جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۴۲
کد خبر: ۱۴۴۵۴
|
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۳
با حضور جمعي از نويسندگان دفاع مقدس؛
مراسم رونمايي از 2عنوان کتاب داستاني دفاع مقدس به همت فرهنگسراي رسانه و بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس در سالن همايش هاي فرهنگسراي رسانه برگزار شد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي فرهنگسراي رسانه،در اين مراسم که با حضور نويسندگان دفاع مقدس برگزار شد،«ناصر اسدي»رئيس فرهنگسراي رسانه ابراز داشت:با برگزاري اين گونه مراسم‌ها اميدواريم خدمت ناچيزي به اصحاب قلم کرده باشيم.

وي اظهار داشت : حوزه کتاب و ادبيات دفاع مقدس با نوعي مهجوريت روبه روست که به کمک بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس اميدواريم گام‌هاي خوبي را در اين زمينه برداريم. نصرت ا.. محمودزاده(نويسنده) در خصوص کتاب «تاملي در زندگي نامه داستاني دفاع مقدس» گفت:زندگي‌نامه،داستاني است که در روند عرصه ادبيات آرام ، بي صدا و خود جوش آغاز شد که متاسفانه سازمان نيافته است.

وي اظهار داشت : من ابتدا فکر نگارش زندگي نامه شهدا در عمليات کربلاي 5 به ذهنم رسيد که «عقيل» را نوشتم،سپس سراغ شهيد بروجردي و به دنبال آن شهيد علم الهدي و در آخر زندگي نامه برادر خود را به نگارش در آوردم.

 اين نويسنده دفاع مقدس افزود:بايد ببينيم چرا زندگي نامه داستاني کم‌کم شکل گرفت و در جشنواره‌ها و مسابقات به صورت جداگانه اي مطرح شد.

 وي با اشاره به اين‌که فرار از واقعيت‌هاي جنگ نمي‌تواند ما را به آن واقعيت‌ها برساند اضافه کرد:پرداختن به زندگي انسان‌هايي که در هشت سال دفاع مقدس هم هدف‌شان خداست و هم نتيجه پيروزي يا شکست را به او ربط مي‌دهند،دغدغه فکري مي‌طلبد.

 محمودزاده عنوان کرد:حدود 5سال طول کشيد تا زندگي‌نامه علم الهدي را که در هويزه به شهادت رسيد در " سفر سرخ " به نگارش در آوردم.

 اين نويسنده دفاع مقدس با اشاره به اينکه در جشنواره از 400 کتاب 230 اثر انتخاب شد تصريح کرد : در جريان داوري ها با مشکل مواجه شده بوديم و به ذهنمان رسيد آقايان علي رضا کمره اي ، علي موذني ، رحيم مخدومي و خانم فولادوند را انتخاب کنيم که ترکيبي از تجربه و مسلط به داستان نويسي هستند.

محمودزاده با طرح سوالاتي نظير آيا زندگي نامه داستاني جايگاه شخصي در ايران دارد و آيا زندگي نامه داستاني از سوابق تاريخي برخوردار نيست اظهار داشت : اين نوع سبک در قرن 19 جايگاه ويژه اي داشته است و ما در نشست هاعنصر زمان،مکان ،فضا ،ترکيب و چيدمان زندگي را مورد بررسي قرار مي‌داديم.

 وي گفت : تصرف در واقعيت حق نويسنده است و نويسنده مي تواند اثري را بنويسد که از واقعيت پررنگ تر باشد.

اين نويسنده دفاع مقدس تاکيد کرد : نويسنده بايد به شخصيت عشق بورزد و خودش بايد مانند شهيد شود و اگر نمي توانيم نبايد کار کنيم و بگذاريم گمنام بماند.

محمودزاده ، کتاب تاملي در زندگي نامه داستاني دفاع مقدس را بستري براي ادبيات ايران زمين دانست و عنوان کرد: بايد فکر ها را به کار انداخت و همه گرفتاري ما در جهان سوم آن است که مي ترسيم .پس برويد ابتدا کتاب "جنگ و صلح" را بخوانيد و سپس «خرمشهر» را مطالعه کنيد.

وي ادامه داد : زندگي نامه را بايد جدي تر بگيريم و اين کتاب مي تواند جرقه اي باشد براي نويسندکان حرفه اي و براي مسئولان که کار را جدي تر بگيرند.

اين نويسنده دفاع مقدس با اشاره به گله گذاري علي موذني در خصوص انتشار اين کتاب تصريع کرد:ايشان احساس مي کند من امانت دار خوبي نبودم زيرا وي اعتقاد داشتند که اين اثر چاپ نشود و من ازخدا مي خواهم ديگر از ابزار هاي غلط استفاده نکنم.

در ادامه اين مراسم علي ا... سليمي نويسنده و پژوهشگر در خصوص کتاب"کندو کاوي پيرامون ادبيات داستاني جنگ و دفاع مقدس" گفت: اين کتاب کار بسيار ارزشمندي است که جاي خالي آن را در ادبيات حس مي کرديم و کار اصلي اين کتاب توسط دکتر محمد حنيف انجام شده است که جاي تقدير وتشکر دارد. وي اظهار کرد: در اين کتاب مولف سعي نکرده است نظر خود را ارائه دهد بلکه نظر ديگران را جمع و ارائه کرده است و نيز در خصوص خواستگاه ادبيات جنگ تحقيقاتي را انجام داده است.

سليمي افزود : اين کتاب بيشتر از عرف بر خواسته است تا يک کار آکادميک علمي باشد، عرفي که ملت ما در جنگ تحميلي آن را قبول دارد. وي اضافه کرد: نتيجه گيري نويسنده مستند به نظرياتي است که نويسندگان ديگر بيان کرده اند حتي نويسندگان خارجي که داراي فرهنگ هاي مختلف هستند.

اين نويسنده و پژوهشگر عنوان کرد: اين کتاب با برنامه پيش رفته است و حمايت هاي مراکزي همچون بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس در آن نيز تاثير گذار بوده است .

همچنين سرتيپ دوم پاسدار محمد تقي خادمي معاون همکاهنگ کننده بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس گفت : تدوين و چاپ اين نوع کتاب ها که مخاطب نخست آن مقام معظم رهبري است به عنوان يک نيروي عالي فرهنگي ناظر اعمال ماست و سپس خانواده شهيد و ايثارگران هستند که در حال مطالعه اين نوع آثار هستند .

 وي تطريح کرد : پيش بيني مي شود امسال کار حمايت و نشر اين نوع آثار رشد صددرصدي داشته باشد ضمن اينکه اين رشد هرسال ده برابر بوده است.

نظر شما