشکان عمومي ايران، از کاهش سن سکته قلبي در اين کشور و رسيدن آن به مرز 32 سالگي خبر داد.

به گزارش گروه اخبار صوتي و تصويري ايرنا، بي.بي.سي افزود: دکتر

"مسعود مسلمي فرد" رئيس انجمن پزشکان عمومي ايران، روز دوشنبه 30 فروردين (19 آوريل) گفت که سن سکته قلبي در اين کشور کاهش يافته و به مرز 32 تا 35 سالگي رسيده است.

مسلمي فرد؛ استرس، اضطراب، آلاينده ها و تغيير عادات غذايي مردم و استرس و نگراني تامين هزينه هاي زندگي در شهرهاي بزرگ را عوامل افزايش بيماري هاي قلبي و عروقي و کاهش سن سکته عنوان کرد.

در همين ارتباط، دکتر " ايرج خسرونيا" عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي و رئيس هيات مديره جامعه پزشکان متخصص داخلي ايران، در گفت و گو با بي.بي.سي فارسي اين خبر را تاييد کرد و گفت: "اين مساله را من سال گذشته در کنگره داخلي مان مطرح کردم، که همان زمان تماس هايي با من از سوي برخي مراکز علمي ساير کشورها گرفته شد".

خسرونيا با ابراز تاسف از کاهش سن ابتلا به اختلالات عروقي و قلبي در ايران گفت: "قبلا سن متوسط مربوط به بيماري هاي قلبي بين 40 تا 60 سال بود. الان اين 40 سال، تغيير کرده است، يعني اين 40 سال که حداقل سن سکته بود، به 35، 32 سال کاهش پيدا کرده است".

وي؛ رژيم غذايي نامناسب، مصرف غذاهايي مثل فست فودها، چاقي، عدم تحرک، آلودگي هوا، ابتلا به ديابت، استرس و اضطراب و استعمال دخانيات را از عوامل پايين رفتن سن سکته در ايران عنوان کرد.

خسرو نيا، همچنين درباره مقايسه سن سکته در ايران با ساير کشورها گفت که در کشورهايي مثل کشورهاي حوزه خاورميانه، سن سکته، مثل ايران پايين رفته است، اما سن سکته در آمريکا و کشورهاي اروپايي بالاتر است.

به نوشته سايت بي.بي.سي، سه ماه پيش، خبرگزاري رسمي ايران (ايرنا) در خبري به نقل از آمارهاي وزارت بهداشت ايران اعلام کرد که روزانه 300 نفر در ايران بر اثر ابتلا به بيماري هاي قلبي و عروقي مي ميرند.

يک سال پيشتر نيز، مدير عامل سازمان بهشت زهرا اعلام کرده بود که بر اساس آمار و ارقام اين سازمان، سکته قلبي بيش از هر عامل ديگري، موجب مرگ و مير شهروندان تهراني مي شود.

نظر شما